Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Miért ilyen rossz a magyar...

Miért ilyen rossz a magyar iskolákban a nyelvoktatás?

Figyelt kérdés
Mit csinál(nak) rosszul a tanárok, a rendszer, mi a hiba benne, ami miatt (szerintem) egészen bődületesen rossz a hatékonyság? Ez nekem egy régi vesszőparipám, de újra megfogalmazom, hátha valaki rendet rak a fejemben... szóval vegyünk engem, én egy átlag jánosnak kb. meg is felelek, nyelvérzékbe, v. legalábbis az órán kapott anyagból kb. ugyanannyian voltak jobbak nálam, mint rosszabbak, első évben egy gyengébb csoportba voltam még gyerekként, ott egyik legjobb, az erős csoportba, ahova átkerültem az egyik legrosszabb voltam. Én, és ez is lehet már egy rossz megközelítés, de akkor akarok vmi tudományos magyarázatot rá hallani, h miért :D, szóval én azt tapasztaltam, hogy gyerekként, 5 évesen már biztosan tudtam úgy nézni egy mesefilmet, vígjátékot, hogy teljesen élveztem, értettem, max kifejezésekre, h pl zsidó, emlékszem nem értettem a jelentését, és megkérdeztem. Ehhez képest okosabbként és még mindig gyerekként, 5 év alatt, mire befejeztem az általánost, képtelen voltam megnézni egy mesét angolul, nem értettem, nem élveztem. Ezt onnan is tudom, h az egyik kedvencemből az utolsó részeknél nincs se felirat, se szinkron, megpróbáltam, és sose élveztem, értettem, még máig sem, de most ebbe ne is menjünk bele. Általánosba tagozatos angolon voltam 5 óra egy héten és eddig jutottam. És mindezt úgy, h persze nem 168 óra, hanem igazából max. 4 egy héten, de akkor is, viszont azt se lehet elmondani, h dalszövegeknél, interneten ne találkoztam volna angol szöveggel mindig, és ne próbáltam volna érteni, mert hát ez egy ösztön. És azért az angol mellett még mindig szól egy olyan érv, hogy az aktív nyelvtanulás volt, bementem, és ha még csak hallgattam is őket, akkor ugyanott voltam, mint otthon, de voltak erre szabott feladatok, beszéltettek, bár ez tény, h én sose voltam az a nagyon aktív, jelentkezős fajta. Mégis sincs meg, még nem is csak az 5 éves korombeli, hanem elvileg egy gyerek mikor tanul meg beszélni, 3 évesen már gondolom egész jól beszél, és még előbb... Még ez a biztonság se volt meg, h én akkor beszéljek, hallgassak angolul. Mindig azt éreztem, hogy ismerek szavakat, amik sokszor eszembe se jutnak, egyszerű szavakból tudok fabrikálni mondatokat, de nem olyan gyorsan, ösztönösen, mint magyarul 4-5 évesen akár, amit mondanak talán jobban értem, de amikor elkezdenek angolok beszélni van hogy egyáltalán... aztán amikor olvasok, talán akkor a legjobb akkor még értem is kb. mi van, bár még mindig elveszek tök egyszerű szövegekbe is egy fórumon. Nem tudom, én csak azt érzem, összefoglalva, h egységnyi idő alatt, úgy hogy nem is gondoltam rá, nem akartam, simán megtanultam egy nyelvet 0 befektetett energiával, passzívan, annyira, hogy egy filmet értsek maximálisan. Ehhez képest 5 év alatt az iskolában mindenki tanul, heti 5 órákban akár, figyelünk, igyekszünk, és max a legtehetségesebb, szorgalmasabb jut el ilyen szintre. Az én tippem az lenne erre a jelenségre, h otthon akkor is valahogy olyan környezet van, főleg mivel egy nyelvet se tudok, hogy rá vagyok kényszerítve, h beszéljek... meg hát a nap nagy részében hallom, viszont én mondom ez sztem rajtam sokat nem segítene, ha egész nap angol filmeket hallgatnék, mert úgy jön ki a fülemen halandzsaként, ahogy bement, ha egyszerűen nem értem. Csak akkor miért nincs valami olyan program a suliba, hogy akkor legyen az a cél, hogy kényszerhelyzeteket próbáljanak mesterségesen előállítani. Valahogy ahhoz igazítva, mint, ahogy gyerekkorunkba, öntudatlanul, 0t belefektetve megtanultunk. És nem kéne akkor angolra járni se, nyelvtanozni, körmölni, házit írni, szótárt magolni, mert gyerekként se csináltuk, és látjuk, hogy szinte semmi eredménye lesz egy átlagos gyereknél. Mert gondolom gyerekként egyrészt hallod, másrészt próbálsz beszélni, de azért ezt se egész nap, kéne egy olyan program, ami naponta ezekbe a kényszerhelyzetekbe beledob, többször, random. Azért se nagyon értem, mert sose éltem még gyerek közelébe, de gondolom először még ők is gügyögnek, vagy próbálják megfogalmazni amit akarnak, ha hozzádszólnak, sokszor magyartalan is lesz, biztos meg van ennek egy fokozatossága, hogy mennyire bonyolult, összetett mondatokat tud. Valahogy ezt kéne, elkezdeni, akár már első osztályban, aztán mire elkezdenénk angolt tanulni, nálunk ez 3.-4. volt, addigra kb. 2-3 év alatt meg is kéne, h tanulja a gyerek a nyelvet, nem? Onnan meg elvileg egy idő után magától is tud fejlődni, legalábbis én arra emlékszem, h a magyarnál a suli segített kicsit amikor írni, olvasni akartam, de pld még 10, sőt még 14 évesen is borzalmasan írtam, fogalmaztam, nem használtam vesszőket... aztán ez javulgatott azzal, h gyakoroltam, angolnál az ember szeretné is gyakorolni, mert a neten úgyis mindig olvasni akar, vagy hozzászólni valamihez, csak az a baj, h nincs azon a szinten se, hogy úgy hozzászóljon, nem tartalomba, hanem nyelvtudásba, mint magyarba szólt volna 5 évesen kb. :D Mondjuk meg se érti.

