Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Mit oktatnak manapság a...

Mit oktatnak manapság a magyar tanárok az általános, illetve középiskolákban?

Figyelt kérdés

Ha az utcán járva hangosabb kommunikáció folyik emberek között, óhatatlanul meghallja az ember, ha akarja, ha nem.


Ma történt:

Anya és talán lánya lehetett az egyik zebrai jelzőlámpánál, amikor a - 12-13 év körüli korban lévő - lány a telefonját masszírozva hadart valamit az idősebb nőnek.

CSAK kötőszavakat lehetett érteni, amelyekből kiderült, hogy tulajdonképpen "magyar" nyelven folyik a kommunikáció közöttük, de egyébként semmi mást, - pedig nem ingadozott szélsőségesen a lány hangereje és artikulációs problémák sem voltak észlelhetőek, de egyszerűen nem lehetett érteni, hogy tulajdonképpen mit is akar közölni a lány. Ami hallható volt, az egy hangsúly nélküli "mondat", amelynek se eleje, se tartalma, se tagoltsága, se vége és egyáltalán semmi, amiből ki lehetett volna sakkozni, hogy mit akart a lány, - az idősebb nő pedig bölcsen hallgatott, az sem derült ki, hogy érti-e mit akartak vele közölni.

Nem egyedi eset volt ez, - számos alkalommal derült már ki, hogy a Magyarországon élő (elvileg) magyar anyanyelvű fiatalok gyakorlatilag nem tudnak sem helyesen írni, sem normálisan, közérthetően megszólalni.

Azon már túltettem magam, hogy érthetetlen, semmilyen neveket keres egyre több ember a gyerekének, mert ettől várja, hogy majd "egyedi" lesz tőle a csemetéje, de az azért még sincs rendben szerintem, hogy Magyarországon, magyar ember nem érti a saját honfitársának a beszédét.


Mivel telnek az iskolákban a magyar órák, ha ez egy élő és általános gyakorlati problémaként van jelen Magyarországon?



2017. aug. 19. 18:11
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
0%
A diák nyomogatja a telefonját, beszélget. A tanár nem tehet semmit.
2017. aug. 19. 18:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
14%

A tanárnak kötelessége elvenni a telefont, ha a diák emiatt nem figyel oda. De sajnos sokan amúgy sem figyelnek, megy a dumálás egyfolytában. Ha szakképzett, hozzáértő a tanár és a diákok is hajlandóak tanulni, akkor elég sok mindent meg lehet tanulni az évek alatt. Ott kezdődnek a gondok, ha valamelyikük nem teszi a dolgát (a diák nem figyel, a tanár nem ért a saját tárgyához, vagy ha nem tudja átadni az anyag lényegét, vagy ha nincs tekintélye és nem tud fegyelmezni). Sajnos ez a kettő elég gyakran előfordul. A tanár csak jártatja a száját, a diákok meg beszélgetnek.


Ez nagy sztereotípia volt, de merem remélni, hogy nem ez nem fordul elő sok iskolában, mert így hova jutnánk? Én csak példákat soroltam fel, amikkel találkoztam eddig.

2017. aug. 19. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:

Köszönöm az eddigi válaszokat!


Nem tudom, hogy valójában mennyire nehéz feladat lehet kivívnia, megőriznie, fenntartania a tanárnak a szakmai tekintélyt, de azért leírok egyet a saját élményeim közül.


Amikor szakmunkásképrzőbe jártam, egy nagyjából 60-40 %-arányú fiú-lány osztályba jártam. - Nem nehéz asszociálni arra, hogy kb. 18, 14-16 éves fiú milyen ramazurit tudott keverni seperc alatt.

Volt azonban egy Történelem-Magyar szakos Tanárunk, akit anno, az egyik egyetemről távolítottak el, mert eléggé hirtelen vérmérséklettel bírt és ehhez keményen fogyasztotta a szeszesitalt is.

Nos, ez a Tanár megvívta velünk az első öt-hat, közösen eltöltött óránk alkalmával a maga kis hábórúját és onnan elvágták (a balhét).

