Igazából mi célból kezdték el a kéttannyelvű iskolákat Mo-on? Vannak kéttannyelvű iskolák más országokban is? Hol?
Mert, ahol én ismerem, ott nincsenek. Az iskola csak egyik vagy másik nyelven tanít, azon kívüli nyelvet csak hétvégi iskolákban lehet tanulni. És csak a nyelvet, más tantárgyat nem.
MI okból kezdték el pl. a földrajzot, a történelmet idegen nyelven tanítani? Hiszen ha valaki mondjuk németül vagy angolul, vagy kínaiul tanul a hegységképződésről vagy az egyiptomi történelemről, akkor eleve képtelen lesz magyarul bármit is csinálni történelemből vagy földrajzból.
Persze, tanulhat aztán tovább külföldön ugyanazokból a tárgyakból, de az idegen nyelven szerzett tudással MO-on semmire sem megy valaki. Ami tárgyat idegen nyelven tanult valaki, abból nem tud Mo-on tovább tanulni.
A másik kérdés, hogy tényleg ennyi idegen nyelvű szaktanár van Mo-on? Miért? Eleve nekik csináltak állásokat a kéttannyelvű iskolákkal, vagy azért települtek ide, mert volt ilyen álláslehetőség? Mi volt előbb?
Nagyon helyes a nyelvoktatás, annál jobb, minél több nyelven tudja magát, a gondolatait kifejezni valaki, ez triviális. De miért szaknyelven? És kizárólag azon.
A következő problémám, hogy miért kell már óvodától erőltetni a kéttannyelvűséget?
Más, ha a családban már jelen van a két nyelv, de miért nem élhet nyugodtan magyarul, kétnyelvűség nélkül, csak rendszeres idegen nyelv tanulással egy egyszerű magyar gyerek.
Nincs a német gyerekekre se ilyen nyomás, se az amerikaiakra, se a kanadaiakra -se angolul, se franciául-. Más országokban nem lehet rendes tanítás keretében a magyar gyerekeket bizonyos tárgyakból magyarul, másokból németül, angolul, franciául tanítani. Csak hétvégén. Ha a szülők beíratják külön, és fizetnek érte, nem is keveset.
Mo-on miért nem szorítják -a ráadásul nem is anyanyelv- idegen nyelvű tanítást a rendes állami oktatáson kívülre, akár hétvégére?
Igazából a kéttannyelvvel kényszerpályára állítják a gyerekeket a szülők. Van-e erre joguk, és miért építettünk fel egy külön rendszert erre. A gyerekeknek mindenütt a világon alapvető joguk az anyanyelvükön tanulni, és a kéttannyelvű iskolákkal pont ezt a jogukat vesszük el tőlük. Mit adunk nekik ehelyett cserébe?
Hol a határ? Lehet, hogy magyarként, Mo-on, magyar pénzből egyszerűen foghatom magam, és magyarul már nem is taníttatom a gyerekem, csak idegen nyelven? Fele tárgyat németül, a másik felét angolul, és kész?
Hogy van ez?
Ha valami ellen háborogni kéne akkor ez pont nem az a terület szerintem.
Hétvégi tanítás, még több óraszám, ez max. a munkanélküli tanároknak lenne jó, semmiképp sem a gyereknek.
Óvodás korban roppant fogékonyak még az idegennyelvre, az se árt meg nekik.
A nyelvtanulás egy igen hasznos dolog ami a fizetésekben is komolyan megmutatkozik elég sok munkakörnél.
Amúgy ha kötelező lenne ez az egész se érteném a felháborodásod, viszont nem kötelező.
Mindenesetre ha lesz gyerekem én is minél fiatalabb korban el szeretném kezdeni taníttatni idegen nyelvre, mindezt nemzeti érzelmű büszke magyarként :)
"MI okból kezdték el pl. a földrajzot, a történelmet idegen nyelven tanítani?"
- Ez egy nyelvoktatási módszer: úgy tanítják a nyelvet, hogy közben mást tanítanak közvetlenül.
"A másik kérdés, hogy tényleg ennyi idegen nyelvű szaktanár van Mo-on?"
- Hol olvastad, hogy idegennyelvűeknek kell lenniük? Magyar tanár is taníthat így, ha megvan a nyelvtudása.
"Nagyon helyes a nyelvoktatás, annál jobb, minél több nyelven tudja magát, a gondolatait kifejezni valaki, ez triviális. De miért szaknyelven?"
- He?
"A következő problémám, hogy miért kell már óvodától erőltetni a kéttannyelvűséget? "
- Eddig iskoláról volt szó. Még a kéttannyelvű általános iskola is jóval ritkább az ilyen középiskoláknál.
