Mi értelme a felesleges tananyagoknak?
A középiskolai részét a témának már több kérdésben is kivesézték, de ugye van az a hazugság, hogy majd egyetemen azt tanulsz, amit szeretsz. Valamilyen mértékben igaz is, és tudom, kellenek szórótárgyak. De mégis, a magyar egyetemek mintha nem tudnának kilépni a múltból. Két egyszerű példát írnék(ha butaságot írok, bocsássatok meg, csak annyit tudok ezekről a szakokról amennyit hallok/olvasok/látok). Az első a gazdasági, és például a statisztika tantárgy. Manapság a sok képlet megtanulása felesleges, a legtöbb dolgot a számítógépek megcsinálják, és ezt nem tudom, de lehet sose fogja hasznát venni a munkája során, ha mégis, akkor is a gyakorlattal tanulja majd meg, akkor minek pocsékol erre időt. A másik példa legyen a hatástan. Mind a gyógyszerészektől, mind az orvosoktól eléggé megkövetelik a gyógyszerek hatásainak pontos tudását. Ezt egy ideig természetesnek vettem. Viszont ha megkérdezek egy orvost, akkor már aligha emlékszik bármire is. Ő a munkája során megtanulta a legtöbb betegségre milyen gyógyszert ad, ha pedig extrém esettel találkozik, utána néz. Se a betegnek, se az orvosnak nem lesz attól jobb, hogy tudja, hogy az AlgoPyrinnek noraminophenazon-nátrium-mesilicum a hatóanyaga, és gátolja az ingerület-átvivő anyagot, mely így megszünteti a fájdalmat. Ha úgyis csak annyit használja ezt a tudást a későbbiekben, hogy felírjon egy gyógyszert, akkor nem elég annyit tudni, mire milyen gyógyszer kell? Lehet, hogy idióta kérdések, de nem hiszem, hogy ezek csak bennem fogalmazódnak meg. Rengeteg erőfeszítés ezekből levizsgázni, rengeteg stressz, és ezt mind meg lehetne spórolni. Azt sem tudom külföldön így működik-e, lehet ott más. Lehet, ha megszüntetjük ezeket a tantárgyakat, sok tanár elveszti az állását, sok kutató kerül bajba, de csak ezért kell megragadnunk a lexikonok magolásánál? Azt mondják ez a sok stressz megtanít, mennyire stresszes lesz az élet. Szerintem ez meg felfogás kérdése. Azért, mert másnak stresszes az élete, nekem miért kell ugyanebbe beleszoknom? És ha én tudok boldogan élni? Problémamentesen, vagy megoldva a felmerülő gondokat?
Köszönöm, ha elolvastad! Kérlek, kerüld a "kiosztást", próbáljuk meg értelmesen kifejteni a véleményt, és ha lehet kerüld az olyan válaszokat, mint 'fontos az alapműveltség', vagy 'ha nem foglalkozunk ilyenekkel, elbutul az agyunk';nekem ez olyan, nesze semmi, fogd meg jól.
Középiskolában muszáj mindent tanulni, mert 1. amíg nincs meg, hogy ki hol akar továbbtanulni, mivel akar később foglalkozni addig meg kell adni a lehetőségét annak, hogy később több egyetem, főiskola vagy szakma közül választhasson 2. egyéni tanrendet nehéz lenne összeállítani a jelenlegi rendszerben.
Én is úgy érzem, hogy ráférne az oktatási rendszerre egy reformáció, figyelembe kéne venni, hogy a memóriának már nincs akkora óriási szerepe, mert ott az internet és az okostelefon erre. Új tanítási eszközöket, tantárgyakat kéne bevezetni inkább, ami azt tanítja meg, hogyan tud egy ember csapatban dolgozni, hogyan lehet jól csapatot vezetni, problémákat megoldani, jól keresni információkat a neten, hogy megtalálja amire szüksége van stb. És a számonkérési rendszer is egy borzalom, büntetés fókuszú, persze, hogy stresszes és nem motiváló, az emberek közti versengést erősíti ahelyett, hogy az emberek közötti csapatszellemet erősítené...
és a másik meg, hogy nagyon kevés a gyakorlatias dolog az iskolákban és bődületesen nehéz reggel fél8-tól délután 2-3-4ig (fakultációktól, óraszámtól stb.-től függően) egy padban ülve koncentrálni arra, hogy valaki monoton hangon beszél és firkál a táblára...
Másrészt a tudás az kell, főleg, ha valaki nolyan felelősségteljes munkát végez, mint egy orvos, ahol emberéletek múlhatnak a munkáján! Azért fontos, hogy tudja az orvos, hogy melyik gyógyszernek mi a hatóanyaga, mert sok gyógyszert nem lehet együtt alkalmazni. Illetve tudnia kell, hogyha valaki valamilyen hatóanyagra allergiás, akkor milyen más gyógyszereket írhat fel neki. Persze amit az orvos és gyógyszerész az egyetemen megtanul, később fejlesztenie kell, mert mindig jönnek új gyógyszerek illetve tudnia kell, mi az, amit pl. kivonnak a forgalomból. Sőt én azt mondom, hogy kicsit még jobban kéne érteniük az orvosoknak és gyógyszerészeknek a gyógyszerek összetevőihez, mert pontosan azért megyek orvoshoz, gyógyszertárba, hogy ők segítsenek nekem és nem fordítva! Ráadásul sokféle orvos van, egy bőrgyógyásztól is el kell várni, hogy ismerje a gyógyszerek összetevőit, mert pl. bizonyos gyógyszerek mellékhatásként is okoznak bőrproblémákat és ezt fel kell ismernie. De sorolhatnám a végtelenségig.
Nem feltétlenül kéne megszüntetni a tantárgyakat (amúgy sem hiszem, hogy ez tömeges munkanélküliséget szülne, mert szinte minden tanárnak kötelező egy második szakot elvégeznie, legfeljebb továbbképzésre küldik őket) inkább a tanítási módszereken kéne változtatni és élvezetesebbé, befogadhatóbbá tenni a tananyagokat. És a vizsgázási rendszert gyakorlatiasabbá, kevésbé büntetés-fókuszúvá kellene tenni, hogy egy diáknak ne gyomorgörcs legyen az iskolába/egyetemre/fősulira/stb. járás, hanem egy élmény legyen és egy lehetőség a fejlődésre, tanulásra, tudás megszerzésére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!