Szerintetek miért ilyen tragikus a magyar nyelvoktatás?
Nem túl megnyugtató, de 13 éve is ez volt, több suliban is. Bekerültem gimibe és annyira gyász volt az osztály, hogy a tanár kínjában ABC-t énekeltetett mindenkivel, mert a legalapabb dolgokkal se voltak tisztában. Szerencsére engem engedtek levizsgázni mindenből előre és nem kellett bejárnom többet.
Amúgy a tanár is haszontalan volt az egyik suliban. Felült az asztalra és az előző napi barátokköztről pofázott egész órán, talán az utolsó 10 percben valami házit adott és csá.
Ez iskolafüggő. Azért hozzá kell tenni, hogy a két idegen nyelv oktatása kevés ország iskoláiban bevett dolog. Sokan a filmekből és sorozatokból tanulnak meg jól angolul, amiket adott esetben gimnazista korában kezd el eredeti nyelven nézni az ember vagy pedig számítógépes játékokból és angol nyelvű cikkekből vagy Youtub-ról, és ezek a hobbik tényleg akkor szoktak bejönni, amikor "nagyobb kamasz" az ember.
Szóval sokan elég jól megtanulnak nyelveken, de nem mindenki általánosban, és más országokhoz viszonyítva szerintem semmiben nem pocsékabb a magyar nyelvoktatás. Sokkal több szabadsága van nyelvoktatásban egyébként egy tanárnak módszertanilag, mint töriben pl.
A kisfiam iskolájában 5.-ben bontott csoportban tanulják az angolt. Akiknek jobban ment alsóban, ők heti 5, a lassabban haladók heti 3 órát kapnak. Tehát akinek több gyakorlásra volna szüksége, az kevesebbet foglalkozik a nyelvvel, mint aki tehetséges benne.
A gyerekek egyáltalán nem fogják fel,vagy legalábbis nem érdekli őket, hogy ezt minden nap gyakorolni kell. Megírják az ötmondatos házi feladatot, háromszor elolvassák a feladott 10 szót, és kész. Tehát mindig össze tudnak rakni az aktuálisan tanult nyelvtani szerkezettel és az új szavakkal néhány begyakorolt mondatot, de a régebbi anyagok szépen kihullanak a fejükből.
Nálunk negyven éve az "írj húsz mondatot az új szavakkal" volt az alap házi feladat, és a tanár még azt is elérte, hogy igyekeztünk elkerülni a sablon mondatokat, mindenki megpróbált valami újszerűvel előrukkolni. Utólag látom, mennyre alkalmas volt ez a szókincs folyamatos szinten tartására.
Egyrészt a nem tagozatos osztályokban kevés az óraszám. Heti 2 óra alatt nem lehet nyelvet tanulni. Az elején a nem tagozatos osztályban is heti min. 4 óra kellene, csak egy szint elérése után ott nem fejlesztésre, hanem szinten tartásra kellene törekedni.
Másrészt mindenhol csoportbontás kellene. Mi 3-4 év angol tanulás után is a simple presentnél tartottunk általánosban, mert volt 2-3 ember, aki egy ilyen mondatot sem tudott még összerakni.
Harmadrészt sok tanárnál kimerül az óra abban, hogy végigveszi a könyvet, amit kiválasztott. Ehhez gimiben már nem kell tanár, ha van megoldókulcs, azt egyedül is meg lehet csinálni. Ez önmagában nem nyelvoktatás.
Valoban az. Sajnos a kerdesedre nem tudok valaszt adni,de leirok egy sajat tapasztalatot.
Kettannyelvu gimiben tanulok,a tori tanarunk pedig konkretan nem beszeli a nyelvet. A kis fuzete nelkul keptelen orat tartani,meg csak nagyjabol sem tudja beloni,hogy hol jarunk. Sokszor nem tudja,mit jelentenek a szavak a vazlataiban,nem tud iget ragozni,stb. Multkor annyira durva nyelvtani hibat vetett,amit ugy tudnek erzekeltetni szamotokra,hogy kb olyan,mintha valaki magyarul a jot ly-nal irna le.... Fajdalmas.
Es akkor mit varjunk attol,aki nem az adott celnyelven tanito gimik legerosebbikeben toritanar,hanem heti 3 oras csoportokkal szorakozik?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!