Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Nincs tanár képzettségem, de...

Nincs tanár képzettségem, de most, vészes tanárhiány esetén lehetnék pedagógus?

Figyelt kérdés
Csak azért kérdezem, mert már ilyeneket is hallottam, hogy közmunkásokat akarnak odaültetni. Nos, bár nekem nincs tanári diplomám, egy (adott esetben alkoholista/hajléktalan/igénytelen, tisztelet a kivételnek) közmunkásnál azért többnek érzem magam. Főleg az informatikához igen értek. Bár nevelési tapasztalatom nincs :) El nem tudom képzelni, hogyan reguláznék meg egy mai, egyvégtében óra alatt telefonozós és evő-ivó osztályt. De azért feltettem ezt a kérdést, hátha belerázódnék. Tudom, tiszteletlenség ez azokkal szemben, akik letették a tanári diplomát, de mondhatni, most szükségállapot van. Mit gondoltok, egy 30-as, józan életű, józan gondolkodású, számítógépekhez értő de pedagógiailag tapasztalatlan polgárból lehetne ideiglenes infó tanár? Vannak ilyen lehetőségek?

2022. aug. 19. 13:29
1 2 3 4
 1/34 Kólauborkával ***** válasza:
90%
Tudtommal ezt az igazgató dönti el, tehát egy próbát megér.
2022. aug. 19. 13:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/34 anonim ***** válasza:
100%
Lehet, hogy nem pontosak az értesüléseim, de tudomásom szerint iskolaőri munkakörben akartak közmunkásokat foglalkoztatni, nem tanárként. Ettől függetlenül kérdezni nem kerül semmibe, legfeljebb nemet mondanak. Mindazonáltal - szerintem - a tanári munka legnehezebb része épp a pedagógiai-nevelési aspektus, és nem a szaktudás. Azok a gyerekek, akik tudnak viselkedni, érdeklődőek, tanulni akarnak, kíváncsiak, sajnos nem a többséget képviselik, és leginkább jó nevű iskolákba járnak, ahová még mostanság is találnak képzett tanárokat. Ahol komoly tanárhiány van, oda többségében szociálisan rosszabb hátterű, adott esetben tanulási-, magatartási- illetve beilleszkedési zavarokkal küzdő fiatalok kerülnek. Ilyen iskolákban nem a szaktárgyi tudás lesz a szűk keresztmetszet, hanem a pedagógiai/pszichológiai készségek. Nem akarom elvenni a kedvedet, és szerintem nagyon szép dolog, hogy ilyesmiben gondolkodsz, de mielőtt nekiindulsz, érdemes tájékozódni, hogy pontosan mi várna rád.
2022. aug. 19. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/34 A kérdező kommentje:
2-es, én is pontosan ilyesmimen gondolkodtam. Jól emlékszem, milyen voltam diákként, lázadó, mindent utáló gyerek az osztálytársaimmal együtt. Semmi se tetszett, amit a tanárok elvártak tőlünk. Viszont akkoriban még fegyelmeztek a tanárok, adott esetben intővel, órai munka egyessel, vagy egy kiadós tockossal. Ma nem tudom, ezek a fegyelmezési módszerek mennyire megengedettek, de gondolom nem annyira :D
2022. aug. 19. 14:27
 4/34 anonim ***** válasza:
100%
Ha engem kérdezel, nagyjából ilyen sorrendben próbálják betömködni a lyukakat: egyszerűbbé tették az egyetemi mesterszakra épülő egyszakos tanári mesterképzést (már most is ingyen féléveket ad rá az állam annak aki hajlandó elvégezni), változtattak magán a tanárképzésen (már csak 5 éves, és a tervek szerint "gyakorlatiasabb" lesz, tehát egy adag ingyen munkaerő), és ahol nincs tanár, alapszakos diplomást most is felvesznek. De nem vagyunk akkora szükségállapotban, hogy olyanokat kellene tanár helyett alkalmazni, akinek legmagasabb végzettsége az érettségi.
2022. aug. 19. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/34 A kérdező kommentje:
4-es, 15 ezres tanárhiány azért eléggé szükségállapot. És akkor még nem szól arról a fáma, hogy tanévkezdésig még mennyien mondanak fel. Pedig már tavaly is tele voltak a diákok lyukas órákkal, meg olyanokkal (munkatársaim gyerekei beszámoltak róla), hogy a félalkoholista gondnok ült be többször is órára, mert nem volt tanár, és valakinek ott kellett lennie, mint felügyelő. Hát, azért egy félalkoholistánál még az is jobb, akinek simán csak érettségije van, de cserébe józan. Különben is, nem degradálva a gondnokokat, sőt, ellenkezőleg, nekik is megvan a maguk fontos feladata az iskolában. Zárakat, Wc ülőkéket, betört ablakokat, lerugdosott vakolatokat javítgatni. Nem arra valók ők, hogy beüljenek órára.
2022. aug. 19. 15:59
 6/34 anonim ***** válasza:
94%

Én pályaelhagyó tanár vagyok, és ki kell ábrándítsalak benneteket, nem tanultunk semmit arról, hogy mit lehetne kezdeni a tanórán rendetlenkedő gyerekekkel. A gyakorló gimnáziumban is csupa motivált, okos gyerek ült, tehát egyáltalán nem a mai valóságot képviselték.

Jelenleg a tanárnak semmi eszköze nincs a fegyelmezésre. Már ha rákiabál egy diákra, ő van meghurcolva. Szóval egy rosszabb szakmunkásképzőbe csak azért megy be a tanár a tanórára, hogy valahogy megpróbálja túlélni azt, és nem tanítani.