2018. okt. 13. 04:05
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%
Valami török átok lehet a dologban, mert amikor Hoffmann Rózsa nyelvtanár volt az oktatási államtitkár, akkor sem lett jobb a dolog.
2018. okt. 13. 06:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
63%

Vaalamikor egy 120 órás angol tanfolyamon voltam egy magán nyelviskolában ahol volt lehetőség összehasonlítani az egynyelvű és a hazai tanárok oktatási módszerét.

Teljesen különböző volt a kettő. A hazai tanárok módszereire még az angol kollégáik is csak ennyit mondtak csodálkozva: It's very strange!

Röviden próbálom összefoglalni.

A hazai tanárok nem dolgoztak, hanem velünk dolgoztattak. Szerintük a nyelvtanulás izzadás, munka, sőt sírás kell hogy legyen. Munkatábor felügyelőtisztjei szerettek lenni, persze mi meg a szenvedő foglyok. Idióta selejt barmok, ezt kell hogy mondjam.

Az angol tanárok viszont nem dolgoztattak hanem ők dolgoztak. Meg is követelték hogy közben ne foglalkozzunk mással, csak lazán és kényelmesen üljünk és figyeljük őket mert az agy úgy hatékony a tanulásra ha lazán egyszerre csak egy dologra figyel. És nem pedig sztahanovistaként dolgozik, azt munkahelyen kell. Nem csak boszorkámyos ügyességgel tanítottak, de mindenki úgy szerette őket hogy teljes volt a létszám óráikon és órák után is önkéntes idegen vezetőik voltunk. Mindegyik haverom is lett. 100 %-os hatékonysággal tanultuk tőlük az angolt és könnyen.

A hazai tanárok közben kinyögték pocsék munkájuk okát. Nem szerették volna ha az angol tudással itthon vagy külföldön jó állásunk lesz. Szerintük a magyar polgár rendeltetése maradjon a szalagmunka éhbérért. De ez nem csak a nyelvtanításban látszik meg hanem az egész hazai oktatás ilyen. Imádnak büfé szakokat működtetni az értékes dolgok tanítása helyett. Meg teljesen felesleges tantárgyakat és információkat.

Később egyik angol tanárom munkát szerzett London mellett és javasolta hogy kíváncsiságból üljek csak be néhány egyetemi előadásukra. Hát eléggé elszomorodott a szívem mikor szembesültem azzal hogy ott mennyire értékes tudást tanulhatnak. Amit hasznosítani tudnak az életben, amivel sikeresek, gazdagok és szabadok lehetnek. És tanácstalanul arra gondoltam hogy a hazám miért nem ilyen. Pedig már 30 éve volt rendszerváltás. Vagy mégsem volt?

