A matekos tárgyaknál mennyire vagy hajlamos a leblokkolásra vagy mennyire tudsz mindent stressz érzete nélkül visszaadni abból, amit tudsz?
Ahogy figyelem az elmúlt évek trendjeit, egyre nehezebben tudják visszaadni a fiatalok a tudásukat. Most nemrég volt a központi felvételi vizsga a középiskolai jelentkezésekhez, és sokadszorra látom, hogy a matek problémát okoz. De vajon ennek mi az oka? Elvégre matek van általános iskola eleje óta. Ennek kapcsán tapasztaltam úgy, hogy a matek olyan félelmet kelt a tinikben, hogy sokan totál bepánikolnak, s egyre több a leblokkolásra hajlamos tanuló.
Nem rég írtam ki egy ehhez hasonló kérdést, azonban szeretném a fiatalabbak véleményét is kérni, ők mennyire hajlamosak a matek dolgozatoknél (és egyebeknél) arra, hogy lefagyjanak.
Ennek tükrében tarts bárhol is, szívesen venném a válaszaidat az alábbi kérdésekre:
- Ki tudod adni magadból a maximumot, amikor írod a dolgozatot (vizsgát) vagy felelsz?
- Esetleg a stressz bénítólag hat rád és leblokkolsz?
- Ha ez utóbbi, akkor mennyire befolyásolta az legutóbbi vizsgáidat, dolgozataidat?
- Esetleg volt már, hogy emiatt buktál meg, írtál egyest vagy szúrtad el a felvételidet?
- Ha hajlamos vagy a leblokkolásra, mi okozhatja?
- Milyennek tartod a matek tudásod és ehhez képest hogy sikerülnek/sikerültek a dolgozataid, tesztjeid, vizsgáid?
- Hogy készülsz fel lelkiekben egy reálos, matekos dolgozatra, tesztre?
- Hogy állsz most a matekhoz, mennyire tartasz tőle?
- Mennyire tartasz attól, hogy az elkövetkezendő tesztek, vizsgák alkalmával elő fog jönni ez a leblokkolás?
- Hogyan tovább? Ha érint a stressz negatív hatása, hogy tervezel ezen úrrá lenni?
- Mit tapasztalsz a közvetlen környezetedben: a többiek ki tudják adni magukból a maximumot vagy ők is hajlamosak a leblokkolásra?
- A környezetedben milyen arányban lehetnek azok, akik tudnak teljesíteni, illetve azok, akik nem?
A kérdéshez "szavazást" is indítottam. Kíváncsi vagyok arra, hogy azok közül ki melyik kategóriába tartozik, így örülnék, ha te is kiválasztanád a megfelelő opciót.
Ha esetleg az opciók kiválasztásán kívül kifejtenéd, mi a helyzet veled a matekos dolgozatok, tesztek, vizsgák kapcsán, mennyire pánikolsz be, menynire tudod a tudások maximálisan visszaadni vagy esetleg mennyire jellemző, hogy leblokkolsz, nyugodtan írd le kommentben, vagy ha bármi oknál fogva (pl: mert nem rég írtál központit stb.) nem írnád ki nyíltan (akár azért, mert fiatal vagy, akár mert bármi más okod van rá), nyugodtan írd meg a kifejtésedet privát üzenetben. Természetesen a kérdésem kifejtése során feltett kérdések rád vonatkozó válaszait is szívesen olvasom.
Minden választ szívesen fogadok, mert kíváncsi vagyok, összességében milyen arányban vannak azok, akik "lazán kezelik a matekot" és azok, akik stresszelnek, bepánikolnak közben.
"Most nemrég volt a központi felvételi vizsga a középiskolai jelentkezésekhez, és sokadszorra látom, hogy a matek problémát okoz."
Nagyobbat, mint a többi tárgy? Honnan vannak erről adataid? Felvételiztettél? Hány gyereket és abból hány felvételizett matekból?
A felvételi életük első vizsgája, ezért bármilyen tárgyból nehéz, leblokkolós lehet. A matek csak annyira mumus, amennyire az általános iskolában beállítják nekik.
"ha egy vizsga időre megy ... visszaélnek vele, főleg pontozásnál"
A pontozásba nem számít bele, hogy mennyi idő alatt oldottad meg a feladatokat, csak az, hogy megoldottad-e és hogy mennyire jól. Hogy lehetne visszaélni akkor azzal, hogy "időre megy" a vizsga? Nyilván kell, hogy legyen valamilyen időkorlát, hiszen a vizsgáztatóknak van életük a vizsgáztatáson kívül is, nem akarnak ott ülni az örökkévalóságig...
"a kevésbé időigényes feladatokra alig adnak egy két pontot a nehezekre meg ha nem hibátlan kb ugyanígy pár pontot csak közbe az időt meg elviszi! Magyarul ha nem jut időd hibátlanul megoldani a nehezebb feladatokat legalább kettőt belőlük akkor már csak közepes lehet..."
Ezek a körülmények, amikkel tisztában kell lenni, ennek tudatában kell jelentkezni a vizsgára - vagy úgy dönteni, hogy nem vizsgázol. Ha érettségi, az előz évi feladatok ott vannak a neten a megoldásokkal és a pontozási útmutatóval együtt. Még jó, hogy nem a vizsgázókra bízzák, hogy eldöntsék, mi legyen az elvárási szint...
"Sokszor írni nem bírtam olyan gyorsan mint számolni! Plusz sosem volt egyértelmű milyen részműveletre ad pontot és mi az amit felesleges leírni!"
Több gyakorlással megszerezhető a szükséges rutin.
17 Most mi a gondod? Egyetemre akarsz menni, milyen szakra?
Egyáltalán középről vagy emeltről beszélsz?
"Akkor tulképpen mit mér a vizsga? Mert nem a tudást... Ha tudsz azt nem az idő dönti el!"
Ezzel azt akarod mondani, hogy nem lenne szabad időkorlátot adni a vizsgán? A gyakorlatban ezt hogy képzeled el? Elkezdi a vizsgát valaki, aki állítólag "tud", a felügyelőtanár meg ott marad vele egészen addig, amíg ki nem jön belőle "a tudás"? És közben ki hozza el a tanár gyerekét az óvodából, meg ilyesmi?
Egyébként minden vizsga mást és mást mér. Van olyan vizsga, ami azt, hogy egy bizonyos anyagrészt kb. hány százalékosan sikerült elsajátítanod, más vizsga meg nem erre kíváncsi, hanem arra, hogy csak ugyanannyit tudsz-e, mint a többi vizsgázó, vagy többet is, mint ők - ilyenek pl. a felvételi vizsgák. Az utóbbi típusú vizsgán józan paraszti ésszel belátható, hogy nulla értelme van csak csupa olyasmit kérdezni, amit egy az egyben meg lehetett tanulni a tankönyvekből, mert akkor az várható, hogy mondjuk mind a 600 vizsgázó kb. egyforma eredményt fog elérni, ha felkészült, vagyis így nem fog tudni kiderülni, hogy ki közülük az a 30 legjobb, akit érdemes lenne felvenni az adott oktatási intézménybe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!