Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Csak én nem szeretem, ha egy...

Csak én nem szeretem, ha egy tanár ilyen módon differenciál?

Figyelt kérdés

Az én konkrét példám például az, hogy egyes tanáraim a jó tanuló, intelligens diákoktól sokkal többet várnak el, mint a lusta (általában ezen van a hangsúly és nem a gyengébb képességeken, a legtöbbnek papírja sincsen), rossz tanuló diákoktól. Vannak olyan esetek is, amik velem történtek meg és olyanok is, amik ismerősökkel.


Matematika és fizika: Ha egy jobb diáknak átsiklik a tekintete egy kisebb feladaton dolgozatban, amit nem old meg, de amúgy minden más feladat, művelet hibátlan neki vagy csak egyszerűen a MATEMATIKÁBAN vagy a FIZIKÁBAN sok helyesírási hibája van, mert sietett, akkor arra a tanár lazán ráírja a 4-est, jelszóval: "Legközelebb majd jobban odafigyelsz és az egyetemen sem fog ez senkit érdekelni", ponthatár esetén lefele kerekít és még javítási lehetőségeket sem ad közvetlen a dolgozatra. Ha a rosszabb diák nem írja meg a dolgozat felét és a megoldott részben is van sok hiba, akkor pedig a tanár a javítás után még hagyja, hogy plusz feladatokkal hozzá tudjon adni pontokat, akár a nem megoldott részt megoldja, sőt még újra is íratja velük, egyszerűbb feladatokkal, aztán abból a 2-esből igen hamar 3-as, majd 4-es lesz.


Magyar irodalom: Ha a rosszabb tanuló a megtanult verset elhadarja, nem szaval, nem hangsúlyoz, de a szöveget jól vagy kevés megakadással elmondta, akkor az 5-ös, de ha a jobb tanuló mondja el ugyanígy, akkor az 3-as, mert a képességeihez képest szépen el tudta volna szavalni.


Földrajz és történelem: A tanár lefelelteti a jobb képességű diákot, mindent tud és nem ad rá semmilyen jegyet, jelszóval: "Ez neked semmiség, ez nálad az alapelvárás". Bezzeg ha nem tudta volna úgy bevágta volna az egyest, mint a fene. Bezzeg, ha a rosszabb tanuló lefelel és mindent tud, akkor neki megadja rá a jó jegyet.


Úgy általában tárgytól független: A jobb képességű diáknak a dolgozatába beletesz versenyfeladatokat, míg a rosszabbnak a baromi egyszerű kérdésekre is megadja a jó jegyet. Vagy esetleg a rosszabb diák egész évben le se tojta a tanulást, de az utolsó pár hónapban benyögi, hogy javítani szeretne, a tanár pedig szinte már arra is jó jegyet ad, ha a dolgozatra felírja a nevének a kezdőbetűjét. Bezzeg, ha a jobb képességű elfárad a tanév végére és beszed egykét témazáró 4-est, akkor bele kell dögleni neki, hogy kijavítsa.


Veletek is történt már ilyen igazságtalanság? Nektek mi a véleményetek az ilyen esetekről?


Nekem van ilyen tanárom, de egyébként kedvelem, mert jól tanít, de ettől a falra mászok. Szerintem jobb lenne, ha lennének egyezményes szintek, ami mindenkinél ugyanannyit ér. Például ne legyen már egyenértékű az, ha valaki olyan kérdésekre tudta a választ, hogy: "Ki volt a II. világháborúban a németek vezetője és milyen eszmét követett ő?" és ha olyan feladatra, hogy: "Írj egy esszét, minimum 18 a fasizmushoz és minimum 10 a kommunizmushoz tartozó ideológiáról a 20. század elejéről, jellemezd a korszakot országonként (természetesen ne feledkezz el Kína, India és Japán belpolitikájáról, Argentínáról, Brazíliáról, a korabeli Közel-Keletről, a Palesztinai Mandátumról és Perzsiáról sem) az általad kidolgozott pontok szerint!".



2021. nov. 6. 13:51
 1/7 A kérdező kommentje:
*Kína, India, Mongólia és Japán belpolitikájáról
2021. nov. 6. 13:53
 2/7 anonim ***** válasza:
48%

Pefih szerintem ez így helyesebb. A diákokat nem egymáshoz, hanem önmagukhoz képest kellene értékelni. Azért mert valaki gyengébb történelemből vagy matematikából vagy itodalomból vagy akár rajzból, nem azt jelenti, hogy nincs ugyanannyi tehetsége mint egy kitűnő tanulónak. Lehet, hogy a gyengébb tanuló később fog kiteljesedni, vagy az ő tehetségéhez nem szükségszerű a magyar oktatási rendszerben való megfelelés. De csak azért mert nem tud ebben a rendszerben kitűnni el kell venni a kedvét a tanulástól és az önbecsülését a földbe döngölni?

Viszont az sem jó, ha ezt igazságtalanságnak éled meg, amihez teljes jogod van, megértem miért gondolod, hogy ez igazságtalan. Arra emlékezz, hogy ezt a tanárod nem ellened és a kitűnő tanulók ellen csinálja, hanem a gyengébb tanulókért.