Innentől kezdve olyan színvonalú órákat, annyi plusz ismeretet kaptunk Tőle - főleg a történelmi szálon, - hogy a legelvetemültebb embernek is "folyt a nyála a zsebébe" a csodálattól, annyira hatása alá tudott minket vonni a magas színvonallal a Tasnádi Márton tanár Úr!

Sok olyan dologról is beszélt nekünk, ami kőkeményen történelem volt, de a történelem könyvekben érintőlegesen sem említettek. Amikor ballagtunk, külön-külön - és szinte mindegyikünk, - egytől-egyig személyesen megköszönte az öregnek a három év alatt irányunkba tett erőfeszítéseit, talán még külön virágcsokrot is szerkesztettünk Neki, annyira tiszteltük, mire a befutóra került sor.

Ennyit a szakmai tekintélyről!

2017. aug. 19. 22:06
 4/16 A kérdező kommentje:

Ez már egy teljesen más, előzőtől független gondolategység, ezért írom külön.


Ez a telefon-mizéria le van egyáltalán szabályozva jogilag?

Nem hiszem el, hogy nem tehet semmit a tanár a rádiótelefonokkal és egyéb, digitális kütyükkel kapcsolatban!


Sok munkahelyen - magántulajdon szentsége ide, magántulajdon szentsége oda, - ki KELL kapcsolni (és van, ahol még el is kell zárni) a rádiótelefonokat!

Mi abban a megdöbbentő, ha a diákokkal automatikusan kikapcsoltatják minden tanóra kezdetére a telefonokat? - Persze ez akkor fer, ha a tanár is megtiszteli azzal a diákjait, hogy tanóra közben nem fogad és nem kezdeményez semilyen kommunikációt a telefonjával!

Szélsőségesebb esetekben miért nem lehet kirakatni az óra idejére a telefonokat egy jól látható helyre - kikapcsolt állapotban?

Mi ebben a lehetetlen küldetés?


Ezzel együtt úgy vélem, nem lehet csak a rádiótelefonokra ráfogni az általam vázolt probléma létezését.

2017. aug. 19. 22:16
 5/16 anonim ***** válasza:
90%

Azt nem értem, hogy neked miért baj az, ha nem érted, amit az utcán ismeretlenek nem is neked mondanak... Eddig Magyarországon élő, elvileg magyar fiatalként velem nem történt olyan, hogy egy korombeli feltűnően érthetetlenül beszélt volna hozzám, egy ismerősömet kivéve, akinek beszédhibája van. Viszont nekem sokszor mondták már, hogy nem lehet érteni, amit mondok, nagyon halkan beszélek, ez csak azért van, mert nagyon szégyenlős vagyok és szorongok, ha ki kell állnom emberek elé.

De a kérdésre válaszolva, hogy mit oktatnak a magyartanárok:

A beszédproblémámat általános iskolában a magyartanárom úgy próbálta megoldani, hogy kiállított az oszály elé mindenféle mondvacsinált indokkal (szavaljak verset, olvassam fel hangosan a szöveget stb.), és mindenki előtt szidott, ha túl halkan beszéltem... Gondolom mondanom sem kell, hogy a dolog csak ezerszer rosszabb lett, hatodik osztályban már eljutottam oda, hogy az órákon nem jelentkeztem, hiába tudtam majdnem mindig a választ, ha a tanár felszólított, inkább azt mondtam, hogy nem tudom, csak hogy ne kelljen szerepelnem. Ez így maradt gimnáziumban is, csak ott már a tanárunk inkább arra fektette a hangsúlyt, hogy jóval gimnáziumi szint felett tanítson meg mindent (a fél osztály kettes volt magyarból, egy gimnazista gyerek agya elég nehezen veszi be József Attila verseinek létfilozófiáját...), nem is nagyon kellett megszólalni órán, csak hallgattuk a tanárt és írtunk mint a hülye, mert véletlenül sem olyan anyagból írtunk dolgozatokat, ami a tankönyvünkben is benne volt. Négy évig 2-es, maximum 3-as voltam magyarból, végül simán leérettségizem 4-esre.. Csak egyetemen ütött vissza, hogy soha nem tanítottak meg rendesen beszélni, amikor a vizsgákon azért kaptam rosszabb jegyet, mert nagyon halkan és bizonytalanul beszéltem, hiába tudtam mindent.

