Kivételeznek az osztálytársammal? Mi lehet az oka?
12. osztályos vagyok, szakközép iskolás, jelenleg érettségizős osztályba járok (szakma utáni), 13. osztályban érettségizek. Ötös tanuló vagyok, szorgalmas diáknak tartom magam. Maximalista vagyok és mindent megteszek a céljaim érdekében, a középsuli után egyetemre szeretnék járni.
Folyamatosan készülünk a próbaérettségikre: magyarból, történelemből és németből szóbeli lesz az érettségi napjain, év végén írásbeli az 5 fő tantárgyakból, az egész éves tananyagokból.
A szóbeli vizsgákra erőteljesen próbálnak felkészíteni minket, magyarból és töriből mostanra már szinte minden órán van felelés.
A problémám a következő: van egy fiú az osztályban, hasonlóképpen teljesít, mint én, általában ő is ötösöket kap, tényleg nagyon ügyes. (Ő egyébként egy új diák az iskolában, egy másik szakközép iskolában tette le a szakmáját.) Engem a tanárok jól ismernek, már ötödik éve tanulok az szakközép iskolában. Érdeklődő és kíváncsi típus vagyok és együttműködő, sokszor jelentkezek a tanórákon, hozzászólok a feladatokhoz.
Viszont: nem tetszik az, hogy ha ő gyengébbre felel, a tanárok így is megadják neki az ötöst érdemjegyet, kivétel nélkül. Kedden pl. felelt nyelvtanból kint a táblánál, felírt 6 mondatot, azokat kellett elemeznie. Nos, ebben a hat mondatban több helyesírási hibát is észleltem + tanári segítség nélkül neki se tudott volna állni a felelésnek. A feleletére ötöst kapott, mindenki meglepődött, mert látszott rajta, hogy a gyakorlatban nem tudta használni a tudását. "A feladatmegoldása hibátlan volt, ezért adok neki ötöst." -mondta a tanárnő.
Következő nap (újból ennél a tanárnőnél) feleltem irodalomból. Kellett egy verset felmondani és egy másikat meg értelmezni. A versben kétszer akadtam meg (3 versszakos volt, sajnos nem volt rá időm tökéletesen megtanulni), a verselemzésem kerek, egész mondatokban foglaltam össze, szinte hibátlanra sikerült (nem javított ki). "Az értelmezés helyes volt, de a versmondásban hibáztál, így négyest tudok adni." Igazából nem nagyon érdekelt, mert az is egy jó jegy.
Az bánt, hogy amikor a fent nevezett osztálytársam felelt egyszer irodalomból a múlt héten (ugyanúgy versfelmondás, fogalommeghatározás, verselemzés stb.). A versből kb. 3 sort tudott fejből, a tanárnő kérdéseire nem tudott egész mondatokban válaszolni (szavakkal, max. szakkifejezésekkel), ennek ellenére megkapta az ötöst.
Most olyan érzésem van, mintha ez a fiú lenne a kis kedvenc a tanárok körében, tipikus "mintadiák", akinek csak ötöst lehet adni még akkor is, ha nem érdemelné meg. Ezek szerint én csak akkor kaphatok ötös jegyet, ha 100%-osan teljesítek, legalábbis a helyzetemből ítélve így gondolom.
Gondolom felmerül bennetek a kérdés, miért felelünk ilyen sokszor mi ketten. Megmondom őszintén, fogalmam sincs. Minden héten legalább egyszer felelünk mind a ketten egy irodalom, vagy egy nyelvtan órán. Húszan vagyunk az osztályban, közülük még vannak jó tanulók, de gyengébbek is.
A többi osztálytársamnak sincs jó véleménye róla, ők se értik mindezt, nem szimpatizálnak vele. Alapból nem beszél semmit se közöttünk a fiú, olyan visszahúzódó, tartózkodik az emberektől. De az is lehet, hogy nincs meg a közös téma, ami őt is érdekli...
Visszatérve a feleléses dologra: az én tudásomat erősebbnek érzem (és mások is így tartják) az övével szemben.
Tanár szeretnék lenni a közeljövőben, legfőképpen emiatt vagyok bepöccenve. Nem kedvelem az igazságtalanságot. Én úgy gondolom, hogy mindenkit egyenlő módon kell kezelni, jelenesetben értékelni.
Sajnos a korrupció erősen jelen van a közoktatásban is. A probléma forrása az hogy az iskolák nincsenek úgy felszerelve, hogy eredményesen lehessen tanítani. Értelemszerűen az osztályzatokban is megmutatkozik ez de az iskolák vezetősége jobban szereti ezt elhazudni. Nem egyszer találkoztam már ilyennel. Egyes diákok úgymond "valakinek a valakije", nem ritka köztük a pedagógus szülő, és a jobb teljesítmény érdekében "megvesztegetik" az iskola vezetőségét illetve a tanárokat. Drága ajándékokkal halmozzák el az iskola befolyásosabb dolgozóit, legtöbbször az iskolaigazgatót aki aztán kiadja a tanároknak, hogy név szerint kinek kell akkor is jó jegyet adni ha a teljesítménye említésre sem méltó. A drága ajándékok mellett általában jópár dolgozó ki szokta nyalatni magát a diákkal még ezért.
Apropó, érettségi. Találkoztam már olyannal, hogy tanároknak kiadták, hogy szivárogtassa ki a feladatlapokat. Általában a szóbanforgó diákoknak. Ezekkel a dolgokkal mind általános és középiskolában és egyetemen is találkozhatunk. De talán az egyetem a legrosszabb, mert ott tuti rossz jegyet kapsz ha nem vagy a nyalisok között.
