Hogyan lehetek pilóta?

Figyelt kérdés
Utasszállító gépen szeretnék pilóta lenni,de úgy gondoltam előtte pár évet vadászgép pilóta lennék a jobb tapasztalat miatt.Romániaban lakom, matek infó osztályban tanulok. Mik a lépések hogy pilóta legyek?Nem a feltetelekre vagyok kivancsi h lyukas fog,kondicio stb(intenzíven sportolok is).A lenyegre...Nyelv tanulással nincs gond. Ha lehetséges Magyarországon is vállalnám, most hogy lesz kettős állampolgárság talán nem is nagy dolog. Összessegében engem a vadászpilótaság érdekel...
2010. júl. 28. 00:54
1 2
 1/16 A kérdező kommentje:
Iskolát is mondhattok vagy katonaságot vagy várost,nem tudom mi kell:)
2010. júl. 28. 00:59
 2/16 anonim válasza:
4%
Vegyél Joysticket,meg a Combat Flight 3 nevű szimulátor progit...ennyi az egész.
2010. júl. 28. 01:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 cheesysnail válasza:
58%
Tökéletes erőnlét, állóképesség, egészség. Szemüveg, magas vagy alacsony vérnyomás, (valaha) törött csont kizáró ok. Lyukas, betömött fog nem lehet, azonnal kihúzzák. Persze az utolsó kettő csak vadászrepülőknél él.
2010. júl. 28. 01:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 A kérdező kommentje:
Az elso valaszado egy zokni:).A masodiknak meg, nem olvastad eleg figyelmesen mit kerdeztem.pont ezekre nem vagyok kivancsi...hanem az iskolakra,tanfolyamokra,esetleg konkret varost es kikepzo kozpontot vagy nem tudom.ez a kerdesem...
2010. júl. 28. 01:36
 5/16 anonim ***** válasza:
Nyíregyházi Főiskolán képeznek pilótákat.
2010. júl. 28. 01:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:

"Talán nem is nagy dolog" - de sajnos az.


Vitorlázógépes, ejtőernyős előélet előnyt jelent.

2010. júl. 28. 07:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 A kérdező kommentje:
bocs de nem vagyok megelegedve a valaszokkal...kicsit konkretabban:)es bovebben
2010. júl. 28. 16:07
 8/16 anonim ***** válasza:

Ami kell hozzá:

-Egy diploma(Mo-n kérik!)- pl. BME-KSK

-A szakszót valamelyik rep6ulös klubnál meg kell csinálnod (sajnos ez olyan 10 milla)-ATPL elmélet-ig minden kell(PPL, IR,NVFR,CPL...)

-Egy legalább középfokú angol(C) nyelvvizsga

-Egy fónia nyelvvizsga

2010. júl. 31. 18:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
49%

16:07 elégedetlenkedjél otthon.


"Magyar égre MAGYAR UFÓt!"

2010. aug. 2. 08:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim válasza:
100%

Kiindulásnak némi fogalom-magyarázat, hogy ezeket használni tudjam majd a leírásban:


SPL – Student Pilot Lincence, azaz Pilóta-növendék Szakszolgálati Engedély

PPL - Private Pilot Licence, azaz Magánpilóta Szakszolgálati Engedély

CPL - Commercial Pilot Licence, azaz Kereskedelmi Pilóta Szakszolgálati Engedély

ATPL - Airline Transport Pilot Licence, azaz Légitársasági Pilóta Szakszolgálati Engedély

VFR - Visual Flight Rules, azaz a látvarepülés szabályai szerint végrehajtott repülés

IFR - Instrumental Flight Rules, azaz a repülőgép preciziós műszerei alapján végrehajtott repülés

IR - Instrument Rating, amely a pilótát feljogosítja IFR szerinti repülésre

ME - Multi Engine, azaz többhajtóműves repülőgép üzemeltetésére szóló jogosítás

MCC - Multi-Crew Cooperation, azaz többpilótás üzemvitelre való jogosítás

TR - Type Rating, az adott repülőgép típusra való elméleti és szimulátoros képzés, kb. 6 hét

