Elsősorban iskolában dolgozóktól kérdezem, hogy mitől lehet az, hogy a PISA-felmérésen rosszul, egyesek szerint évről évre rosszabbul teljesítenek a diákok?
Többször felügyeltem a PISA mérésen, mint tanár. Az előttem szólók a szövegértést és néhány más dolgot említettek meg. Én kiegészíteném azzal, hogy a diákok hozzáállásával is nagy gond van. A diákok ezt a mérést egy következmények nélküli "dolgozatnak" fogják fel. Sokszor elpoénkodták a válaszokat, vagy direkt mindenhol az első válaszlehetőséget jelölték be. Talán ez is hozzátesz egy picit a rossz eredményekhez.
Sajnos ugyanezt tapasztaltam a kompetenciamérésen is.
Kilencedikes gyerek. Próbálkozunk az időmértékes verseléssel (új nat miatt muszáj), mire kisül, hogy azért nem megy neki, mert nem tud szótagolni.
Miről beszélünk?
Túl gyors az olvasás tanítás. Már első félévre elvárják, hogy tudjon olvasni. Lassan, rövid szövegekkel kellene tanítani, hogy kialakuljon az értő olvasás. Ez az alapja a későbbi tanulásnak. Tudom, most sokan lehurrognak, de nem kellene alsó tagozatban idegen nyelvet tanítani, ráérnének felsőben is.
Amit olvasni kell a gyerekeknek, gyakran nem felel meg az életkoruknak. Nem értik meg és elidegenednek az olvasástól ami azzal jár, hogy logikus nem fejlődik a képzelőerő, a szókincs, a gondolkodás. Ebből aztán jön a többi: kreativitás, empátia, logikus gondolkodás stb. hiánya. A túl sok lexikális anyag is elveszi a kedvet a tanulástól és nincs is rá szükség. A 21.sz.-ban fontos kompetenciákat kellene kialakítani, de erre a mai oktatás nem képes és nem a tanárok miatt.
Az is probléma, hogy elavult módszerrel oktatnak.
Nem ismerik a tanárok az olvasás fajtákat, sem a lista-módszert, sem a kérdezés tudományát, sem a funkcionális szemléletet, sem a logika tudományát. Iskolában nem oktatják a gyerekeknek ezeket, fegyelmezett, valóságból kiinduló képzelőerő fejlesztés sincs, amelyek által fejlődhetne…
Természetesen a gyerekek hozzáállása is egyre rosszabb, amire a szülők, még rá is tesznek….
Mivel nincs demokratikus szokások, gondolkodás, így a helyzet sem fog változni. Összeomlás lesz.
Sokszor az igazgató is kormány, hatalmi bérenc, illetve a kormány felé is jelezve lett a teljes oktatás reformja, azaz gyakorlati tantárgyhasznosítás, de nem érdekli őket, mert ők maguk a csőcselék, vagyis az egész parlament.
Nem érdekük a demokratikusan gondolkodó, magas intelligenciával rendelkező, propagandát ismerő, kritikusan gondolkodó, jogi ismeretekkel rendelkező, kreatív nép, mert akkor nem tudnának rajtuk élősködni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!