A tanárok, miért "differenciálnak", miért tesznek különbségeket?
Szerintem ez rendkívül nagy hülyeség és nem csak a többi diákkal tolnak ki, meg az igazságot tiporják sárba, hanem magával, azzal a diákkal/diákokkal is, akivel kivételt tesznek. Az egyik reálos tanárom, nagyon meglepett minket, 2 témazárót íratott, az egyik, nehezebb, a másik könnyebb volt és mindenki maga dönthette, el, hogy melyiket írja. Értelemszerűen, senki nem írta a nehezebbet, de, baromira nagy igazságtalanság lett volna, ha egy diák megírja a nehezebbet, úgy, hogy egyenlő tudása van azzal, aki a könnyebbet írja és az egyiknek, 2-es lesz, a másiknak, meg 5-ös. Az egyik magyartanárom, meg megadja az 5-öst, azoknak, akik kevésbé jók irodalomból és elhadarják a verset, míg azok, akik jobbak, azoknak, ugyanazért, az elhadarásért 3-ast ad, jelszóval: "Az Ön képességeihez képest, ez nagyon kevés.". Egy másik reáltanárom, meg ráírja, a dolgozatra, hogy, mindenki, akinek van bármilyen, tanulási nehézsége, az jelezze "X"-el vagy karikával és akkor kevésbé szigorúan osztályoz...
Ennek mi értelme?? Ha bárki jelentkezik, például a jogi egyetemre, nem kérdezik meg tőle, hogy: "Mondja! Önt kivételezéssel engedték át történelemből?" vagy ha valaki orvosnak készül, nem kérdezik, meg tőle, hogy: "Mondja! Önt jószívűséggel, meg kivételezgetéssel engedték át, biológiából vagy kémiából?", ezért is kiszúrás, azok felé is, akik pozitív kegyeltjei, az esetnek. Másrészt, mindenkivel szemben ugyanaz a tananyag, nincsenek kivételek. Mindenkinek meg kell tanulni, az alapműveltség részét képző, anyagokat. Harmadrészt, mint említettem, ez nagyon igazságtalan, a többi diákkal szemben is. Nekem például kifejezetten rossz érzés, amikor látom, hogy én is 5-öst kaptam, meg az a gyerek is, akitől még csak fele akkora tudást sem kértek számon, mint tőlem, ez nekem olyan, mintha a tanár, velük helyezne, egy szintre.
Mi értelme ennek, a "modern szemléletnek"?
#5-ös
Ezt az úgynevezett differenciáltaknak kéne megszoknia, akik igazságtalanul kapnak jobb jegyeket
#7
Ez így van, de ha mindketten 5-öst kapnak, akkor a tanár nem tudja a jobbat még jobbal jutalmazni, hiszen nincs feljebb.
Az általad leírt tanár rosszul értelmezi a differenciálást. Az évközi és év végi érdemjegyeknek egységes mércével mért tanulói tudást és képességeket kellene tükrözniük.
Szükség van differenciálásra, de nem így. A differenciálás elsősorban azt kell jelentse, hogy a tanulóknak adott órai és egyéb feladatok az egyes tanulók meglévő tudásához és képességéhez illeszkedjenek, s így mindig elegendően nagy, de nem túlzottan nagy kihívást jelentsenek. A tanulás akkor a leghatékonyabb, ha a feladatok nehézsége mindenkinek ebbe a tartományba van "belőve". Ennek hiányában ugyanis a tanulók egy része nem fejlődik, egy másik részük pedig frusztrálódik, elmegy minden kedve a tanulástól. Ennek megfelelően mondjuk egy matekórán a kiemelkedően tehetséges néhány gyereknek célszerű dögnehéz fejtörő feladatokat adni, különben elunják magukat, a leggyengébbeknek pedig felzárkóztató jellegű, hiányzó alapkészségeket fejlesztő egyéni feladatokat adni, miközben a többiek a "normál" nehézségű feladatokon dolgoznak.
Dolgozatírásnál is lehet differenciálni különböző nehézségű feladatsorokkal, akár tanulói választást is megengedve, de akkor világossá kell tenni, hogy aki a könnyebb feladatsort válaszja, az legjobb esetben, száz százalékos teljesítménnyel is csak mondjuk 4-est kaphat; míg a nehezebb feladatsorral már 70 százalékra megvan az ötös. Így a gyenge tanulóknak nem kell meggebedniük, lehet sikerélményük, az erősebb tanulók pedig kipróbálhatják magukat megfelelő kihívásokkal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!