2017. aug. 19. 22:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
100%
Ja és még a telefonos dologgal kapcsolatban: nálunk gimnáziumban a tanár néhány osztálytársammal chatelgetett órán, így beszéltek ki embereket úgy, hogy közben mind egy teremben ültünk...
2017. aug. 19. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 A kérdező kommentje:

Köszönöm a választ!


Csodálkozom, hogy ilyen embereket tanárként alkalmaznak.

2017. aug. 19. 22:54
 8/16 anonim ***** válasza:
93%

Szerintem ez tipikusan az az eset, amikor azt figyeled meg, amit meg akarsz figyelni, és azt a következtetést vonod le belőle, amit le akarsz vonni. Mindig is voltak és lesznek műveletlen emberek vagy olyanok, akiknek nem tiszta a beszédük vagy akármilyen problémájuk van, de ezt totál felesleges akármire is ráfogni.


Én csak azon csodálkozom, hogy vannak emberek, akik komolyan attól érzik magukat jól, hogy azon háborognak, hogy mennyire elkorcsosul a világ a mai fiatalokkal meg a mai oktatással és persze az okostelefonokkal. Valóban nem egyedi nevek, hanem egyedi észrevételek és gondolatok kellenének, mert ahhoz képest, hogy mennyire az ember közvetlen környezete határozza meg, hogy mit tapasztal, a csapból is ez a "butulnak a fiatalok, ejj ez a magyar oktatás"-jellegű kamu okoskodás folyik, amit egyrészt nem értek, másrészt már nekem kínos, hogy folyamatosan feljön témának. Én például folyamatosan magyar fiatalok között vagyok, és mindegyik tökéletesen tud kommunikálni. Nem tudom, miért logikusabb magyarázat, hogy "általános probléma van" annál, hogy nagyritkán bizony a gyenge képességű fiatalok is kimennek az utcára, és ilyenkor előfordul, hogy hallani lehet őket.

2017. aug. 20. 00:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 A kérdező kommentje:

Köszönöm a választ!


Kommunikálni is szoktam olyan emberekkel, akik ma fiatalok! Észrevettem, hogy gyakorlatilag nehezükre esik - kézzel - írni! Amikor szemléltetni akarok nekik valamit, akkor bizony előkerül az íróeszköz a papírral és akkor nincs mese, élő adásban látom, ahogy szenvednek az önkifejezéssel, egyszerű kézírással, - tehát nem arról van szó, hogy ismerek egy embert és akkor ugorjunk neki!


Számítógéppel is folytatok kommunikációt időközönként fiatalokkal és nem ritka, hogy vissza kellett kérdeznem, hogy Te most tulajdonképpen mit akartál mondani (?). És kapaszkodj meg! Kivétel nélkül minden ilyen alkalommal elnézést kértek tőlem és második nekifutásra sikerült úgy átadniuk az információt, hogy össze lehetett rakni, - tehát itt sem az én értetlenségemről volt szó!


Az esetek számát alapul véve az jön le, hogy nagyon is a realitások talaján állok, amikor általános, gyakorlati problémaként tüntetem fel az általam vázolt jelenséget.


Egyébként ebbe az irányba mutat az is, hogy minden harmadik-negyedik kérdés arról szól itt is, hogy nincs barátja az illetőnek, - melynek aránya (nagyjából) 80/20 arányú %-osan - sajnos - a fiatalabb korosztály többségével. - Ha úgy tetszik, nem tudnak kommunikálni - sajnos!


Úgyhogy megértem, de elfogadni nem tudom maradéktalanul az észrevételedet.

2017. aug. 20. 00:31
 10/16 anonim ***** válasza:
84%

Szuper, de szerintem tényleg az a probléma gyökere, hogy nem a fiatalok értelmesebbikével veszed körbe magadat. Mármint, nem értem, hogy a te tapasztalatod miért lenne relevánsabb az enyémnél, amikor konkrét adatai egyikünknek sincsenek.


Amúgy meg persze, hogy a tini párkapcsolatok kategóriába direkt fiatalok írnak a párkapcsolati problémáikról, de - nem tudom, hogy újdonságnak fog-e számítani -; attól, mert egy kamasz vágyja a kapcsolatot, még nem lesz hülye.

2017. aug. 20. 00:50
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!