"Nincs a német gyerekekre se ilyen nyomás, se az amerikaiakra, se a kanadaiakra -se angolul, se franciául-. "
- Mert aztán pont ők marhára rászorulnak, hogy idegen nyelven beszéljenek...
Egyébként hadd ne fejtsem ki, Kanada milyen rossz példa.
"Mo-on miért nem szorítják -a ráadásul nem is anyanyelv- idegen nyelvű tanítást a rendes állami oktatáson kívülre, akár hétvégére?"
- Sőt, azt is mondjuk meg, délelőtt 10-től délután 2-ig lehet csak, szombatonként.
"Igazából a kéttannyelvvel kényszerpályára állítják a gyerekeket a szülők."
- Mert?
"A gyerekeknek mindenütt a világon alapvető joguk az anyanyelvükön tanulni, és a kéttannyelvű iskolákkal pont ezt a jogukat vesszük el tőlük."
- Megvan a joguk hozzá továbbra is. És megvan a lehetőség, hogy NÉHÁNY órát mégse az anyanyelvén tanuljon.
Neked most komolyan újdonság, hogy rendszerint a szülő dönt a továbbtanulásról?
"Lehet, hogy magyarként, Mo-on, magyar pénzből egyszerűen foghatom magam, és magyarul már nem is taníttatom a gyerekem, csak idegen nyelven? Fele tárgyat németül, a másik felét angolul, és kész? "
- Elképesztő, ugye? Ezek az emberei jogok...
De azért itt egy térkép nemlétező kéttannyelvű iskolákról az Egyesült Államokban:
Szia! Francia-magyar kéttannyelvű szakon tanulok negyedik éve, most fogok kéttannyelvű érettségit tenni (emelt francia + matek és töri franciául). Ezen kívül a földrajz és francia civilizáció tárgyakat tanultam/tanulom franciául.
Őszintén mondom, hogy rengeteget adnak a célnyelvi órák! Olyan átfogó szókincset, nyelvtani ismereteket, amelyet 'sima' nyelvórán, csak a szabályokat magolva nem kapnék meg. E mellett pedig rengeteg információval gazdagodom, amit aztán mind magyarul, mind pedig franciául vissza tudok adni. Pontosan ezért nehéz sokaknak a nyelvvizsga: ismerik a nyelvet, képesek is lennének használni, de nem tudnak összefüggően beszélni egy adott témában, mert nincsenek például a természetvédelemhez kapcsolódó ismereteik. Én itt és most le tudnék vágni egy fél órás előadást az erdőirtásról vagy a kyotoi egyezményről franciául mindenféle felkészülés nélkül. Ha magyarul tanultam volna a föcit, ez nem menne :)
Nem a szüleim választották az iskolát, hanem én, és ma is ugyanígy döntenék. Nagyon sok pluszt kaptam nyelvből, minden kétség nélkül megérte. Szerintem hülyeség lenne eltörölni a kéttannyelvű rendszert. Nem kötelező ezt választani, mindenki oda adja a gyerekét/iratkozik be, ahová szeretne. Ha valakinek nem szimpatikus, kerülje el. De akiknek van rá igénye, kedve, ideje, energiája (mert azért a terhelés sem egy átlagos gimihez hasonlítható), miért ne élhetne ezzel a lehetőséggel?
"Vannak kéttannyelvű iskolák más országokban is? Hol?"
Világszerte elterjedt a kéttannyelvű oktatás, nem magyar jelenség:
"MI okból kezdték el pl. a földrajzot, a történelmet idegen nyelven tanítani? Hiszen ha valaki mondjuk németül vagy angolul, vagy kínaiul tanul a hegységképződésről vagy az egyiptomi történelemről, akkor eleve képtelen lesz magyarul bármit is csinálni történelemből vagy földrajzból."
Ahol én tanultam - de gondolom mindenhol máshol is -, ott az első évben megtanították többek között a különböző tantárgyakhoz kapcsolódó szakszavakat is. És nem csak bemagoltatták, hogy "theorem of parallel intersecting line segments", hanem azt is elmondták, hogy ezt magyarul úgy hívják, hogy "párhuzamos szelőszakaszok tétele". Ráadásul jó néhány tantárgyból magyar nyelvű könyvünk volt (mert az egyszerűbben és olcsóbban beszerezhető), ehhez kaptunk még rengeteg angol nyelvű fénymásolatot, és előfordult olyan is, hogy egy-egy durvább témakört a tanár elmagyarázott magyarul is, ha szükségét látta.
"Ami tárgyat idegen nyelven tanult valaki, abból nem tud Mo-on tovább tanulni."
De igen, a fentebb leírt okokból. A "kéttannyelvű" nem azt jelenti, hogy mindent csak idegen nyelven tanulsz. Akkor "egytannyelvű" lenne a neve.
"A másik kérdés, hogy tényleg ennyi idegen nyelvű szaktanár van Mo-on?"
