Miért nem tanulunk az iskolában semmi olyat, amit majd az életben is hasznosíthatok?
Általános gimibe járok. Azon gondolkoztam, hogy lassan már kijárom, de közben az életről meg fogalmam nincs. Napjaim nagy részét itt töltöm, szóval mi más tudna felkészíteni az életre, mint az iskola?
Nem egy lázadó hülyegyerek vagyok, az átlagom 4 feletti. A sulim a top 100-ban mindig benne van, már ha ez jelent valakinek valamit. A problémám az, hogy amit itt kapok, egyszerűen hasztalan. Verset elemzünk, logaritmust tanulunk. Dögivel. Heti 2 rajzórám van 18 éves létemre, ami nem csak az én, de a tanárom idejét is rabolja. Teljesen hasztalan időpazarlás. Miért nem tanulunk barkácsolni, a lányok főzni? Miért nem tanuljuk meg, hogy ha kikerülünk innen, és esetleg egyetem előtt vagy után pénzt keresnénk, hol kezdjünk neki? Miért nem esik a politikáról, a pénzről, a bankokról, a vállalkozásokról (és még sorolhatnám) egy árva szó sem? Miért van az, hogy az egyetlen ami valamilyen szinten hasznos, az a tesi, nyelv, és részben matek?
És nem, nem a matekot akarnám lecserélni, hanem bevezetni a szánalmas rajz helyett a technikát, vagy az életvitelt. Lehetőleg hiteles tanárral.
A diákönkormányzat persze tehetetlen, a vezetőség füle botját nem mozgatja... tán a kormány akar minket hülyének nevelni? Vagy talán tényleg a nyelvtani stílusréteg túlbonyolított definíciójával fogok a boltban fizetni?
Kimegyek innen, kezemben a szép nagy semmivel, és azt kérdezem majd: most akkor? Mi legyen?
Szerintetek is így van? Vagy csak nyávogok? Ha hülye vagyok, kérlek mondjátok meg, honnan tanuljak az életről? Hogyan készüljek fel rá? Csak házit írok, és felelgetek hétről hétre, melyeknek hadd ne mondjam hányad része marad meg...
Köszönöm a normális válaszokat!
Matek.
A volt matek-fizika tanárnőm úgy mondta, hogy a matek a fizika szolgája. (vagy épp talán az infóé)
Elméleti tárgy. Igen, ki a fene fog pl. szinuszokkal számolgatni hárömszögeket főállásban? Senki.
Nem erről szól.
De mégis szükség van rá pl. a hajításoknál (csak egy példa)
A művtöri, rajz, ének, hittan szerintem is feleslegesek.
A legfontosabbak lennének szerintem a nyelvek, matek/fizika, infó, gazdasági/jogi alapismeretek. Ezeknek tudása rengeteget érne a gyakorlatban.
Nem az, hogy verselemzés, tudjam az összes hülye Ady verset, elemezzek, ha meg saját gondolatot írok, akkor kihúzza a tanár, mert hogy "félreértettem a verset"
Inkább gyakorlatias vagyok, az ilyen izéket a doga alatt seperc alatt elfelejtem (nyugi, előtte is :D)
De még a volt fizikatanárom is mondta, h hiányzik a "zsargon", de egyébként nagyon jó vagyok
(fizikából csak ötösöm van Eddig, de most új tanár van, meg matekból is :( )
11.o, 16F
A gimnáziumban is mást kellene tanítani,olvasd el a 10-es hozzászólásomat.
Angliában a gimiben is életre készítenek fel fullra,pedig utána egyetemre is mennek,és ott is gyakorlatias a képzés.
A magyar oktatás egy hányás,hány sikeres gazdag ember lesz aki egyetemet végez nálunk,megsúgom az 5%-a talán a többi mind panel lakó marad.
Mi IT-sok szerencsések vagyunk meg a pénzügyesek de ide is erős MATEK kell,amit b..sznak rendesen megtanítani a gimiben,a hülye verseik helyett inkább matek,nyelvek,fizika,és IT kellene.
Szia!
Nagyon sok részben egyetértek veled, szerintem is rossz a rendszer.
Sok tantárgyat feleslegesen sokat tanulunk. Például éneket, rajzot 11 évig. Mégis minek? Most 10.-es vagyok, de kb. 7.-8. óta ugyanazt tanuljuk. Ráadásul a tanultak nagy része művészettörténet. Én úgy reformálnám meg ezeket a tárgyakat, hogy kivenném a művtörit és csak énekelnének, zenélnének, kézműveskednének a gyerekek, mert ez tényleg kikapcsolná az agyukat a sok nehéz óra között, de ezt sem húznám nagyon sokáig, legfeljebb általános iskolában, vagy a középsuli 1.-2. évéig. Aki fakultációt választ, majd érettségire készül annak, nagyon jól jönne az a kis plusz szabadidő. Persze, a művtöri is fontos, ezért bevezetnék külön egy ilyen tantárgyat, de maximum 2 évig kellene tanulni.
