Van értelme még a technikaórának?
Általános iskola 2. vagy 3. osztályától kezdve 8.-ig volt technikaórám, és ugyan az első óra mindig mutatott valami újdonságot, legtöbbször hónapokig csináltuk ugyanazt, mivel el is kellett készülni vele és csak heti egy óra volt rá.
Konkrét példa a pelenkaöltés megtanulása, ami rém egyszerű feladat, az első órán végén már ment is mindenkinek.
Ennek ellenére még hetekig "gyakoroltuk", hogy mindenkinek tökéletesen menjen a dolog, majd még egy hónapig csinálunk valami kacatot, ami aztán rövidest otthon a kukában is végezte, mivel használhatatlan volt az alapanyagok minősége miatt. (Talán kispárnát, de erre nem mernék mérget venni, a kérdés szempontjából elég lényegtelen.)
Felső tagozatban már hagytak minket palacsintát sütni, de a fonalfűrészelés éveken keresztül heti egy alkalommal szintén az őrületbe kergetett és nem ismerek olyat a környezetemben, aki élvezte volna 2 óránál tovább. Éppen ezért természetesen igyekeztünk nem is ezzel foglalkozni, hanem minden más ostobasággal.
Ezzel szemben felnőttként hajlandó vagyok megcsinálni bármilyen kétkezi feladatot, és ezek elsajátítása is fontos szerintem, de a legextrémebb példa, amelyről még a mai nap is rémálmom volt az a következő megtörtént eseményeken alapul:
Negyedik osztály végén virágkarót (vagyis csak a "díszítést") kellett készíteni háromszögreszelővel, ami szintén hónapokba telt, májusban pedig már bőven 25 fok fölött volt a hőmérséklet mindenhol, így mi is inkább az udvaron szerettünk volna focizni vagy játszani, nem a levegőtlen teremben értelmetlen dologgal foglalkozni. (Negyedikesként kollektíven is volt annyi rálátásunk a dologra, hogy a büdös életben nem fogja senki sem használni a nyamvadt virágkarónkat, ami összevissz 40 centi volt és kisujjnyi vastag, ráadásul háromszögreszelőt is majd akkor veszünk a kezünkbe, ha a technikatanárnőt akarjuk megverni vele.) Ezzel szemben az egész május úgy telt, hogy kis X-eket háromszögreszelőztünk a karó mind a négy oldalába, szorosan egymás mellé, ráadásul ha a tanárnő nem volt elégedett, akkor kezdhettük előről. A csúcspont az év vége volt, amikor 3 héten már nem akart új dolgot csinálni, úgyhogy megcsináltuk ugyanezt csak feszített tempóban, a játékidőt/szüneteket is elvéve. Még az iskolán belüli fociedzésre is úgy kellett kiszökni előle, amiért igazgatóit is kaptunk, de visszagondolva iszonyatosan büszke vagyok a csapattársaimra és magamra is, hogy kijátszottuk ezt az agyatlan és kegyetlen némbert, akinek annyi pedagógiai érzéke sem volt, hogy rádöbbenjen, értelmetlen dolgokat készíttet velünk.
Én látom rosszul, vagy tényleg értelmetlen így az egész, egy gép hasonló munkafolyamatokat 0.1 s alatt elvégez végtelenszer pontosabban.
Ha jó a tanár és jó a műhely, akkor igenis hasznos!
De sajnos...
Értelme lenne, mert fejleszti a kézügyességet, arányérzéket, pontos munkavégzést stb.. és megtanítana szerszámokkal bánni. Viszont ahhoz, hogy igazi értelme legyen és olyan tárgyak készüljenek amik nem a kukába végzik pénz is kellene, nem is kevés. A minőségi alapanyag és a szerszám sajnos nincs ingyen. Gyerekként a 80-as években nekem is megvolt a virágkaró reszelgetés, én is utáltam.
Most éppen tanítom alsóban a technikát. Iszonyatosan nehéz olyan munkadarabot kitalálni minden hétre amihez nem egy vagyon minden alapanyag és nem végzi a kukában. Pl. egyik évben anyák napjára medált csináltunk zsugorka fóliából népi motívumokkal. A gyerekeknek is tetszett és az elkészült darabok is hordhatóak, szépek voltak. Aprócska probléma csak annyi, hogy 1db ilyen fólia 400 Ft volt, ebből 4 db kész medál jött ki, tehát kb. egy-két gyereknek volt elég, mert persze nagymamák is vannak. Gyöngyfűzött virág és hasonló dettó. Nagyon jól néz ki, de iszony drága ennyi gyöngy és fűződrót. Az idén agyagoztunk, a fazekas jó fej, nem jött drágán de ez is 600 Ft/gyerek. Ez egyszer-kétszer egy anyák napjára, karácsonyra elmegy, de egész évben nem, nincs az a suli ami vállalná, hogy minden osztály minden órájára kb. 10000 Ft az anyagköltség.
Ráadásul most egy kicsit jobb helyen vagyok, de voltam olyan suliban ahol egész tanévben papírból készítettünk mindent, mert kb. erre volt pénze a sulinak és az oda járó gyerekek családjaira sem lehetett semmiben támaszkodni. Egy nyomorult lécet sem tudtam beszerezni, úgyhogy nem volt virágkaró reszelgetés. :)
Érdekes és jogos kérdés.
Anno, mikor én voltam általános iskolás, tanultunk fúrni/faragni (igen, a lányok is), varrtunk, kötöttünk, horgoltunk. Annak volt értelme.
Fiam most nyolcadikos. A felső tagozatban gyakorlatilag semmit sem csinálnak, ami az én elképzeléseim szerint ilyen tantárgyhoz tartozik. Helyette állandóan ppt-ket kell csinálniuk a tanár által megadott témáról (víztisztítás, hulladékkezelés, korszerű technikák a gépjárműgyártásban stb.). Ezek ugyan lehet, hogy hasznosak (is lehetnek), de közük nincs a tantárgyhoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!