Idegen nyelvű szaktanár nincs sok. Idegen nyelvet magas szinten beszélő szaktanár már valamivel több.
"Nagyon helyes a nyelvoktatás, annál jobb, minél több nyelven tudja magát, a gondolatait kifejezni valaki, ez triviális. De miért szaknyelven? És kizárólag azon."
Nem kizárólag azon. Nekünk minden nap voltak normál angolóráink is a többi tantárgy mellett. Így viszont sokkal több témakörhöz tudtunk hozzászólni angolul, mint olyasvalaki, aki csak pl heti 5 órában tanulja az angolt. Túlzás nélkül állíthatom, hogy elég közel kerültünk az anyanyelvi szinthez - ehhez egy külföldinek általában évtizedekig kell az adott nyelvterületen élnie (és lehet, hogy még akkor sem sikerül).
"A következő problémám, hogy miért kell már óvodától erőltetni a kéttannyelvűséget?"
Nem kell erőltetni. Viszont minél fiatalabb az ember, annál könnyebben tanul új dolgokat, így érdemes hamar elkezdeni a nyelvoktatást is.
"de miért nem élhet nyugodtan magyarul, kétnyelvűség nélkül, csak rendszeres idegen nyelv tanulással egy egyszerű magyar gyerek."
Mondta valaki, hogy nem élhet? Az iskolák legnagyobb része nem kéttannyelvű.
"Igazából a kéttannyelvvel kényszerpályára állítják a gyerekeket a szülők."
Engem nem kényszerített senki. Szerettem az angolt, jó is voltam benne, szerettem volna még jobb lenni. Ennyi.
"Mit adunk nekik ehelyett cserébe?"
Olyan magas szintű nyelvtudást, amiről a legtöbb ember álmodni sem mer.
"Hol a határ? Lehet, hogy magyarként, Mo-on, magyar pénzből egyszerűen foghatom magam, és magyarul már nem is taníttatom a gyerekem, csak idegen nyelven? Fele tárgyat németül, a másik felét angolul, és kész?"
Magyar nemzeti hip-hop rappet!
(Igazából a "magyar nyelv és irodalom" című tantárgyakat kéttannyelvű iskolákban is magyarul oktatják, szóval nem kell megijedni, hogy a kis Kolompár Dzsenifer csak angolul fog tudni káromkodni.)
Köszönöm az eddigi válaszokat.
Bár, igazából nem értem a jóindulat hiányát bennük.
Lenne néhány kérdésem. Mi a kanadai oktatással kapcsolatban az, amivel nem érdemes foglalkozni -vagy ahogy írta, aki írta-? Hiszen ott lenne a legszemléletesebb, a két hivatalos nyelv szempontjából.
Érdekes, hogy akkor az USA-ban vannak kéttannyelvű iskolák, amit eddig megnéztem a listán, az spanyol-angol volt, igazából a magyar nemzetiségi kétnyelvűnek megfelelő, ugye? Meg aztán a bevándorlásból élő országok amúgyis külön tészta.
Igazából inkább európai országokra gondoltam volna, hasonlóbbakra Mo-hoz.
A kényszerpályára állítás egészen más, mint a kényszerítés. És manapság annyira ellene vannak a gyerekek befolyásolásának -pl. vallással-, mondván, hogy majd saját maga eldönti, később. De az iskolaválasztással mégsem. Az sem indok, hogy fiatalabban könnyebben tanul. Hiszen lehet, hogy nem azt a nyelvet választaná, amit a szülő, hanem másikat. (Mint a vallásra mondják.)
Az is teljesen érthetetlen, hogy miért lenne az kívánatosabb, hogy "anyanyelvi szinten" tanuljon meg más nyelvet, mint az anyanyelvét. Persze megincsak az eleve családon belüli nemzetiségi történelem kivételével.
Hogy lehet olyat fölhozni, hogy az idegen nyelven tanult tantárgyban is megtanítják a szakkifejezéseket magyarul. Mintha az számítana valamit.
De a legérdekesebb kérdés akkor az lenne, hogy akkor lehetnének külföldön is magyar-és más kétnyelvű iskolák? Mondjuk az USA.ban? Kanadában? Londonban? Lehet, hogy vannak is, csak nem tudunk rólunk? Mert ha vannak, vagy lennének, akkor miért vannak a hétvégi magyar iskolafélék?
Aztán eszembejutott még valami. Ezek a kéttannyelvű iskolák külön tandíjasok, vagy ingyenesek? Vannak köztük magániskolák, azok önköltségesek. De már elég nehéz átlátni, hogy melyik hogyan működik.
20,36.
Abban biztos vagyok, hogy ha a törit németül tanulod, akkor nem tudod ugyanolyan szinten és részletességgel elmondani ugyanazt magyarul.
Ki lehet próbálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!