Miért panaszkodnak sokan, hogy az iskolában nem lehet megtanulni normálisan angolul vagy németül?
Sok helyen olvasom, hogy az iskolai nyelvóra semmit se ér. Meg hogy nem a valódi nyelvet tanítják. Meg hogy nem jól tanítják. Ezek lehet, hogy igy vannak, lehet, hogy nem.
De: Miért, mit vártak? Ki gondolja, hogy elég, ha egy magyar származású tanár magyaráz, aztan különféle feladatokat gyakorolnak heti háromszor max. négyszer egy 15-20 fős csoportban?
Nem inkább a saját befektetett energiánk számít? Miért az iskolára fogjuk, ha nem tudunk angolul, németül?
Aha, akkor miert van az, hogy a magyar ismeröseim, rokonaim, akik ott erettsegiztek nemet nyelvböl, nem tudnak megszolalni nemetül a tarsalgasbol szinte csak egy-egy mondatreszt ertenek meg, nem tudnak hozzaszolni, stb.?
Tanarnak lenni nem azt jelenti, hogy jobban tudod a tanitott nyelvet, mint pl. en. Szinte biztos vagyok benne, hogy joval fölenyben lennek, ha elkezdenenk egy nemet tarsasagban nemetül beszelgetni.
Csak egy pelda: Egy gyerekkori baratnöm egy nagy NEMET banknak volt a Vizedirektorin-ja Budapesten. Nyaron talalkoztunk, a baratom nemet, tehat nemetül beszelgettünk harmasban. Jol beszelt nemetül, de nagyon magyarosan fejezte ki magat, es bizonyos kifejezeseket meg kellett neki magyarazni. VIZEDIREKTORIN egy NEMET banknal! Nemetböl 18 eves koraban nyelvvizsgaja es erettsegije volt! Hat ez a különbseg aközött, hogy valaki Magyarorszagon, vagy az adott orszagban tanul egy idegen nyelvet. Na persze itt is a legtöbb magyar nem jol beszeli, es irja a nemetet, de en kifejezetten nagy sulyt fektettem ra.
Latom furcsa a hozzaallasod ehhez, pont ezt mondom, ilyenek a tanarok Magyarorszagon, mint te; ezert nem tudnak megtanulni a gyerekek igazan rendesen ott egy nyelvet.
Ezzel be is fejezem a diszkussziot, ne is valaszolj, mivel maris törlöm a kerdest, tehat nem olvasom el a többi hozzaszolast. En a kerdezönek megadtam a valaszt, te belekötöttel a "bölcs" hozzaszolasoddal, pedig nem is kerdezett senki. Le van zarva.
Egyéni példákkal próbálod alátámasztani az igazadat.
Statisztikailag a mai 16-26 éves korosztályban jóval nagyobb a nyelvvizsga aránya mint az idősebb korosztályban. A fiatalok nagyvrésze a nyelvvizsgát előrehozott emelt érettségivel szerzi meg.
A B2-es nyelvtudás nem az anyanyelvi szintet jelenti így persze hogy valaki "magyarosan" fejezi ki magát.
Sajnos Magyarországon a gyengébb iskolákban a diákok nem tanulnak.
"Így tanítják a nyelviskolák nálunk."
Hát kérd vissza a tandíjat. 30 éve minden forgalmazott nyelvtanuló csomaghoz jár hanganyag. Emellett minden normális szótárban vannak kiejtési segédletek. Megjelentek az angol nyelvű rádiók, majd a műholdas tévézés. A magyar tévében állandóan voltak BBC-s meg egyéb nyelvtanfolyamok. A rendszerváltás óta nem létezik, hogy valaki ne botoljon bele a helyes kiejtésbe. Ha meg szándékosan elzárja magát a nyelvtől, hát annak úgy kell.
Elgondolkodtató válaszok.
Amit 14-es írt, az nagyon jó példa arra, hogy vajon az iskola dolga lett volna a dialektusokat is megtanítani és felkészíteni arra, ami ott várja az embert (akárhol köt ki Németországban vagy Ausztriában)? Vagy az iskola dolga, hogy megtanítsa az alapokat, amit írtál is, és majd az illető ott, ahova kerül, alkalmazkodik a helyi szokásokhoz? Akkor most az iskola, ahol tanultad, elvégezte a dolgát vagy sem? Jól tanított vagy sem?
6-os gondolatára pedig: Biztos, hogy a tanárnak kellene 5 évet kint töltenie, mielőtt tanítani kezd? De hol? Egy extrém példa, pl. konyhában mosogasson Ausztriában több másik nemzet fiaival, lányaival együtt, hogy 5 év múlva tanítani kezdhessen Mo-n? Vagy 5 évig mit csináljon ott? Vagy pl. Angliába vagy Amerikába hogyan jusson ki, miből éljen meg, és legfőképpen mivel foglalkozzon és mivel töltse az idejét az a sok pályakezdő nyelvtanár, hogy alkalmassá váljon majd az átlag magyar általános vagy középiskolás gyerekek idegen nyelvre történő tanítására? Nem inkább a tanuló dolga,hogy miután megkapta az alapokat, és olyan élethelyzetbe kerül, hogy külföldre költözik, majd ő az aki eltölt ott 5 vagy akárhány évet és lassan a megtanult alapokból kiindulva magára szedi az ott szükséges dolgokat? (Akármit is nevezünk "alapoknak", akár felsőfokú nyelvvizsgát is, mert azután is kiderülhet, hogy a valóságban még sokat kell hozzá felszednie, amikor külföldre kerül és találkozik az adott régió vagy adott munkakörnyezet nyelvével.)
Én a magam nevében tudok csak nyilatkozni, 11.-es középiskolásként. Lassan 8 éve "tanulok" angolt, de megszólalni még mindig nem mernék. Összesen 4 tanárom volt eddig, és kivétel nélkül az összes alig járt be az órákra. Folyton helyettesítés van, sokszor több héten keresztül. Volt egy amerikai tanárom, ő volt az egyetlen, aki bár nem hivatásos tanár volt, de mégis ő tanított mondhatni elfogadható módon, és mivel magyarul nem sokat tudott, aki meg akarta értetni magát, rákényszerült arra, hogy megszólaljon angolul.
És csak hogy érződjön a kontraszt, kb fél éve még tavaly nyáron unaloműzés céljából elkezdtem a Duolingoval németül tanulni, és mára már szégyen szemre többet tudok németül, mint a több éve tanult angol nyelvből.
"Összesen 4 tanárom volt eddig, és kivétel nélkül az összes alig járt be az órákra. Folyton helyettesítés van, sokszor több héten keresztül."
Nem véletlenül írtam meg kis rokonom történeténél, hogy évente cserélődtek a tanárok és a tankönyvek, és még ráadásul sosem volt a szorgalom mintaképe, aztén a gimi harmadikja után sikeres B2 vizsgát tett. Ez már csak ilyen. Meg kell tanulni az anyagot, részt venni az órai munkában.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!