Miért panaszkodnak sokan, hogy az iskolában nem lehet megtanulni normálisan angolul vagy németül?
Sok helyen olvasom, hogy az iskolai nyelvóra semmit se ér. Meg hogy nem a valódi nyelvet tanítják. Meg hogy nem jól tanítják. Ezek lehet, hogy igy vannak, lehet, hogy nem.
De: Miért, mit vártak? Ki gondolja, hogy elég, ha egy magyar származású tanár magyaráz, aztan különféle feladatokat gyakorolnak heti háromszor max. négyszer egy 15-20 fős csoportban?
Nem inkább a saját befektetett energiánk számít? Miért az iskolára fogjuk, ha nem tudunk angolul, németül?
Én megtanultam az iskolában gyakorlatilag csak az ottani tanórákkal németül és angolul is. Vannak jó tanárok, akik képesek erre (nem, nem én vagyok a zseni, szinte minden osztálytársamnak sikerült, az angol szó szerint mindenkinek)
Vannak ilyen iskolák. Meg vannak olyanok, ahol nem tanítanak/tanulnak semmit. Persze a diákokon is múlik, de ne tegyünk úgy, mintha 4 év kevés lenne egy olyan egyszerű nyelv megtanulásához, mint az angol.
Az én kis rokonom, aki a szülei szerint a lustaság szótári alakja volt, a gimi 3 éve alatt annyit fejlődött, hogy letette a B2 nyelvvizsgát, majd negyedikben heti egyszer egy nyelviskolát meglátogatva tavaszra a C1-et is. Pedig a három év alatt három angoltanára volt, más-más tankönyvcsomaggal, beidegződéssel, satöbbi. A legtöbb ember amúgy, ha felvételizni készülne, akkor rátesz az erőfeszítésre, ez egy átlag magyar fiatalban a nyelvvel kapcsolatban hiányzik, szóval nem tudom, mit várnak, megtanul pár névelőt, és azt hiszi, ennyi a nyelv? A komoly matek vagy földrajz se ennyi, szakkörre jár, utánaolvas, ilyesmik. A közoktatás az csak az analfabétizmus elleni harc az egész világon, aki többet akar, elviszi a gyerekét egy jobb iskolába Ebben a városban is, ahol élek, kiszedtek minden értelmes gyereket a különféle akárhány osztályos gimnáziumokba, maradt a 8+4-es rendszerben a reszli. Volt a módszerváltás után egy amerikai tévéfilmsorozat, középiskoláról, másról nem szólt, mint hogy kést koboztak el a gyerektől, meg a jogait emlegette mindegyik. Mondtam a tanár páromnak, ide fogunk eljutni mi is. Ide jutottunk.
Vannak jó és kevésbé jó tankönyvcsaládok, többnyire mindegyiket nyugaton íreták, az egész világban ezekből tanulnak meg.
#8: és mi alapján? Mert hogy a tanítás is egy szakma, komoly elméleti háttérrel.
Vagy Te elvárnád valkitől, hogy 5 évet éljen külföldön, mielőtt nyelvet tanít, ellenben neked elég a laikusként tett észrevételeid arra, hogy egy másik szakmában kifejtsd a véleményed?
Ez valahogy megint egy "külföldön élek, szóval jobban tudom" hozzáállás. Miközben közhely, hogy Magyarországon a nyelvtanítás alapvetően elméleti lenne: sehol nincs ilyen előírás, és vannak tanárok, akik jól csinálják ezt. És veled ellentétben én tanítottam is, és tudom, hogy az a plusz, amit az ember nyelvterületen összeszed, alig számít: a tanítás hozzáálláson, módszertanon, interpeeszonális és intraperszonális intelligencián múlik. Ellenben a közoktatásban szükséges nyelvtudással, vagyis a tantárgy ismeretével a legtöbb tanár rendelkezik. Nem az elméleti tudás, a nyelvtan ismerete a lényeg, ellenben ha tudatosítják magukban a tanulók, az később más nyelvek elsajátításában segít.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!