Mennyire jó a magyar oktatási rendszer?
(Felsőfokú végzettségű emberként írom a kérdés, csak azért emelem ezt ki, nehogy jöjjön a támadás: biztos rossz/ostoba tanuló stb. voltam, ez az oka a kritikus megközelítésemnek, ezért haragszok a világra.) Érdekel mások véleménye, mert én személy szerint nagyon károsnak tartom ezt a régi időkből itt maradt, elnyomó poroszos oktatási rendszert. Úgy találtam, hogy a létező legnagyobb mértékben lekorlátozza a gyerekeket első osztálytól fogva:
- Kiöli belőlük a tanulás szeretetét, amely esetleg korábban megvolt.
- Elveszi a szabadidőt, kötöttségek sorozatát rakja rájuk, megöli a kreativitást.
- Házifeladatok sokaságát teszi a gyerekek vállára (azaz kb. napi 6-7 iskolai + 4-5 óra otthoni intenzív munkát) - különös tekintettel a hétvégékre, szünetekre (mert akkor jóval többet adtak).
- Főleg elméleti, nincs gyakorlati része (maximum a technika, ének, testnevelés). Ugyan én elméleti beállítódottságú ember vagyok, de nekem is nehéz volt - hát még a gyakorlati érdeklődésűeknek.
- Belenevelik az emberbe a "Te ennyit érsz, más annyit ér!" mentalitást az osztályzatokkal.
- Kitörési lehetőség nincs (mert ugye egy rossz munkahelyről át lehet menni más munkahelyre, teljesen más rendszerbe - de az iskolai rendszer mindenütt egy).
De ha legalább volna valami haszna! De nincs, mert az egyetemi dolgok nagy részét (saját példámból tudom) egyetemen is meg lehet tanulni (az sokkal könnyebb volt nekem). Aztán számos olyan dolgot nem tanítanak az iskolákban, ami az érettségi után mindenképpen szükséges, akár megy valaki egyetemre, akár nem (alapvető jogi, pénzügyi ismeretek stb.) Amit az iskolai anyagból azóta is használok, azaz első osztályos írás-olvasás, alapfokú matematika, egy kis számítógépismeret, fogalmazni tudás. Ezeket kivétel nélkül mind iskolán kívül is meg lehet tanulni.
Tiszteletem!
A 16-os válaszomban már írtam új tárgyak bevezetéséről, az egész közoktatás reformjáról az egész világon. Kiegészítettem, pontosítottam.
Összefoglalom újra, hátha valaki más is elkezdi majd terjeszteni a nép jövője, a föld jövője érdekében!
A lényeg:
/Közoktatás válságának megoldására/
Életre való felkészítés, azaz hétköznapi tantárgyhasznosítás bevezetése és oktatása, mint pl.,
- fizika/kémia/biológia/matematika/földrajz/történelemhasznosítást kell oktatni azért, hogy képes legyen a gyerek és a felnőtt az életének szereplőit, eseményeket, folyamatokat helyesen látni, jellemezni, megérteni és kezelni, tanulni a múltból, stb.
- lelki alapozás és szokások: tanulni és gyakorolni kell hinni, tudni, akarni, szeretni, értékvezérelt élet, önuralom, önfegyelem, relaxáció, koncentráció, stb.,
- szövegértés: logika tudománya, kérdezés tudománya, funkcionális szemlélet, mondattan/lista-módszer, ez mellett különbféle olvasási technikák gyakorlása,
- retorika, szónoklattan,
- logika tudománya: bizonyítás, cáfolás, esetkizárás, általánosítás, konkretizálás, stb., minden feladatot részletesen bizonyítani kell,
- gondolkodás-fejlesztés/ döntést segítő módszerek: értékelemzés, mind mapping, sakk látásmódja, E.D. Bono módszerei, stb.,
- témák és feladatok: általánosító látásmód, szemlélet, azaz a feladatok, témák közötti kapcsolatok, következmények, ráépülések megértése, távolabbi használhatóság figyelembevétele, sablonos gondolkodás kizárása, tehát nem csak konkretizálni, hanem általánosságban is „látni kell az egész erdőt”,
- tanulásmódszertan: Pólya-módszer, S. Ramón Y Cajal, Dr Dezső Zsigmondné, analizálás és szintetizálás, kérdezés tudománya, mondatrészek és intelligencia tárgyak szerint, listákban való kigyűjtés,
- átmenet: érettségi és egyetemi tárgyak között, így kevesen buknának ki az egyetemről,
- optimalizálás,
- gyakorlati erkölcstan: lássa a gyerek, felnőtt lelki- és fizikai szinten is saját- és mások tettinek a súlyát, így felelősségteljes életre nevelve,
- szervezés és vezetés,
- modellező/fegyelmezett/valóságból kiinduló képzelőerő fejlesztés,
- minőségbiztosítás,
- minőség-ellenőrzés,
- rendszertudomány, rendszerszemlélet,
- módszertan,
- honvédelem, család- és önvédelem,
- kutatás és fejlesztés,
- háztartástan,
- egészségtan,
- leírástan: folyamatábrák, diagramok, jellemzési szemponttan, stb. oktatása,
- gondozástan: állat, ember, növény, talaj, lelki, stb.,
- kérdezés tudománya,
- embertan,
- természet- és környezetvédelem: nem érzelmi alapon, hanem tudományosan megtervezve, megszervezve, alkalmazva,
- hatásvizsgálat,
- szemponttan,
- megvalósíthatósági vizsgálat,
- hibakatalógus, megoldás-katalógus
- hibaelemzés, javítás,
- veszélykatalógus, megoldás-katalógus
- életvezetés,
- társadalomismeret,
- ítéletalkotás,
- dietetika,
- pénzügyi ismeret,
- intelligencia-fejlesztés,
- érvelés mestersége,
- pszichológia (arckifejezés-felismerés, hazugság felismerése, belső világ működésének a megértése, működtetése, testbeszéd, stb.),
- idézet hasznosítás (életbölcsesség, élettapasztalat, meglátások) tantárgy (kategorizálva, vizsgálódva, elemezve),
- hétköznapi szövegértés (rengeteg hétköznapi példa alapján, jogi nyelvezetű szerződések, munkaszerződések, albérleti szerződések, adás/vételi szerződések, stb., tanulmányozása, megértése, hasznosítása) - stb.