Az ilyen etika, társadalomismeret és hittan szintű tárgyakat csuklóból kihúznám. Sosem volt etikám, de ezt inkább otthon és a környezetében tanulja meg a gyerek, és ha otthon csak illetlenkedést, bunkózást lát, úgysem nagyon fog megváltozni egy tantárgytól. Társadalomismeretem sem volt, de szerintem mi az ide kapcsolódó dolgokról történelem órán tanultunk.
A hittan is felesleges. Az irodalomnak és törinek is része a Biblia és a kereszténység, ezt minek külön is tanulni? Az erkölcsi részeket szintén otthon és a környezetben lesi el a gyerek (lásd etika). Aki meg nem kapott vallásos nevelést, úgysem fogja magáénak érezni a tanokat és nem fog megtérni.
A tesi, a mozgás nagyon fontos, de szerintem kicsit más formában, mint ahogy azt az iskolákban csinálják. Mindenkit egy kaptafára osztályoznak, pedig mindenki másban lenne jó. Szerintem az általánosban még szükséges, hogy többféle mozgásformában kipróbálják magukat a gyerekek, itt még lehetnének egységesen meghatározott részei a tesiórának. Középsuliban bevezetném, hogy a tanulók kiválasztanak maguknak 4-5féle sportot (ehhez persze felszereltebb iskolák kellenének).
Az informatika túlságosan le van minimalizálva. Sürgősen megemelném az infóórák számát. Ráadásul ebben a legtöbb tanuló lát jövőt, szívesen tanulja és érdekli is.
A matek is nagyon fontos, ha valaki nem is fogja használni a Pitagorasz-tételt, akkor is megtanul gondolkodni, problémát megoldani.
Az irodalom is kell az gyerekeknek, de itt is hatalmas problémákat látok. Úgy elemezzük a műveket, hogy megpróbáljuk magunkat a költő helyébe képzelni. Ez hülyeség. Miért kell bemagolnom, hogy egy költő mit gondolt, mit érzett a versíráskor? Miért nem kelthet bennem is gondolatokat és érzéseket a vers? Ezek a dolgok annyira szubjektívek! A másik a kötelező olvasmányok listája. Szörnyűek! Sokszor nem megfelelőek az adott korosztálynak, legtöbbször több százéves problémákról szólnak, amiket egy mai gyerek nem nagyon ért meg. Legalább szabadon lehessen kiválasztani az adott írótól/az adott korból 1-2 művet.
A nyelvtanban szerintem a helyesírás a legfontosabb. Több helyesírással és kevesebb egyébbel talán jobb lenne. (Főleg, hogy miket látok az interneten...)
Az idegennyelvek nagyon fontosak. Az első idegennyelvet 5.-ben vezetném be, addig magyarból kellene egy biztos alapot elérni. Utána bármikor (vagy esetleg 9.-ben) kiválaszthatna a tanuló egy második idegennyelvet, de nem tenném kötelezővé. Aki nem választ másodikat nagyobb óraszámban tanulná az elsőt, így abból az egy nyelvből lenne nagyon jó. Sőt, aki úgy érzi, akár harmadikat is választhatna.
A történelemmel nekem nincsen problémám, szerintem teljesen korrekt tárgy. Esetleg kicsit nagyobb hangsúlyt fektetnék arra, hogy mindenki meg tudja mondani, hogy egy adott időben a Föld különböző pontjain mi történt.
Földrajz. Nos...nem tudom. Mi földrajzon tanultunk politikai és gazdasági ismereteket (eléggé felületesen, de legalább volt szó ezekről). Ezt a részét hasznosnak találtam, ezt kicsit jobban kibővíteném. Azonban lecsökkenteném a föld,-víz,-és légburokról szóló órák számát. A regionális földrajzot, térképolvasást és hasonlókat viszont nem bolygatnám.
