Kamion jogosítvány szerzésnek mi a menete?
Szeretném megcsinálni a kamion jogosítvány illetve hozzá a nehéz pótkocsit is. Nemrégiben volt egy módosítás ezzel kapcsolatban tudtommal.
Jelenleg B jogosítvánnyal rendelkezem több mint 5 éve. Mi a pontos menete a megszerzésnek?





Szia.
Először is menj el az orvoshoz, és csináltasd meg az EÜ 2-es orvosi alkalmasságit. 7-10.000Ft környéke, ott helyben kell a háziorvosnál kifizetni. A lényege, hogy ez kell a hivatásos gépkocsivezetőknek, akik C és D kategóriával szeretnének közúton árufuvarozóként vagy személyszállítóként dolgozni. A jogosítványodba így a 101-es kód helyett a 102-es fog szerepelni, és ezt 5 évente kell újítani, nem pedig 10 évente.
Ezután kérj időpontot Pestre PÁV vizsgálatra. A PÁV 3 kell a közúti árufuvarozáshoz. Én javaslom a PÁV 2-őt rögtön. Ez kell a személyszállításhoz (busz, taxi) és az ADR-hez, magyarul a veszélyes anyagot szállító járművekhez.
Ha ez a két dolog megvan, akkor jelentkezz egy autósiskolába, ahol oktatnak C és E kategóriát. Elvileg most lehet kombináltan is végezni a kettőt, de ebben nem vagyok biztos. Én maradok a "sima" módszernél ahogy én csináltam és úgy mondom neked is. Max 3 éves sztori ez, szóval mondhatjuk frissnek.
Beiratkozol C kategóriára, viszed az orvosis papírodat is, külön nem kell a B kategóriához megújítani, felesleges. Elkezded online, otthon bemagolod és megtanulod az egészet, majd szólsz az autósiskolának hogyha végeztél a kurzussal, majd befizeted a kresz vizsgára a pénzt.
Ha első nagy kategóriád lesz, akkor 3 fejezetből kell tanulni és vizsgázni.
- Közlekedési Alapismeretek (KRESZ)
- Szerkezeti és Üzemeltetési Ismeretek
- Munkavédelem, Tűzvédelem, Szállítás
Ha ez megvan, akkor mehetsz rutin tanfolyamra. 3 × 2 óra + vizsga. Van 3 kötelező feladat, illetve húzható/választható feladatok.
Azt fontos kihangsúlyozni, hogy nekem még volt rendes BÜ tanfolyam és vizsga, ahová el kellett járni. Ez már most egybe van építve a rutinnal. Tehát ha mész rutin vizsgára, akkor szóban/gyakorlatban elmondod/elmutatod azt amit kihúztál tételt, és utána vezethetsz a pályán.
Ha ez megvan, akkor mehetsz a forgalomba vezetni. Elvileg már 15 óra a C kategóriához a kötelező minimum óraszám, ez 3 éve nekem még 30 volt.
Ha megvan a C kategória, akkor kezdheted az E kategóriát. (Egyébként legalább 2 éves B kategória kell az E kategóriához. Neked 5 éve megvan, úgyhogy király. Mert magyarul nem kezdő vezetői engedélyed van. Azzal ugyanis könnyű pótkocsit sem húzhatsz, nem még hogy nehézpótkocsival vizsgázz.)
E kategóriából megint lesz sima KRESZ és közlekedési alapismeretek. 2 részből kell vizsgázni. Ez itt már inkább a pótkocsira van kihansgsúlyozva. Elsőre furcsa és bonyolult lesz, de meglehet érteni.
Utána ugyanúgy van rutin, ami emlékeim szerint itt már 4 óra és + a vizsga.
Majd a forgalmi vezetés, ami szintén emlékeim szerint 8 óra és + a vizsga.
Az E kategória már lényegesen gyorsabban megy egyébként megszerzés szempontjából.
Ha megvan a C kategóriád, és csinálod az E-t és mondjuk már a rutinnál jársz, akkor már közben elkezdheted a GKI alapképzést is. Mire meglesz a GKI, meglesz az E kategória is.
