Megéri tanítónak tanulni? Egy 9-10 fős osztalyt csak egy tanító tanít?
Vidéken más a helyzet. Lehet, hogy az a 9-10 fő közül 7 C kategóriás gyerek, akik fejenként háromnak számítanak.
Egy tanítónak 2025-től bruttó 600+ ezer Ft lesz a bruttó fizetése. Ez jónak hangzik, de a gyerekeket nem ő válassza ki magának. Lehet az osztályodban autista, SNI-s, ADHD-s különböző fokozatokkal.
Vidéken vannak kisebb létszámú iskolák. Pl. a szomszéd faluban van ilyen iskola. A matek, magyar megy külön, a többi tantárgyat összevonva tanítják több osztálynak. És csak alsó. A gyerekeknek szerintem kifejezetten jó, mert több figyelem jut nekik. Nem speciális iskola, csak itt ilyen kevés a gyerek. Viszont sok jövőt nem jósolok nekik, nem akarnak költeni a közoktatásra, ezeket a sulikat szerintem hamarosan bezárják.
"Vidéken más a helyzet. Lehet, hogy az a 9-10 fő közül 7 C kategóriás gyerek, akik fejenként háromnak számítanak."
Érdekes, ezek szerint problémás gyerek csak vidéken fordul elő, a városban nem. Mit nem mondasz. A mi osztályunkban falun 14 gyerek van, és nincs akkora probléma, mint a lányomnak volt a városi iskolában.
Hogy milyen gyerekeket fogsz ki, az lutri, akármelyik iskolában lehet probléma. Még a gazdagok közt is, sőt! Azok meg azt hiszik, nekik mindent szabad, és nem tisztelnek senkit.
Kétségtelen, hogy alsóban nehezebb ezekkel a gyerekekkel. Felsőben már tényleg kiderül, ha valaki integrálhatatlan, vagy kinövik az idegrendszeri éretlenséget. Felsőben viszont kamaszodnak, és szemtelenek.
Szerintem a felső tagozaton a legrosszabb tanítani.
"Egy 9-10 fős osztalyt csak egy tanító tanít?"
Nem az osztálylétszám számít, hanem az óraszám. Egy tanárnak most 24 óra a kötelező. Ez nem azt jelenti, hogy ennyit van bent a suliban, hanem hogy ennyit tanít. Az alsós tanárok általában reggel 8-tól du 4-ig bent vannak, folyosóügyelet, fogadóóra meg ilyenek miatt.
"Még a SNI-s gyermekeket tanító iskolákban is magasabb az osztálylétszám."
8 fősek ezek az osztályok, persze kétségtelen, hogy nagyobb kihívás, mint egy 28 fős normál osztály.
Egy normál osztály 20-25-30 fős, sulitól függ. Általában két tanító tanít egy osztályt, egynek nem fér bele a fentebb már említett 24 órás óraszámába, de ez is sulifüggő. Valahol többen is tanítanak egy osztályban már alsóban is. Nálunk pl. alsóban a tanító és a napközis mellett az angolt, az éneket és az infót más tanítja. Cserébe több tanító is tanít a felsőben a műveltségterülettel, így jön ki az óraszámuk.
Az, hogy megéri -e nehéz kérdés. Anyagilag necces, bár mostanában kicsit talán jobb a helyzet. Ez viszont bizonytalan lesz mindig is. Ha nő és anya vagy szünetek szempontjából nagyon jó, egyedülállóként meg lehet, hogy szívás ha mindig csak a legdrágább szezonban tudsz nyaralni menni. (mondjuk a szabi akkor is több, mint egy átlag helyen) A kötelezően letanítandó óra 24, de sok helyen megkövetelik, hogy 32-t legyél bent. Ingyen kell helyettesíteni és túlórázni, ezek negatívumok. Az, hogy mennyi a valós munkaidő tőled is függ, de ha minimálisan is lelkiismeretes vagy nem lesz elég a 40 óra hetente. Ezek érvek és ellenérvek, de a legfontosabb szerintem az, hogy szereted/szeretnéd -e csinálni. Mert, ha utálod lehet a világ legjobb munkája, neked akkor sem éri meg.
Attól is függ, hogy hol laksz. Budapesten pl. a tanári fizetés nem számít soknak, az ország keleti részében viszont nem nagyon van ennél jobban fizető állás, jelenleg.
Viszont az továbbra is probléma, hogy a tanári fizetéseket nem rögzítették a minimálbérhez, szóval most elég jó az a pénz, de hamar el fog inflálódni. Átlag 10 évente van egy ilyen tüntetés-sorozat, mint ami most volt. Mert maguktól nem emelnek, harcolni kell érte.
Én a tanárok kiégését is nagy problémának látom. Mert hiába vagy lelkes, mindig lesz olyan, általában tanulatlan szülő, aki jobban tudja, hogy mit kéne csinálni a gyerekkel. A lelked kiteszed, nem leszel elég jó, soha.
Van nagyon sok problémás gyerek, most már mindenhol, akikkel gyakorlatilag semmit nem lehet csinálni. Hivatalosan semmit, persze a vezetéstől is függ, hogy mennyire határozottak, vagy mennyire "szemetek" a gyerekkel, hogy úgy mondjam. Mert azért azt hozzáteszem, hogy pl. egy autista gyereket beintegrálni az osztályba elég nehéz, és a normál tanítóképzőn nem is készítik fel erre a pedagógusokat. Az állam nem nagyon ad hozzá segítséget, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus nagyon kevés van.
Ezek után csak az marad, hogy szenvednek a gyerekek az osztályban, szenvednek a tanárok, és ha hiszed, ha nem szenved az autista gyerek, és szenvednek a szülei is, mert akármennyire szeretnének segíteni, nem tudják hová vinni a gyereket. Ilyenkor jön az, hogy az igazgató vagy megértő, és hagyja, hogy mindenki szenvedjen tovább, vagy beleáll a családba, és addig szekálja őket, amíg el nem viszik a gyereket. Sajnos ehhez viszont gyomor kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!