A biológia az egyik kedvenc tantárgyam, ezért egy kicsit lehet, hogy elfogult vagyok...:). Szerintem nagyon fontos, mivel mindenkinek meg kellene ismernie az élővilágot, a környezeti gondokat és természetesen a saját testének működését (legalább alapszinten). Ezen az órán (vagy elődjén, a természetismereten) lehetne szó a szexuális felvilágosításról is (korosztálynak megfelelő szinten). Azonban itt megnövelném a "terepmunkát". Már alsóban filozófiai síkra kerül a természetismeret. A gyerekekkel ki kellene menni az iskolakertbe, az állatkertbe, egy erdőbe, parkba vagy tanyára. Megnézni, megfogni, megszagolni a dolgokat, nem csak elképzelni, hogy hogyan néz ki egy almafa, vagy egy kecske, vagy egy víziló.
A kémia szintén az egyik kedvenc tárgyam, és itt igazából nem látok nagy problémákat. A kémia nem egy nagy ördöngösség, ha az ember felvesz egy "kémiás gondolkodásmódot", és itt is van a kutya elásva. A "kémiás gondolkodásmódhoz" ugyanis kell egy jó tanár, aki már az elején rávezeti erre a tanulókat. Mert a kémia másik buktatója, hogyha az alapok nincsenek meg, akkor el vagy veszve. Többet kísérleteznék az órákon, megnövelném a vegyszerek mennyiségét, választékát az iskolákban (nálunk van olyan, hogy úgy kell kiporciózni a vegyszereket a tanároknak egymás között...)
A fizikában a világ működéséről tanulunk, szerintem ez rendben is van úgy, ahogy van.
Remélem nem hagytam ki egy tantárgyat sem.
Összességében én megemelném a "legfontosabb" tantárgyak óraszámát:
Idegennyelv
Informatika
Matematika
És egy kicsit elvennék a töltelék ének, rajz, hittan, erkölcstan és hasonlókból. talán egy keveset irodalomból és esetleg a nyelvtanból és a töriből is.
Bevezetnék pénzüggyel, gazdasággal kapcsolatos tárgyat.
Az utolsó két évben hagynék meg kötelező tárgyakat, a többit fakultatívvá tanném (pl.: ne terheljük már kvantumfizikával a jogásznak készülőket...)
Kötelezőek:
Matematika
Informatika
Idegennyelv(ek)
Testnevelés
Történelem
Irodalom
Ennyi jutott eszembe. Elég hosszú lett, bocsánat.
16/L
Ehh.
#16
Jól leírtad a véleményedet, de pont ezen a kommenten látszik, hogy ezeket a döntéseket egy szakértőkből álló csoportnak kéne meghoznia.
Miért is? Az írásodon látszik, hogy van egy bizonyos álláspontod, amit szépen ki is fejtesz, de megint csak egy szubjektív eredmény jön ki.
Beleköthetnék abba, hogy miért pont a történelem, és az irodalom marad meg az utolsó 2 évben? Mi lesz azokkal, akik pl mérnökök akarnak lenni (legyen az vegyész, villamosmérnök stb fizikát, és kémiát is kihagytad az utolsó 2 évből)
Igen, fakultatív a tárgy. De ha "fakultatív" akkor valószínű, hogy kevesebb olyan tanár lesz az iskolában, aki ezeket a tárgyakat tanítaná, fakt sem biztos, hogy lenne. Nálunk már úgy sincs sok tárgyból fakt, hogy amúgy rengeteg tanár van.
(angol, biosz, föci, info vannak mostanában megtartva, volt még 2, de mind2 megszűnt)
És szerintem nem kvantumfizikára gondolsz, hanem a modern fizikára, atomfizikára. Nagyon érdekes téma, jövőre tanulni fogod. :)
Informatika nagyon fontos persze, de ha az óraszámok emelése után is olyan rossz színvonalon oktatják majd, veterán P4-es gépekkel, akkor megint csak semmi értelme.
Gondolj bele, aki igazán ért hozzá, az nem megy tanárnak iszonyat kevés pénzért, és iskolai rendszergazdának sem megint csak iszonyat kevés pénzért, hanem építi a karrierjét. Pont azok az emberek mennek el az országból/építik a karrierjüket, akik értenek hozzá.
A nagy átlagban így van az összes tanárral egyébként.
Több olyan sztorit is ismerek, hogy nem vették fel mérnökire, nosza elment tanárnak. Aki beszólt nekem, hogy nem értem a kémiát, csak magolok, pedig egy versenyt is megnyertem.
Nyelvtan...
Igen, helyesírás, aztán? Akkor ennyi erővel egybe lehetne vonni a 2 tárgyat, mit tudom én, irodalom és nyelvi ismeretek névre. Jaj, jaj szegény bölcsészek. Kit érdekelnek a bölcsészek? (no offense)
Idegennyelveknél is érvényes, amit az előbb írtam. Nagyon kevés jó tanár van. Az idegennyelvtanárok nagy része csak mekegni tud az adott nyelven. Persze, pl. akcentusom nekem is van, de eddig mindenki megértette angolul/németül, amit mondtam. Kis dél-pesti nyelvjárás.
