Ti mit hallottatok\ tudtok a Waldorf iskolákról?
Ismered ezt a viccet?
Elemi iskola, 1915:
A gazda elad egy zsák krumplit 6 koronáért. A termelési költség 4 korona. Számold ki a hasznot!
8 osztályos gimnázium, 1990:
Egy agrárközgazdász elad egy adott halmaz subterrain solanum tuberosumot egy adott halmaz pénzért (=G). G számossága 50. A G=g elemei számára g=érvényes. A termelési költségek (=H) halmaza 10 elemmel kisebb számosságú, mint a G halmaza. Számítsa ki a H halmaz, mint a G részhalmazának a képét, és adja meg az X megoldási halmazt a következő kérdéshez: Mekkora a nyereséghalmaz számossága? Számológépet nem használhat a megoldáshoz!
Waldorf-iskola, 1995:
Rajzolj egy zsák krumplit, és énekelj hozzá egy dalt!
Ez kb mindent elmond...
Ha tanulni akarsz, messzire kerüld el!
Azért ez nem ilyen egyszerű. Én 3-as vagyok, már leírtam, hogy rossz véleménnyel vagyok róla, de ez nem azt jelenti, hogy a waldorf iskolákban nem tanulnak semmit, csak énekelnek. Van ismerősöm, aki waldorf iskolából ment egyetemre és jól teljesített.
Nekem inkább az a problémám, hogy az egyéni kreativitást feláldozzák a közösség oltárán. Rengeteg kötött, hagyományokra épülő szokás (pl. sok betanult énekes performansz, reggeli ima, stb. Még a normál iskolákhoz képest is kevésbé elfogadott az egyéniség, másság, a magának való, visszahúzódó gyerekeket is ugyanúgy bevonják olyan dolgokba, ami nem biztos, hogy neki való. És pl. az sem biztos, hogy mindenkivel meg lehet szerettetni az éneklést. Ha én anno egy ilyen iskolába kerültem, még jobban megutáltam volna az egészet, mint amennyire az állami és egyházi oktatást megutáltam, pont olyan dolgok miatt, ami a waldorfban még több van. Meg ha jól tudom waldorfban alap, hogy 4-ig benn vannak (tudom orbánisztánban már bevezették ezt az állami iskolákban is, de az más kérdés...), így az egyéni érdeklődések is nehezebben alakulnak ki.
És akkor ezt még azzal fejelik meg, hogy ötödik osztálytól is egy tanár tanítja a legtöbb tárgyat, nincsenek szaktanárok. A filmben az osztályfőnök büszkén mondta, hogy ő fizika-matek szakos tanár, de törit és irodalmat is tanít, és érdekes módon jobban tudja tanítani a törit, meg a matekot, mert a töriben ő is laikus némileg, így sokszor együtt tanulja a dolgokat a diákokkal, míg a matekból mély a tudása, és nehezebb úgy tanítania, hogy értsék. Hogy ez így van, vagy nem, azt nem tudom, viszont akkor mi van azokkal a diákokkal, akiket mélyebben érdekel 1-1 tantárgy (bár a waldorf rendszerben szerintem kevesen vannak így, a feljebb említett okokból), hiszen ez esetben még a kérdéseikre sem tudna válaszolni, sőt lehet, hogy adott esetben a diák már többet tudna a tanáránál, így a tanár fejleszteni sem tudná a tudását. Speciel én normál középiskolában is kevésnek éreztem a tanáraim szakmai tudását a kedvenc tantárgyaimból bizonyos területeken, na ehhez képest ők egyetemet végeztek abból, és még mindig széleskörű a tudásuk, akkor egy nem szaktanár milyen lehet ebből a szempontból.
Én sem mondtam, hogy csak énekelnek. De te magad is állítod, hogy nincsenek szaktanárok. Még a normális iskolákban sem mindig tudnak a szaktanárok naprakész tudással, elegendő ismeretet átadni. Akkor hogy tudna egy "mindenes" (igazából talán semelyikhez sem elegendően értő) ember mindent megtanítani? A másik, hogy énekléssel, imával, meg hasonló elfoglaltságokkal húzzák az időt. Ezt le lehetne tudni heti egy órában (ahogy az lenni is szokott énekóra cimén), és az amúgy is szűkös időt arra fordítani, ami valóban hasznos a gyerekek fejlődése szempontjából. Mi lehet fontosabb az életben? Hogy a gyerek mindenről tudjon egy vallási éneket/népdalt, vagy értse a matekot, fizikát, tudja a történelmet, idegen nyelvet, saját anyanyelvét?
Én az utóbbira szavazok. Sosem járatnám a gyerekem (ha lenne) Waldorf iskolába, mert nem szeretném direkt hátráltatni a fejlődésben. Ez a waldorfosdi valahol az óvoda, általános iskola alsó tagozatáig elfogadható szerintem. Afölött már nem. Nemhogy középiskola, meg egyetem... Lehet, hogy ez csak az én téveszmém, de a waldorf egyetem hallatán nekem egy hippiklub ugrik be, ahol kenderruhás, borostás alakok énekelgetnek a füves szakkörben.
7:
Igen, én sem íratnám waldorf iskolába a gyerekemet, pont amiatt, amit leírtam, de azért úgy nem írnám le, mint ahogy a vicc szemlélteti.
8:
Ez a műveltség kultusz ma már csak Kelet-Európai sajátosság, a nálunk fejlettebb országokban már nem jellemző, helyette a kreativitásra, probléma megoldásra és a tájékozottságra mennek rá. Nálunk azért kell elolvasni a kötelező olvasmányokat, mert hogy legalább ezt meg azt az alapművet ismerje a gyerek, Nyugat-Európában meg azért, hogy jól megtanuljon olvasni, ennek fényében első olvasmányoknál nem is az irodalmi érték a fontos, nálunk viszont igen. Ott könnyűzenét énekelnek énekórán, mert az a fontos, hogy megtanulja, megszeresse az éneklést, aki fogékony rá, nálunk meg olyan népdalokat énekelnek, amit eredeti, népi környezetében a gyerekek nagyszülei sem énekeltek már, ők is csak az iskolában.
A műveltség kultuszt az dönti meg, hogy ma már a széleskörű alapműveltséghez nem elég az ember élete, ezért ha mégis erőltetjük, akkor felnőve ezek az emberek mindent el fognak hinni utánajárás nélkül, mert 100-szor annyi információ éri őket, mint amire elég a tudásuk, azt viszont nem tanulták meg, hogy hogyan járjanak alaposan utána a dolgoknak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!