LTR - Line Training, azaz a TR megszerzése után végrehajtott gyakorlati képzés, már valódi kereskedelmi járatokon, oktató-kapitány felügyelete mellett

JAA - Joint Aviation Authorities, az Európai Unió Egyesült Légügyi Hatósága

"szakszó" - a szakszolgálati engedély rövidítése a szakzsargonban


Na, akkor nézzük... Ha az ember kitalálja, hogy pilóta akar lenni, akkor legelőször is érdemes felmérni, hogy mit szeretne vele elérni. Ha az utasszállító pilótaság a cél, akkor ahhoz nagy kitartásra és még több pénzre van szüksége. Azt sem árt eldönteni, hogy hol szeretnél dolgozni. Ha csak Magyarországon, akkor elég minden vizsgát otthon letenni, amivel olcsóbban jössz ugyan ki, de a magyar szakszót elég kevés helyen fogadják el a világban. Magyarországon pilótaként szóba jöhetne a Malév, de oda jelenleg is közel 100 fő hosszú a várólista (plusz ugye azok, akiket kirúgtak és szeretnének visszakerülni); a Wizzair, de ott szinte biztos, hogy nem kapsz budapesti bázist az első 5 évben; illetve a Travel Service, akinek van kb. 2 gépe, és elég ritkán felvételiztet. Ahhoz, hogy gyakorlatilag korlátlanul vándorolhass kedvedre, egy JAA licence-re van szükséged (vagyis arra, hogy minden vizsgát egy JAA-államban teljesíts, és egy JAA-állam állítsa ki a szakszódat). Persze hosszabb távon Magyarország is csatlakozni fog a JAA-hez, és akkor majd a mi szakszónk is JAA-licence lesz, de addig még sok víz lefolyik a Dunán - sajnos.


Ha ez megvan, akkor a következő fontos kérdés a repülőorvosi minősítés megszerzése. A CPL-hez az ún Class 1 (1. kategóriás) minősítés kell, de ameddig csak PPL-ed van, addig elég a Class 2 is. Érdemes megcsináltatni a Class 1-t minnél hamarabb, hogy tudd, hogy egészségügyileg minden rendben van-e, mielőtt egy vagon pénzt beleölsz és utána egy doki azt mondja, hogy sajnáljuk, de nem jó a szemed, a vérképed, asztmára hajlamos vagy, stb… A reporvosi költsége országonként változó lehet, én Angliában csináltattam a JAA Class 1-t, nekem 330 GBP-ba került. Otthon kb 30ezer forintból megvan asszem, de megint kérdéses, hogy mennyire fogadják el nemzetközi szinten… Az angolt ellenben a világon mindenhol elfogadják és elismerik.


Következik a PPL. Ehhez szükséges egy elméleti vizsga (az anyagot vagy magadtól tanulod mondjuk CD-kről, vagy tanfolyamra mész), ami után megkapod az SPL-t. Ezzel kezdheted meg a gyakorlati képzést, ami a kiképzési tematika szerint általában 45 óra. A végén hatósági pilóta előtt teszel gyakorlati vizsgát (check flight), aminek sikeres teljesítése esetén megkapod a PPL-t, azaz magáncélból, jó időjárási viszonyok között (VFR) repkedhetsz, elviheted a barátaidat, stb. Kb. ugyanaz, mint az autónál a B-kategóriás jogosítvány. A PPL ára országonként változó, Mo-n kb. 1,5-2 millió Ft, Ny-Európában olyan 6-7000 Euro.


Ha megvan a PPL-ed, akkor következik az óragyűjtés. Min. 100 repült óra után tehetsz IFR-vizsgát, ha sikerül, akkor már a zsebedben van az IR. Egy repült óra géptípustól és országtól függ, néhány példa:

Cessna 152 (2 személyes) – Mo.: 25-35ezer Ft/óra, Ny-Eur.: 100-130 EUR

Cessna 172 (4 személyes) – Mo.: 35-45ezer Ft/óra, Ny-Eur.: 140-180 EUR

Cessna 172IR (műszerrepülésre alkalmas) – Mo.: 45-50ezer Ft/óra, Ny-Eur.: 170-200 EUR

A PPL után 130-150 órát kell repülnöd, hogy megkezdhesd a CPL kiképzést. CPL vizsgához a hatósági előírások szerint min. 200 repült órával kell rendelkezned, illetve a CPL elméleti vizsgával is.


