Miért panaszkodnak sokan, hogy az iskolában nem lehet megtanulni normálisan angolul vagy németül?
Sok helyen olvasom, hogy az iskolai nyelvóra semmit se ér. Meg hogy nem a valódi nyelvet tanítják. Meg hogy nem jól tanítják. Ezek lehet, hogy igy vannak, lehet, hogy nem.
De: Miért, mit vártak? Ki gondolja, hogy elég, ha egy magyar származású tanár magyaráz, aztan különféle feladatokat gyakorolnak heti háromszor max. négyszer egy 15-20 fős csoportban?
Nem inkább a saját befektetett energiánk számít? Miért az iskolára fogjuk, ha nem tudunk angolul, németül?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Én megtanultam az iskolában gyakorlatilag csak az ottani tanórákkal németül és angolul is. Vannak jó tanárok, akik képesek erre (nem, nem én vagyok a zseni, szinte minden osztálytársamnak sikerült, az angol szó szerint mindenkinek)
Vannak ilyen iskolák. Meg vannak olyanok, ahol nem tanítanak/tanulnak semmit. Persze a diákokon is múlik, de ne tegyünk úgy, mintha 4 év kevés lenne egy olyan egyszerű nyelv megtanulásához, mint az angol.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Az én kis rokonom, aki a szülei szerint a lustaság szótári alakja volt, a gimi 3 éve alatt annyit fejlődött, hogy letette a B2 nyelvvizsgát, majd negyedikben heti egyszer egy nyelviskolát meglátogatva tavaszra a C1-et is. Pedig a három év alatt három angoltanára volt, más-más tankönyvcsomaggal, beidegződéssel, satöbbi. A legtöbb ember amúgy, ha felvételizni készülne, akkor rátesz az erőfeszítésre, ez egy átlag magyar fiatalban a nyelvvel kapcsolatban hiányzik, szóval nem tudom, mit várnak, megtanul pár névelőt, és azt hiszi, ennyi a nyelv? A komoly matek vagy földrajz se ennyi, szakkörre jár, utánaolvas, ilyesmik. A közoktatás az csak az analfabétizmus elleni harc az egész világon, aki többet akar, elviszi a gyerekét egy jobb iskolába Ebben a városban is, ahol élek, kiszedtek minden értelmes gyereket a különféle akárhány osztályos gimnáziumokba, maradt a 8+4-es rendszerben a reszli. Volt a módszerváltás után egy amerikai tévéfilmsorozat, középiskoláról, másról nem szólt, mint hogy kést koboztak el a gyerektől, meg a jogait emlegette mindegyik. Mondtam a tanár páromnak, ide fogunk eljutni mi is. Ide jutottunk.
Vannak jó és kevésbé jó tankönyvcsaládok, többnyire mindegyiket nyugaton íreták, az egész világban ezekből tanulnak meg.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#8: és mi alapján? Mert hogy a tanítás is egy szakma, komoly elméleti háttérrel.
Vagy Te elvárnád valkitől, hogy 5 évet éljen külföldön, mielőtt nyelvet tanít, ellenben neked elég a laikusként tett észrevételeid arra, hogy egy másik szakmában kifejtsd a véleményed?
Ez valahogy megint egy "külföldön élek, szóval jobban tudom" hozzáállás. Miközben közhely, hogy Magyarországon a nyelvtanítás alapvetően elméleti lenne: sehol nincs ilyen előírás, és vannak tanárok, akik jól csinálják ezt. És veled ellentétben én tanítottam is, és tudom, hogy az a plusz, amit az ember nyelvterületen összeszed, alig számít: a tanítás hozzáálláson, módszertanon, interpeeszonális és intraperszonális intelligencián múlik. Ellenben a közoktatásban szükséges nyelvtudással, vagyis a tantárgy ismeretével a legtöbb tanár rendelkezik. Nem az elméleti tudás, a nyelvtan ismerete a lényeg, ellenben ha tudatosítják magukban a tanulók, az később más nyelvek elsajátításában segít.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!