Szóval mélyebb a probléma, mint hogy szervezzük át az órarendet. Sokkal.
Aki hozzáért kimegy külföldre. Feltételezem #16-os, hogy a Te ismerőseid 60%-a is tuti, hogy legalább egy hosszabb időtartamot el fog tölteni külföldön.
Nincs pénz a fejlesztésekre, béremelésre. Talán van, de ha van, az nem a nép kezében található. Az közintézmények kezében sem.
Félretérve az ország pénzügyi helyzeteiről, nem lesz semmi változás, amíg nem lesz egy értékelhető csoport az élen, amíg nem lesz nagyobb a tanár tanárok száma, amíg mindenki elmegy innen.
#11
Köszönöm az eddigi válaszolat, nagyon örülök, hogy sok építő jellegű kommentet olvashattam;)
Ps.: nálunk a kémia alapjai má rég elvesztek. Tudásom most is annyi belőle, mint egy újszülöttnek. Borzalmas tanárom volt, kinek végzettségse sem volt. Számomra egy időhúzás volt, nem értettem semmit. Szerencse, hogy már vége
"nálunk a kémia alapjai már rég elvesztek. Tudásom most is annyi belőle, mint egy újszülöttnek"
A kémia az majdnem mindenkinél így van. Teljesen felesleges, hacsak nem akarsz orvos lenni vagy ilyesmi. De pont erről beszéltem amikor írtam, hogy teljesen felesleges dolgokat kell tanulni most ahhoz, hogy később azt tanulhasd amit akarsz. Én ezeket mindig úgy csináltam, hogy az olyan tantárgyakat amikről tudtam, hogy soha az életben nem fogom használni (kémia, ének, rajz, média, stb.) azokat mindig csak annyira csináltam, hogy a kettes meglegyen. Felvételimbe nem számít bele, megbukni nem bukok meg belőle, arra a szakra amire szeretnék menni oda egyik se kell, az meg hogy "csúnyán mutat a bizonyítványban" a sok kettes azt pont leszarom. Kutya nem fogja nézni, hogy hanyas voltál rajzból meg kémiából, hacsak nem olyan szakra mész. A kettest meg mindegy, hogy éred el, én még azt is puskával csináltam legtöbbször (kémiából... rajzból meg soha nem fognak megbuktatni úgysem). Fogd fel ezeket úgy, mint szükséges rossz dolgokat, amiket meg kell csinálni ahhoz, hogy továbbléphess a középsuliból, de ne akard megtanulni, mert felesleges, csússz át kettessel azt ennyi. Hidd el, senkit nem fog érdekelni életed során, hogy kettes voltál rajzból meg kémiából. Mindenki leszarja, szard le te is. Csak annyi, hogy ne bukj meg belőlük aztán kész. Így nem fárasztod magad a sok baromsággal, jut idő a fontosabb tantárgyakra. Az irodalom az meg sajnos olyan, ami a világ legnagyobb hülyesége, de sajnos fontos, mert érettségizel belőle. Ezt viszont könnyen meg lehet oldani, annyi, hogy ki kell fejleszteni azt a képességedet, hogy tudj a semmiről oldalakon keresztül írni. Ha ez megvan, a verselemzés részét letudtad, mivel az ennyi, hogy egy versről amiről fingod nincs mit jelent és le is szarod az egészet, oldalakat kell írni. Ha ez megvan, az irodalom miatt sem kell aggódni. Ne foglalkozz a felesleges tantárgyakkal, mert a fontosakra nem lesz idő. Feküdj rá az infóra, matek, angol, német, meg ami érdekel még, a többit meg hozd ki kettesre (az irodalom fontos, akkor is ha hülyeség, az az egy kivétel). Akkor nem lesz problémád az oktatási rendszerrel. :DDD
#13-assal egyet értek. Énis IT szakon vagyok collegeba, Angliában.
Már high school is olyan volt, hogy magunk választottuk az óráinkat. Volt pár kötelező, Science, matek, angol, meg volt választható mint például töri vagy föci vagy francia- tesi vagy rajz.
Most college-ban is csak egyetlen egy tantárgyam van, az az IT. (Meg néha business mert hozzátartozik)
Még matekot, sőt angolt sem kell tanulni az embernek ha kisérettségin középsuliba megkaptuk a C-t. Ha viszont nem, akkor van heti 1 külön óra ahol újra teheted a vizsgát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!