Tehát ami kell a kamionozáshoz:
1: Háziorvostól EÜ 2-es orvosi alkalmassági. 102-es kód, 5 évente újítani.
2: Minimum PÁV 3-as minősítés (Én javaslom a PÁV 2-őt).
3: C kategória.
4: E kategória.
5: GKI kártya.
6: Tachográf kártya.










#1-es vagyok.
Igen, az kimaradt, hogyha saját, önköltségen végzed ahogy én, akkor az lesz a legjobb, ha nem számolod a költségeket. Egyébként ha elhelyezkedsz akár belföldön akár nemzetköziben, nagyon hamar visszajön az ára. De hamar meg is érted, hogy miért.
Nekem a C kategória volt 43x.000Ft úgy, hogy elsőre átmentem mindenből. KRESZ+BÜ+RUTIN+FORGALMI. Ráadásul még 30 óra városi vezetés volt úgy mint anno a B kategóriából.
Ez most nem tudom mennyibe kerül, de én nekem még anno 8000Ft volt talán 1 vezetési óra. Már a képzés felénél járhattam, amikor említette az oktató hogy most emeli 10.000Ft-ra. Tehát aki már csinálta, annak nem emelte, csak az új beratkozóknak. Számold ki. Akkor még 8000 × 30 óra = 240.000Ft. És ez csak a vezetés része. Utána emelte, tehát 10000 × 30 óra = 300.000Ft. Oké, utána nem sokkal a fele óraszámra csökkent a dolog és eltörölték / beépítették a BÜ-t a rutinba. De akkoris. Nem tudom most mennyi lehet a C-nél egy vezetési óra, de nekem most a pótkocsinál 18.000Ft / óra. Azelőtt a D kategóiránál pedig 17.000Ft / óra. Hatalmas összegek ezek.
Van akinek van spórolt pénze és abból csinálja. Van, aki személyi kölcsönt vesz fel hozzá. (Amúgy ezzel sincsen semmi probléma, hamar vissza lehet fizetni. Nem szégyen ez.) Vannak akik viszont tanulmányi szerződést kötnek kölönböző cégekkel. Tehát 1-2 évig ott dolgozol, másképp ki kell fizetni a teljes képzés költségét. Ilyen például a: Waberer's, WSZL, HAPP akár a Magyar Posta is és még egy pár cég. Lehet ilyeneket találni akár facebookon akár különböző álláshirdetéseket is.
Én azt mondom, hogy egy C és E kategóriával lehet számolni azért olyan 900.000Ft körül.
És akkor ez még "csak" maga a jogosítvány, amivel munkát nem tudsz vállalni, tehát még kell hozzá a GKI. + Magyarországon a PÁV vizsga.
A jó hír az, hogy a jogsit csak egyszer kell megcsinálnod. Utána a GKI is lényegesen rövidebb, és fele annyiba se kerül a megújító vizsga, mint annak idején az alapképzés. De általában ezt fizetik a cégek a söfőrjeiknek. A PÁV-ot is általában határozatlan időre adják, bár hallottam olyat akinek a PÁV 2 vagy PÁV 3-as papírja időtartamra szól. Annak a miértjét nem tudom. De nem kell miatta izgulni. 90%-ban mindenkinek alkalmas és határozatlan időre szól.
Ha nagy(obb) városban laksz, akkor akár helyben csinálod a jogsit akár el kell járni, az is pénz. Akár tömegközlekedést használsz a bejáráshoz, akár a saját autódat. Az is pénz, csak az ugye a te érdeked, nem pedig az autósiskola költsége.
Üzemanyaggal és némi plusz költséggel számolj 1.500.000Ft környékén mire a végére érsz. Először kimondva sok ez, de ha azt veszed hogy van olyan cég Magyarországon aki nemzetközre akár az 1.100.000Ft-ot is megadja, akkor mint ahogy párszor leírtam, nem számít ez olyan soknak. Gyakorlatilag 1-2 hónap nemzetközi vissza is hozza az árát még most jelenleg, a mostani árakkal nézve.
De 3 havi belföldes hetelős meló úgyszint vissza hozza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!