2018. okt. 13. 06:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
19%

Mindig érdeklődve olvasom a nyelvoktatással kapcsolatos kérdéseket. Lehet szídni a hazai nyelvoktatást, de azért vannak olyan diákok akik az iskolai órákkal és egy kis plusszal simán megcsinálják a nyelvvizsgát. Tudom, hogy ezt a pluszt az iskolának kene adni.

Az iskolai nyelvoktatás kötelező. Sajnos rengeteg diák ellenáll a kötelezőnek. Hiába van heti 5-6 angolóra ha nem hajlandó tanulni akkor ugyanúgy nem lesz hatékony a nyelvoktatás mint ahogy a kérdező leírta. Magyarán a diák hozzáadott értékét is kellene vizsgálni. A másik vesszőparipám a csoportlétszám. Én 21 fős nyelvórákra jártam míg a nyári nyelvtanfolymon 8an voltunk.


Érdekes hogy a szüleim 30 éve heti három órában egész osztályban kezdték el tanulni az angolt és mégis meg lett nekik a nyelvvizsgájuk. Tehát nem biztos hogy az oktatással van csak baj.

2018. okt. 13. 07:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
100%

Ott kezdődik a hiba, hogy hazai tankönyveket, oktatási programokat készítenek nyelvoktatásra, ahelyett hogy választanának az oktatott nyelv országában erre valamelyik elitegyetemen kidolgozott programból.


Pl. az Oxfordi Egyetem angol oktatási anyagainak modernsége, logikussága szinte lenyűgöz. Minden szinthez van diákoknak készült munkafüzet, tankönyv mellett tanároknak készült könyv is, ami az órák tematikáját is tartalmazza. A szemléletét meg jól mutatja ez a részlet:

“Upper-intermediate students rightly fee l that they are

now quite high-level learners of English, and are ready to

'push on' to become very proficient users of the language.

To achieve this they need motivating materials and

challenging tasks. They need set clear course goals from

day one in terms of both language knowledge, and fluency

and accuracy in speaking. Finally, they need classes to be

as fun and dynamic as they were at lower levels: there is

no reasons why higher-level teaching should become dry

and over-serious. Students still want to enjoy their English

classes - role plays, language games, challenges, quizzes,

and songs are still as valuable pedagogically as they were,

and can often be exploited even better at this level.”

2018. okt. 13. 07:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:

„Se bot, se vessző nem hozott még egy országot is virulásra”

Ezt az idézetet mindig figyelmen kívül hagyja a magyarságunk. Az oktatásban is. Ezért rossz a nyelvoktatás. A hazai tanárok görcsösen, erőszakkal akarják az információt a diákba gyömöszölni. Akinek lehetősége van az próbálja ki az egynyelvű, külföldi tanárok módszereit. Máris látni fogja a különbséget. Diktatúra módszerekkel nem lehet oktatni. Ahogy modern nyugati kocsit sem lehet parancsra gyártani, csak Zaporozsecet. Ez ilyen egyszerű.

Borzasztó az hogy 30 évvel a rendszerváltás után még mindig kommunista módszerekkel történik az oktatás. Az eredmény nem csak rossz nyelvtudás hanem lelki beteg diákok, kimerültség, depresszió, öngyilkossági gondolatok, stb.

Persze akaratlanul történt a szocialista eszmék közt élők módszereinek átvétele. Főzni is úgy tanul meg egy lány ahogy az anyjától látta.

2018. okt. 13. 08:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:

A tanároknak nincs nagy mozgásterük, gyakorlatilag elő van írva, hogyan kell tanítani.


De a legnagyobb gond talán az osztálylétszámmal van, nem lehet hatékonyan tanítani 15-30+ fős csoportokat.

2018. okt. 13. 08:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:

Ha rákeresel a YouTube-on Lados Olivér csatornájára, akkor ott ő ezt sok videóban elmagyarázza.

Nekem nagy ráismerés volt a fickó: igen, ezt így kellene csinálni, mindenben igaza van. A lényeg, hogy egynyelvű ÉRTETT tartalom legyen (ez a nyelvtanár feladata, hogy fokozatosan építse fel a nyelvi tartalmakat), először az értés legyen meg, utána magától jön a beszéd, nem kell erőltetni, beszéltetni a diákokat (ennek az is a veszélye, hogy a diákok egymás rossz angolját tanulják meg).