Ezzel nagyjából párhuzamosan folytathatod a ME-képzést, ha jól tudom, akkor 10 órát kell többhajtóműves/többmotoros gépen repülnöd, hogy megkapd ezt a jogosítást. Egy-egy ME-gépnek a bérleti díja óránként olyan 90ezer Ft körül van, Nyugaton 300-350 EUR alatt nem úszod meg.


Ha idáig eljutottál, akkor van egy CPL/IR-ed, ME jogosítással. Következik az MCC, amit általában már nagygépes szimulátorokon szoktak megszerezni a pilóták, ez is azt hiszem 10 óra repülés, meg rengeteg elmélet. Az ilyen szimulátorok bérleti díja 350-400 EUR/óra. Tudtommal összesen két olyan hely van Mo-n, ahol ilyet lehet szerezni, az egyik a Malév szimulátora, a másik a Bp-Kelenföldön épült FlyHigh Oktatási Központ. Az ő áraikat nem tudom…


Ha ez is megvan, akkor gyakorlatilag készen vagy, elkezdhetsz házalni a légitársaságoknál elsőtiszti állásért. Ha szerencsésen bekerültél, akkor következik a TR, a légitársaság által üzemeltetett géptípusra. Ez rendszerint 5-6 hét, nagyon intenzív elméleti és szimulátoros oktatás, természetesen vizsgával a végén. Majd jön a line training, már a légitársaságnál, valódi élő járatokon, ha jól tudom, minimum 150 óra lerepülését jelenti (kb. 2 hónap). A Type Rating-et és a Line Traininget a legtöbbször a légitársaság fizeti, cserébe egy bizonyos időre alá kell írnod hozzájuk, és a tanfolyam után 1-2-3-4-5 évig vonják a képzés költségét a fizetésedből. Amúgy a TR és a LTR együtt durván 30ezer EUR…


Amikor megvan az 1500 repült órád, akkor tehetsz ATPL vizsgát, ami feltétele annak, hogy majd egyszer kapitány lehess. Az, hogy mikor válsz kapitánnyá, függ a légitársaságod döntésétől, a saját képességeidtől, és sokmindentől. Minimum 3000 repült óra kell a négy csíkhoz.


Van még egy módja a pilótaságnak, ez Magyarországon nem létezik, külföldön viszont nagyon is működik. Ezek az ún. kadét-iskolák, azaz kiképző szervek. A legnagyobbak az Oxford Aviation Academy, a CTC, a FTE, de van még jópár… Itt egy elég borsos összeg (kb 60-80ezer EUR) befizetése után mindent egyhelyen csinálsz, amolyan bentlakásos iskola jelleggel, profiktól tanulsz és a nap 24 órájában a repülésre koncentrálsz. Ők a nulláról elvisznek téged a CPL/IR, ME, MCC szintig, csak az a különbség, hogy a legtöbbjének elég jó kapcsolata van a légitársaságokkal is, és segítenek az álláskeresésben (nem garantálják, hogy felvesz a cég, de azért az interjúig a legtöbben eljutnak, nem kell az első 2-3 selejtezőkörben tolongani…). A TR és a LTR része ugyanaz, mint amit leírtam…


A harmadik út olyan ritka, mint a fehér holló: egy-egy légitársaság kiírja a saját kadét-programját, azaz ugyanazt csinálod, mint a többiek a kadét-suliban, de a légitársaság fizeti az egészet, Neked nem kell befizetned semmit, cserébe aláírsz 5-6-7-10 évre, hogy annál a cégnél fogsz dolgozni, és ennyi idő alatt szépen apránként levonogatják a fizetésedből a tréning árának törlesztőrészleteit. Namost, ezzel csak az a bökkenő, hogy amióta tart ez a rohadt válság, EGYETLEN ilyen program NEM INDULT Európában…

2010. nov. 6. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!