Ne legyél korrupt pedagógus. Tudod, kölcsön kenyér visszajár. Ne lehessen veled bármit megcsinálni mint velük. Én azt mondom ne foglalkozz vele, ne legyél olyan mint ő de szerintem az emberek 90%-a most morog, hogy miért nem neki... Az élettől kamatostól fogja visszakapni, ezt nekem elhiheted!
Megértem, hogy igazságtalannak érzed, mert az. Én mindig azt mondom, hogy az iskola nemcsak a tárgyi tudást adja át (illetve próbálja átadni), hanem egy rakat másik életszerű dologra is megtanít. Például már az iskolában megtanulja az ember, hogy egy rakás fölösleges dolgot meg kell csinálnia, amihez ráadásul kedve sincsen, és nem is érdekli. Na, a munkahelyeden majd ugyanez lesz, és erre már lesz „munkatapasztalatod” az iskolából.
A te eseted is pont ugyanolyan, amivel nem egyszer fogsz találkozni akármelyik munkahelyen; a nyalósnak mindent szabad, minden jár, te meg ha teszed a dolgod, a „van rajta sapka, nincs rajta sapka”-effektus értelmében mindenért baszogatni fognak. Nem állítom, hogy a szóban forgó diák nyalós lenne, de az oka megvan a szembetűnő kivételezésnek és enyhébb osztályozásnak. De ha te ezért szólni mersz, az biztos, hogy retorziót fog maga után hozni, mint például bármit csinálhatsz, örülj, ha hármast kapsz. Sajnos a legtöbb hatalmat szerző ember (a tanár is egyfajta hatalommal bír) előszeretettel él is vele vissza, pláne akkor, hogyha őt ezért nem érheti büntetés. És ez mindenhogy igazságtalan, de vagy tűrsz, vagy keresel egy másik munkahelyet (illetve a te esetedben iskolát).
A főkérdés elolvasásakor már szedtem össze a gondolataimat, hogy "te vagy az ügyesebb, így tőled többet követelnek, míg egy gyengébb tanulótól a kisebb teljesítményhez befektetett nagyobb erőfeszítést értékelik" meg hasonlók, de sanszos, hogy itt más van a háttérben.
Vagy szülők/ismerősök részéről, vagy szimplán egy nagyon tanárkedvenc-típus. Mármint van ez így, hogy az ember nem is törekszik rá és mégis kivételeznek vele.
Mindenképpen igazságtalan, ha igaz, amit leírtál. Esetleg, ha van olyan tanárod, akivel közvetlenebb a viszonyod, felteheted neki a kérdést, nem vádaskodva, csakhogy van 1 gyerek, meg 1 tanár és ezt tapasztaljátok. Csak nevek nélkül.
"Maximalista vagyok"
Akkor: szakközépiskola - egy szó.
Oooooo hogy nálunk mennyi ilyen volt 😄 én egy elég erős gimibe jártam, és én is jó tanuló voltam mindig is, mégis mennyi kivitelezés volt.
Anno nálunk nem engedték mindenkit előre hozott nyelvvizsgara csak akinek megvolt q 4es átlaga minimum, nem bukott, és abból a tantárgyból minimum 4es jegye volt evvegen, ehhez képest volt olyan aki bukott és mehetett, aki 3as volt és mehetett, és olyan akinek minden megvolt ami követelmény volt és nem engedtek😀
Az elejen engem is bántották az ilyen fajta kivetelezesek és igazságtalanságok, de aztán megszoktam. Lesz még ilyenben részed az életben
"Life is not fair, get use to it"
Kimaradt egy d, used*
Utolsó voltam
Ismételten hasonló helyzetbe kerültünk. Véget értek a kisérettségi vizsgák, a szóbelik és az írásbelik egyaránt. Hála Istennek minden tárgyból elértem az ötös szintet. Nehéz volt, sokat tanultam, és az eredmény önmagáért beszél. A fiú osztálytársammal ismét kivételeztek, legfőképp megint a magyartanárnő. Nehéz feladatokat kaptunk a vizsgákon, azonban a ponthatárokat lejjebb vitték (25%-tól kettes, 40%tól hármas stb.), mivel komplex 150 pontosak voltak.
Összesítve a magyar vizsgám 80%-os lett (45 pont szóbeli, 75 pont írásbeli = 120 pont), tehát éppen hogy ötös, a nevezett osztálytársamnak pedig csak 70%-os (45 pont szóbeli + 60 pont írásbeli = 105 pont). Számtalannyi súlyos helyesírási hibát vétett, a szövegértése is gyengék közé tartoztak. Ennek ellenére megadta neki a tanár az ötöst, az egész éves munkájára hivatkozva.
Ez azért már mindennek a teteje, mert pl. egy lánynak az osztályból egyetlen egy ponton múlott volna a négyes, annak nem adta meg, ennek a fiúnak meg 15 pont kellett volna az ötöshöz és megadta neki. A lány ezt nem tudta szó nélkül hagyni. Csalódott és mérges volt, amiért feltűnő módon kivételezik vele. Végül a tanárnő annyit mondott, hogy a fiú tudása erősebb, mint az övé, a négyesért többet kellett volna tanulni, mint amit ő produkált.
Nekem nincs lelkiismeret furdalásom, mert én minden tantárgyból önerőből elértem az ötöst és így lesz év végén 4.9-es átlagom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!