Minek ennyi diplomás?
Olvasom, hogy idén is nem tudom én hányszoros volt a túljelentkezés a felsőoktatásba.
Kérdezem én, minek?
Szakemberből meg hiány van, konkrétan 1 hónapja nem találok olyan burkolót, aki még idénre vállalna munkát.
A duplomások meg mennek a mekibe krumplit sütni, meg Londonba mosogatni, mert nem tudnak elhelyezkedni.
Kicsit szabályozni kene ezt a dolgot már, nem?
Hát, pedig a fidesz is ezt szajkózza, mégse csökkentette érdemben a gimnáziumi helyeket, és elég lesz 1 db emelt, mikor régen 2 felvételi tárgy volt, ami 2 emeltet jelentene ma. A szakképzést meg lebutította. Csak azt érte el, h még többen akarjanak gimibe menni, szakiskolák helyett. A cigányokkal se kezdett semmit, farkas flórián mai napig szabadlábon... Sőt a Parlamentben. Szégyen! Ott lennének a szakmunkásaink, csak nyomorba és bűnben élnek jelenleg. És ezzel semmit se kezdtek érdemben.
Én speciel azt nem értem, miért jár vki gimibe, ha elmegy sminkesnek, de mindegy, legalább ráragad vmi értelem is.
Az egész oktatási rendszer bűzlik. Nem szabadna ilyen hamar szétválogatni. Az alapvető ismeretanyag már NEM fér bele 8 osztályba. Fejlődött a világ. 10 osztály kéne, utána viszont, aki akar tanuljon tovább, aki nem az meg szakmát. Így ugyanakkor fejeznék be mint ma, és sokkal jobban összpontosíthatnak, ha mellette nincsenek felesleges tárgyak. A továbbtanulás meg jelentse, hogy egyetemre akar menni: pl 10. után matek-fizika, biosz-kémia, stb párok mellé informatika, gazdasági, jogi ismeretek. No irodalom, töri. Azok lemennek 10.-ig, lehet érettségizni is akkor. A humánosoknak meg fordítva.
Tehát ugyanúgy 12 osztály lenne, ha ez nem derült volna ki. Csak a jelenlegi pl faktok előtt már az alapművetség (kb. középszintű kötelező érettségik) le lenne tudva. 11.-től már mindenki csak azt tanulja, ami kell neki, plusz infó, gazd, jogi, nyelv.
Szakmát tanulók meg a szakmát...
Ez nem egy rossz ötlet, szóval ha jól értem átvennéd valamennyire az angol rendszert.
Viszont egy bökkenő van. Nem lehet specifikus targyakat, mint jogot tanítani 16 éves gyerekeknek, mert nem fogjak megérteni. Akkor már inkabb a társadalomelmélet és vegyék ki az egyetemi anyagból, maradjon csak a jogszoc. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy előrébb tartó lenne ha nem konkrét szakágakat akarunk megtanítani a tárgyválasztás utan, hanem témákat. Töri-társ.elm; biosz-fizika, biosz-kémia, kemai-fizika, fizika-matek, töri-matek, stb... Végeláthatatlan párosítások. És akkor nem 16 évesen kell eldöntenie egy gyereknek mi akar lenni, hanem tanulhatná azt ami érdekli, és majd később eldönti az pontosan mi is.
De sajnos ez egy nagyon fájdalmas és hosszú folyamat lenne, és a máj politikai világban az a kormány aki ezt vegig vinné biztosan megbukna...
Sokkal több diplomásra lenne szükség, de nem olyanokra akik BSc szinten abbahagyják, hanem olyanokra akik végigcsinálják a teljes képzési ciklust (BSc+MSc+PhD) és valóban szakértői lesznek valaminek.
Burkolóból, asztalosból, szerelőből sem kell olyan aki gyakorlatilag digitális analfabéta csak kiképezték valaha egy OKJ-s képzés keretében. Szakiból is csak tapasztalt és a legújabb technikákban, anyagokban, lehetőségekben járatos igazi megbízható mesterekre volna szükség. Kontárból és félművelt szakiból már túltermelés van. Valószínűleg ezeket a szakmákat is érettségihez kellene kötni és főiskolákon tanítani (mondjuk FOSZ keretében, vagy a régi felsőfokú technikusképzés mintájára) komplex módon, több rokonszakmát is érintően a főszakma mellett, mert összefüggenek. Borzalmas, amikor a villanyszerelő szétveri amit a festő csinált, majd pedig a gázvezeték szerelő belefúr a villanyvezetékbe, az ablakos pedig szétbarmolja a szigetelést és nem képesek összehangolni a munkájukat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!