Én azt ajánlom próbálj meg beszélni a tanárral, kérdezd meg az ő szempontjait, és mondd el neki a tieidet.

2021. nov. 6. 14:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 A kérdező kommentje:

#2.

Én ezt értem, de ezzel nekünk is rombolja valamennyire az önbizalmunkat. A naplóba egy szám van beírva és nem egy szöveges értékelés részletesen. Nagyon rossz érzés néha, hogy egy kategória, ugyanaz a jegy az, ha én nem figyeltem valamire véletlen oda vagy siettem és nem figyeltem MATEMATIKÁBÓL a helyesírásra és az, ha valaki a felét nem tudta az egész anyagnak.

2021. nov. 6. 14:15
 4/7 anonim ***** válasza:
83%

Velem is volt ilyen, és én se tartottam fairnek kisebb koromban.


Most egyetemen hatalmas megtiszteltetésnek érzem, ha a szakma nagyjai sokat várnak tőlem, többet, mint bárki mástól. (Na nem a zh-k osztályozására gondolok, hanem a jegy és kreditfüggetlen önképző körökre, és egyebekre) Egyszerűen csodálatos érzés, hogy a nagyok a szabadidejüket szánják rám és hisznek bennem, segítenek, támogatnak, tanítanak. És elhiszik, hogy gyorsan fel tudok fogni mindent és megcsinálni, amit kell. Felhívják a legnagyobb zseni ismerősüket és bemutatják nekem, megkérik, hogy tanítson. És a zseni szabadidejében (ami nincs sok neki), veszi a fáradtságot és mindent elmagyaráz nekem, amit nem értek. Mindezt továbbrais jókedvükből.


Értékeld azt, hogy jónak tart valaki, aki jobb nálad, bár igaz, hogy ezt középiskolában vagy általánosan nehezebb, főleg, ha amúgy nem érdekel az adott tárgy.

2021. nov. 6. 14:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
71%

A pedagógiai célzatot lehet mögötte érezni. Ezzel csak annyi a baj, hogy Lusta Jóska év végi négyese pont többet ér a továbbtanulásnál, mint a „majdlegközelebbjobbanodateszedmagad” 3-as év végi jegye. Nem beszélve arról, hogy neked sokkal többet kellene befektetned a jobb jegyért; nyilván 1-ről a 2-re könnyebb eljutni, mint 100-ról 101-re. És ezt sok tanár képtelen megérteni.

Az is érthető, hogy adott esetben jobban terhel a tanár. Például matekból több/nehezebb feladatot ad, hogy még jobban tudj fejlődni, de ha ugyanazt a dolgozatot írod meg, mint a gyengébb képességű diák, akkor az értékelésnek is azonosnak kellene lennie (esetleg részrehajló lehet a tanár, hogy látja az igyekezetet, és ha 1 pont hiányzik, akkor 2-es helyett megadja a 3-ast, a jó tanulónak pedig nem adja meg az 5-öst ugyanebben a felállásban, ezzel úgy nincs is probléma, HA a tanár ad javítási lehetőséget).


A lehetőségadással sem értek feltétlenül egyet; az igaz, hogy a gyengébb képességűnek több lehetőséget kell biztosítani, hogy ne bukjon meg, illetve ezzel is motiválni a tanulásra, de ugyanezeket a lehetőségeket a jobb képességű diákoknak is meg kellene adni -például a fent említett továbbtanulás miatt-.


Az pedig a demagógia legallja, hogyha a matekdolgozat azért van leértékeve, mert helyesírási hiba van benne... Érettségin sem vonnak le érte pontot, az egyetemen meg pont telibeszarják az értékelés szempontjából, hogyha kevered a j-ly betűket, mert nem ez a cél, hanem az, hogy a mindenféle összefüggéseket értsd és tudd használni. (Nálam az egyik beadandóban figyelmetlenségből a „hagyjuk” szót „hadjuk„-nak írtam, a tanár kijavította, de ezen túl nem csinált semmit (persze más nyelvtani hiba nem volt benne, így nem nagyon volt mit javítania), így ugyanúgy max pontos lett a beadandó).

2021. nov. 6. 14:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
35%

"ha a jobb képességű elfárad a tanév végére és beszed egykét témazáró 4-est, akkor bele kell dögleni neki, hogy kijavítsa"

Nem, egyáltalán nem kell, hogy kijavítsa. A 4-es is jó jegy, megelégedhet azzal is. Csak akkor kell "beledögölnie", ha mindenképpen ötöst akar - de ezt nem kell a tanárra fogni.

2021. nov. 8. 22:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:

#6.

Az relatív, hogy mi a jó jegy. Én például nagyon nem örülnék egy 4-esnek, hogy közben egész évben 5-ös voltam, csak a végén fáradtam le egy kicsit.


Bezzeg akkor a rossz tanulónak lehet szinte ingyen megadni a jobb jegyet, mi?

2021. nov. 9. 17:02

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!