Amúgy a fiam iskolájában tavaly a tesiórát egy érettségizett fiatal srác tartotta. Félévkor vették fel, mert nyugdíjba ment a tesitanár, de most azt mondták, hogy nem tarthatják meg, mert nincs végzettsége. Inkább majd tartja a magyartanár a tesiórákat ingyen túlórában, minthogy végzettség nélküli tanárt alkalmazzanak.

Zárójelben jegyzem meg, hogy a fiam beilleszkedési és tanulási zavarral küzdő gyereknek van megbélyegezve. Már bánom, hogy hagytam, de azt mondták akkor kapunk segítséget. Azt nem kaptunk, de a 2-es válaszadókhoz hasonló rosszindulatú diszkrimináció folyton éri a gyerekemet. Ez nem azt jelenti, hogy egy neveletlen csöves, hanem azt jelenti, hogy figyelemzavaros, és fejlesztést kéne kapnia. Az osztályban van 3 ilyen gyerek, és velük legalább foglalkozva van, mert a többi neveletlen gyerek teljesen el van hanyagolva.

Szerintem ha közmunkásokat alkalmaznának tanárnak, akkor abból az iskolából tömegesen vinnék el a gyerekeket a szülők, szóval nem hinném, hogy ez megvalósítható.

2022. aug. 19. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/34 anonim ***** válasza:
28%
#5 'nem arra valók ők,hogy beüljenek órára'- miért, te mivel lennél több náluk jelen esetben? A józan életmód nem érv, mivel az rengeteg munkakörhöz alap..
2022. aug. 19. 19:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/34 anonim ***** válasza:
100%
Tanári diplomával dolgoztam korábban általános iskolában közfoglalkoztatás keretében. Nem mindenki tanulatlan, akit így alkalmaznak.
2022. aug. 19. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/34 anonim ***** válasza:
90%

#6

Szeretném megkérdezni, hogy miért érzed a válaszomat rosszindulatúnak és diszkriminatívnak, mert egyáltalán nem annak szántam.

Azt állítottam, hogy Magyarországon - az én benyomásom szerint - sajnos van egy szakadék a "jó nevű iskolák" (pl. gyakorló gimnáziumok) és a "többi iskola" között, és utóbbiak rosszabb helyzetben vannak személyi erőforrás tekintetében. Nem állítottam, hogy az utóbbi intézményekbe járó gyerekek egy homogén massza lenne, vagyis aki figyelemzavaros, vagy bármilyen szempontból nem neurotipikus, az automatikusan szociálisan lecsúszott és elhanyagolt is lenne. Azt sem írtam, hogy pl. egy figyelemzavaros gyerek ne lehetne érdeklődő, és ne tudhatna viselkedni. Arra szerettem volna rávilágítani, hogy a jelenlegi rendszer összegyűjti a minden szempontból "könnyű gyerekeket" (akiknek gyakorlatilag minimális segítségre van csak szükségük), nekik (valamennyire) megadja a képzett tanárokat és az erőforrásokat, a többieket meg egyszerűen magukra hagyja: ez igazságtalan, és a gyerekek közötti induló különbségeket egészségtelen módon felerősíti.

Másrészt azt állítottam, hogy éppen az utóbbi csoportnál lenne kritikus olyan tanárokat biztosítani, akik nemcsak szaktárgyi tudásban, hanem módszertanban, pedagógiában és pszichológiában is képzettek. Még egyszer: nem teszek egyenlőségjelet egy autista, egy diszkalkuliás, egy ADHD-s, egy állami gondozott, és pl. egy drogokkal kapcsolatba került, esetleg rendőrségi ügyekkel rendelkező gyerek között. Az viszont közös bennük, hogy ők a standard révais diáknál többet veszítenek, ha egy ideálisan képzett pedagógus helyett pl. egy programozó matematikus tartja az informatika órát. Azért, mert egy külön szakma felismerni és megérteni az adott gyerek egyéni nehézségeit, és a módszertant ehhez igazítani.

Ha nem értesz egyet, nagyon kíváncsi lennék a véleményedre, mert én nem vagyok pedagógus, ezért nincsenek közvetlen tapasztalataim. Arra viszont szeretnélek megkérni, hogy tegyük félre a személyeskedést.

2-es voltam.

2022. aug. 19. 19:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/34 A kérdező kommentje:
7-es, mennyivel lennék jobb infó tanár 10 évnyi informatikus tapasztalattal, mint egy 60 éves gondnok, aki egész életében csak a műhelyében szerelgetett némi szesz társaságában, és a felügyeleti órák alatt (mondták a diákok) semmit nem csinál, csak egy helyben ül, mert ezt mondta neki az igazgató? Szerintem a kérdésbe benne van a válasz is. Szerintem te azt gondolod, hogy én degradálóan beszélek a gondnokról, pedig direkt kifejtettem, hogy nem erről van szó. Csak az ember maradjon annál a dolognál, amihez ért. Autóversenyző versenyezzen, ne pedig misét tartson a templomban. Az olimpiai súlyemelő súlyt emelgessen, ne pedig női hajakat daueroljon. Stb. Lehet, hogy vannak elvek, diplomai elvárások, stb, de ez mind ELMÉLET. A gyakorlat az, mint mondtam, hogy a diákok már tavaly is tele voltak lyukas órákkal, de olyan szinten, hogy heti 10-12 órát a gondnokkal vagy a takarítóval kellett végigülniük, és ha ez nem változik, akkor valóban közmunkások lesznek behívva. Vagy napi 4 rendes, és 3 lyukas órája lesz a diákoknak. Pedig én nem egy isten háta mögötti városról beszélek, hanem Esztergomról. Ha itt ilyen dolgok mennek, akkor mi mehet mondjuk Borsod megyében?
2022. aug. 19. 20:06
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!