- munkaerő-piaci ismeret és felkészítés: önéletrajz írása, interjúra való felkészítés, jog, érdekérvényesítés, lehetőségek, stb.
- egynyelvű idegen-nyelv oktatás,
- testnevelés: Alexander-technika, ászana, gerinctorna)
- politika ismeret és érdekérvényesítés (demokratikus gondolkodás, szerveződés, fegyverhasználat, önvédelem gyakorlása. Számítógépes programok használata, kommunikációs platformok megismerése, propaganda-ismeret, parlamentben minőségbiztosítás, hatás- és megvalósíthatósági vizsgálat, minőség-ellenőrzés, teljesítményértékelés bevezetése, jog és jogi rendszer folyamatos felülvizsgálata, folyamatos elszámoltatás, stb., haza- és népszeretet megalapozása, szakszervezetek létrehozás, stb.,
- informatika: látásmóddal együtt különböző programozási nyelvek, hálózati rendszerek elsajátítása, tanulást, döntést, információszerzést segítő programok használata,
- párkapcsolat, családi élet segítése: minták kellenek (megfelelő kommunikáció, hit, szeretni tudás, viselkedés, játszmák elkerülés, gondoskodás, szeretkezés alapelvei, problémamegoldás-módszerek, stb.), hogy a gyerek, felnőtt lássa, az életének értelme a megfelelő szülői, párkapcsolati hozzáállás és a boldogság.
Én alapvetően ezeket a nyelvvizsga-amnesztiákat is az oktatás szégyenének gondolom. Hogy fordulhat az elő, hogy egy diplomázás előtt álló fiatal arra nem képes, hogy egy középfokú nyelvvizsgát letegyen? Mi az isten folyik manapság "idegen nyelv oktatás" címszó alatt, ami tart 8-12 évig is, és 8-12 év alatt nem sikerül eljuttatni a fiatalságot egy középfokú szintre? Mi ez, ha nem egyértelmű jele annak, hogy valami nagyon nincsen rendben? Minek van akkor nyelvi érettségi, ha végeredményben 25 %-tól megvan az átmenős jegy, de tudás nincs mögötte? Miközben egy erős középszintű érettségi alapvetően bőven lefedi egy gyenge, de sikeres középfokú nyelvvizsga szintjét, tehát jogosan merül fel bennem, ha azt mondom, hogy akinek egy b2-es nyelvvizsga letétele ennyi idő után is gondot okozott, annak nyilván már az érettségije is rosszul sikerült.
Ugyanígy erősen kérdéses, hogy miféle egyetem az, ahova -ezek szerint - ilyen pocsék érettségi eredményekkel már felvétel nyerhető?
Köszönöm szépen a sok értékes választ. Nagyon érdekes gondolatok jelentek meg, és örömmel töltött el, hogy kiderült: más is hasonlóan vélekedik erről a területről, nem a sablon szöveget nyomta ("Mit panaszkodnak ezek a mai fiatalok? Ha én kibírtam, majd ők is kibírják" stb.)
A 16-os (22-es) válaszlónak pedig azt tudom mondani, hogy ezt a sok értékes gondolatát akár könyvben is kiadhatná (vagy youtube csatornát indíthatna róla), hiszen nem ismert előttem, hogy valaki ilyen részletességgel is foglalkozott volna ezzel az igen fontos kérdéssel. Hiszen a magyar oktatási rendszer véleményem szerint az egyik legantidemokratikusabb intézmény Magyarországon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!