Kamion jogosítvány szerzésnek mi a menete?
Szeretném megcsinálni a kamion jogosítvány illetve hozzá a nehéz pótkocsit is. Nemrégiben volt egy módosítás ezzel kapcsolatban tudtommal.
Jelenleg B jogosítvánnyal rendelkezem több mint 5 éve. Mi a pontos menete a megszerzésnek?
Szia.
Először is menj el az orvoshoz, és csináltasd meg az EÜ 2-es orvosi alkalmasságit. 7-10.000Ft környéke, ott helyben kell a háziorvosnál kifizetni. A lényege, hogy ez kell a hivatásos gépkocsivezetőknek, akik C és D kategóriával szeretnének közúton árufuvarozóként vagy személyszállítóként dolgozni. A jogosítványodba így a 101-es kód helyett a 102-es fog szerepelni, és ezt 5 évente kell újítani, nem pedig 10 évente.
Ezután kérj időpontot Pestre PÁV vizsgálatra. A PÁV 3 kell a közúti árufuvarozáshoz. Én javaslom a PÁV 2-őt rögtön. Ez kell a személyszállításhoz (busz, taxi) és az ADR-hez, magyarul a veszélyes anyagot szállító járművekhez.
Ha ez a két dolog megvan, akkor jelentkezz egy autósiskolába, ahol oktatnak C és E kategóriát. Elvileg most lehet kombináltan is végezni a kettőt, de ebben nem vagyok biztos. Én maradok a "sima" módszernél ahogy én csináltam és úgy mondom neked is. Max 3 éves sztori ez, szóval mondhatjuk frissnek.
Beiratkozol C kategóriára, viszed az orvosis papírodat is, külön nem kell a B kategóriához megújítani, felesleges. Elkezded online, otthon bemagolod és megtanulod az egészet, majd szólsz az autósiskolának hogyha végeztél a kurzussal, majd befizeted a kresz vizsgára a pénzt.
Ha első nagy kategóriád lesz, akkor 3 fejezetből kell tanulni és vizsgázni.
- Közlekedési Alapismeretek (KRESZ)
- Szerkezeti és Üzemeltetési Ismeretek
- Munkavédelem, Tűzvédelem, Szállítás
Ha ez megvan, akkor mehetsz rutin tanfolyamra. 3 × 2 óra + vizsga. Van 3 kötelező feladat, illetve húzható/választható feladatok.
Azt fontos kihangsúlyozni, hogy nekem még volt rendes BÜ tanfolyam és vizsga, ahová el kellett járni. Ez már most egybe van építve a rutinnal. Tehát ha mész rutin vizsgára, akkor szóban/gyakorlatban elmondod/elmutatod azt amit kihúztál tételt, és utána vezethetsz a pályán.
Ha ez megvan, akkor mehetsz a forgalomba vezetni. Elvileg már 15 óra a C kategóriához a kötelező minimum óraszám, ez 3 éve nekem még 30 volt.
Ha megvan a C kategória, akkor kezdheted az E kategóriát. (Egyébként legalább 2 éves B kategória kell az E kategóriához. Neked 5 éve megvan, úgyhogy király. Mert magyarul nem kezdő vezetői engedélyed van. Azzal ugyanis könnyű pótkocsit sem húzhatsz, nem még hogy nehézpótkocsival vizsgázz.)
E kategóriából megint lesz sima KRESZ és közlekedési alapismeretek. 2 részből kell vizsgázni. Ez itt már inkább a pótkocsira van kihansgsúlyozva. Elsőre furcsa és bonyolult lesz, de meglehet érteni.
Utána ugyanúgy van rutin, ami emlékeim szerint itt már 4 óra és + a vizsga.
Majd a forgalmi vezetés, ami szintén emlékeim szerint 8 óra és + a vizsga.
Az E kategória már lényegesen gyorsabban megy egyébként megszerzés szempontjából.
Ha megvan a C kategóriád, és csinálod az E-t és mondjuk már a rutinnál jársz, akkor már közben elkezdheted a GKI alapképzést is. Mire meglesz a GKI, meglesz az E kategória is.
Tehát ami kell a kamionozáshoz:
1: Háziorvostól EÜ 2-es orvosi alkalmassági. 102-es kód, 5 évente újítani.
2: Minimum PÁV 3-as minősítés (Én javaslom a PÁV 2-őt).
3: C kategória.
4: E kategória.
5: GKI kártya.
6: Tachográf kártya.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!