Az iskolarendszer tíz évig magas óraszámban tanított nekem oroszt, hat évig németet (+2 év nyelvtanfolyam, szintén "iskolás" módszerekkel), aztán mégis alig tudok valamit. Angolul meg 2 évet tanultam, aztán majdnem-középfok. Lados anyagait csak most kezdtem, de máris tök jó:

-tanulni nem fárasztó, "magolás" vagy erőlködés, hanem érdekes agytorna.

-az angol sokkal erősebb, mintegy automatizmus lett bennem: ha németül akarok valamit mondani, előbb ki kell mondanom angolul, ami ki akar jönni, csak utána vagyok képes németül összetákolni valamit :)

2018. okt. 13. 09:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 nemaRendőrség ***** válasza:
0%

Szerintem a hiba nem csak az oktatásban keresendő.

Nekünk magyaroknak konkrétan ki van nyalva a fenekünk szinkron téren. Lehet szidni, hogy ilyen, olyan rossz a szinkron az angol után, de alapjában véve a magyar szinkron világelső. Minden film, minden sorozat le van szinkronizalva. Egyszerűen nincsenek rákényszerítve az emberek, hogy tudjanak bármit magyaron kívül, még ez a környező országokban nincs, vagy legalábbis régen nem volt. Kaptak valami bootleg német szinkront ha szerencséjük volt, angolt ha nem

2018. okt. 13. 11:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
hát passz, a gyerekem gimibe járt, két nyelvvizsgával fejezte be, nem járt maszekban sehova, de ott az mindennapos...
2018. okt. 13. 13:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:

Hát, ha ez nem először feltett kérdés, akkor nyilván nem előszörre olvasod a véleményemet, miszerint mi ebben a medencében nem akarjuk a nyelvet tanulni. Lovon ülünk, kacagányban és fokossal hadonászva vetjük oda a nyelvtanításra ösztönző ellenségünknek, hogy: eb ura fakó! Minden más kis nép nagy népek nyelveit tanulja, de mi nem, ha akar valamit, jöjjön ide, és tanuljon meg ő magyarul, vagy dögöljön meg, még akkor is, ha a boldogulásunkat hozná. Amikor iszonyat volt a munkanélküliség a 90-esek közepére, ugyanakkor beindultak a vegyes vállalkozások, és maga a nyelvtudás is jelenthette a "segíly" és a bér közti különbséget, akkor sem volt jött meg a kedv. Mára meg már valahogy senki nem hal éhen munka nélkül sem, hát minek tanulni a nyelvet.


Másfelől meg nagyon ritka az olyan diák, aki, ha akar valamit valamelyik tárggyal, felvételizni ugye, az belenyugszik abba az összességbe, amit a középiskola ad, általában tesz hozzá valamit, szakkör, különóra, magántanár, könyvtár, bármi - akkor miért pont a nyelvoktatás lenne az, aminél el kéne várni, hogy az iskola magában mindenkinek az igényeit toronymagas fokon elégítse ki? Az ingyenes oktatás ad valamit, oszt annyi.


Harmadfelől meg, kár ezt elemezni, mint #9 hozzászólása mutatja, csak foglalkozni kell a tárggyal.


Ezek itt humorosak, az anyanyelvi tanárok emlegetések. C2 (!) felkészítő tanfolyam közepén megjelenik egy anyanyelvi nyelvtanár, ki épp idelátogatott országunkba, egy fél órára, egy plüss macival, félretolatja az asztalokat, körbeállítja a C1 vizsgával rendelkező, angoltanárnak készülő penge agyú hallgatókat (én kivétel voltam minden téren :D ), és megkér bennünket, hogy a plüss macit egy kérdés kíséretében dobjuk egy társunknak, és akinek dobják, annak kell válaszolni. What is your name? :D :D :D Az lehet, hogy kisgyerekeket be kell csapni a macival és Count Horrorral, de aki gimibe jár, az ugyan már legyen annyira érett, hogy tudja, az ő érdeke, ha tanul. Egyébként az angol, ki idegent tanít, általában nem tanulmányozta a saját nyelvét úgy, mint mi a magyart, előbb meg kell értenie, mit az az "alany", amire kérdez a hallgató, és a válasz általában az, hogy: ez Rigó utcai hülyeség, ez mindegy. Ugyanakkor, ha hosszabb időn át figyelheted, dehogy mindegy, következetesen úgy használja, ahogy a Rigóban követelik meg, csak addig sosem jut el, hogy ezt felismerje. Tipikus példa a Rigós tesztekben mindig előfordult made of wood kontra made from wood.

2018. okt. 13. 17:34
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!