Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » A tanárok, miért "differenciál...

A tanárok, miért "differenciálnak", miért tesznek különbségeket?

Figyelt kérdés

Szerintem ez rendkívül nagy hülyeség és nem csak a többi diákkal tolnak ki, meg az igazságot tiporják sárba, hanem magával, azzal a diákkal/diákokkal is, akivel kivételt tesznek. Az egyik reálos tanárom, nagyon meglepett minket, 2 témazárót íratott, az egyik, nehezebb, a másik könnyebb volt és mindenki maga dönthette, el, hogy melyiket írja. Értelemszerűen, senki nem írta a nehezebbet, de, baromira nagy igazságtalanság lett volna, ha egy diák megírja a nehezebbet, úgy, hogy egyenlő tudása van azzal, aki a könnyebbet írja és az egyiknek, 2-es lesz, a másiknak, meg 5-ös. Az egyik magyartanárom, meg megadja az 5-öst, azoknak, akik kevésbé jók irodalomból és elhadarják a verset, míg azok, akik jobbak, azoknak, ugyanazért, az elhadarásért 3-ast ad, jelszóval: "Az Ön képességeihez képest, ez nagyon kevés.". Egy másik reáltanárom, meg ráírja, a dolgozatra, hogy, mindenki, akinek van bármilyen, tanulási nehézsége, az jelezze "X"-el vagy karikával és akkor kevésbé szigorúan osztályoz...


Ennek mi értelme?? Ha bárki jelentkezik, például a jogi egyetemre, nem kérdezik meg tőle, hogy: "Mondja! Önt kivételezéssel engedték át történelemből?" vagy ha valaki orvosnak készül, nem kérdezik, meg tőle, hogy: "Mondja! Önt jószívűséggel, meg kivételezgetéssel engedték át, biológiából vagy kémiából?", ezért is kiszúrás, azok felé is, akik pozitív kegyeltjei, az esetnek. Másrészt, mindenkivel szemben ugyanaz a tananyag, nincsenek kivételek. Mindenkinek meg kell tanulni, az alapműveltség részét képző, anyagokat. Harmadrészt, mint említettem, ez nagyon igazságtalan, a többi diákkal szemben is. Nekem például kifejezetten rossz érzés, amikor látom, hogy én is 5-öst kaptam, meg az a gyerek is, akitől még csak fele akkora tudást sem kértek számon, mint tőlem, ez nekem olyan, mintha a tanár, velük helyezne, egy szintre.


Mi értelme ennek, a "modern szemléletnek"?



2021. márc. 27. 01:42
1 2 3
 11/26 anonim ***** válasza:
72%

Az eredményeidet magadhoz kell viszonyítanod, nem másokhoz. Az egyetemen is van például plusz idő a számonkérésekhez, ha van rá jogosultságod valamilyen rendellenességgel; már a felvételin is vannak plusz pontok. És nem is mindenki akar egyetemre menni, aki nem olyan okos, az ismeri magát, és nem indul el járhatatlan úton.


Gondolom az első reálos tanár felfigyelt volna arra, aki a nehezebbet írja, akár tehetséggondozásba is vette volna, vagy a négyese mellé egy ötöst is adott volna, mert nehéz. Nálunk volt föcin egy plusz téma megtanulása szorgalmiba, két ember jelentkezett, hogy megtanulta és felmondaná, és a tanár fel se állította őket, rögtön adott egy-egy ötöst és mentünk tovább.


A tanároknak nem lebegnek a jegyek a szemük előtt, mint neked, ők keresik az okos diákokat és próbálják ösztönözni őket, hogy ha jobbak a képességeik, ne lazsáljanak a rosszabbak szintjén, hanem hozzák ki magukból a maximumot. Mert később a jegyeket te is elfelejted, de a szerzett képességek, pl. jobb memória, programozás, vagy egyetemi matek ismerete segíthet a jövőben, egy nagy rugaszkodó lehet. Miközben a rosszabb tanuló alig tud valamit (de képességeihez képest a legtöbbet), és összvissz pár jobb jeggyel hagyja el az iskolát.


Ahhoz hasonlítanám, mint amikor a gimikben van sima osztály, meg nyelvi, meg matekos, stb... És a matekos osztályban sokkal nehezebb ötöst kapni, mint a simában. Én kettes-hármas jegyekkel szenvedtem át a gimit egy emeltes osztályban, viszont egyetemen sikerült az ötös szigorlat.


A négyes válaszolóval sem értek egyet, aki egy kis feladattal ötös lehet év végén, az biztos nem "szart a tanulásra egész évben", legfeljebb volt egy rosszabb időszaka, amikor az ötösök mellé becsúszott egy-egy négyes, vagy hármas. Állandóan ötöst kapni mindenből nagyon nehéz.

2021. márc. 27. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/26 anonim ***** válasza:
30%

Kedves 11-es

A 4-es vagyok. Nekem mégis sikerült színötösnek lennem...

2021. márc. 27. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/26 A kérdező kommentje:
Nálunk viszont, középiskolában, MINDENKI FELÉ, UGYANAZ AZ ELVÁRÁS!!! Magyarán szólva, engem, pont, hogy nem érdekel, ki mennyire jó, de például a fizikusnak készülő, nagyon szorgalmas, abszolút logikusan gondolkodónak is, meg az órán oda nem figyelő, telefonozgató, meg 1000 "tanulási nehézséggel" küzdőnek is, ugyanaz a tananyaga fizikából. Magyarból is az a tananyag, hogy mindenki tudjon valamilyen szinten szavalni (!!!), nem bemagolni a verset (!!!), el is szavalni! Szóval nagyon igazságtalan, hogy annak, akit egy konzervatívabb tanár, 2-essel rugdos át, azt velem egy szintre helyezik, a "differenciáló" tanárok. Igazából ilyen szó nincs is, erre sokkal jobb szó lenne, a diszkrimináció... Lehet, hogy én vagyok mondjuk, matekból vagy történelemből vagy bármiből, de attól függetlenül, nincs joga a tanárnak velem, egyetemi anyagból íratni, gimnáziumban, még akkor sem, ha értem, mert nem tananyag és ugyanaz mindenki felé az elvárás. Igaz ez, azokra is, akik gyenge/gyengébb tanulók, csak azért mert, mert nem jók az adott tantárgyból (kivéve, ha készségtantárgy), még ugyanúgy elvárás, hogy ismerjék, az alapműveltséghez tartozó, alapvető tudást. Amúgy, akkor mi van, ha mindez, alsó tagozatban történik?? Az akkor még kisgyerek, nem tanul meg írni, olvasni, meg számolni?? Vagy mi van, ha egyetemen, az államvizsgán történne?? Átengedik, az újdonsült orvost és véletlen a betegnek, nem a fogát, hanem a szemét húzza ki?? Nem, nem, ilyennek nem lenne szabad létezni. Egyetértek a 4-essel!
2021. márc. 27. 11:33
 14/26 A kérdező kommentje:
*lehet hogy én például jó vagyok
2021. márc. 27. 11:35
 15/26 A kérdező kommentje:
Nekem is valamilyen nagyon nehéz módon sikerült... És ezek, mind bukdácsoló, műveletlenek, akikről beszélek. :-) Inkább azoknak kellene elfogadni, hogy nem egy habos torta az élet, akik igazságtalanul kapnak jobb jegyet. Tudod mi az 5-ös?? Kiváló. Na, most, nagyon nem kiváló, az, hogy egy könnyített, részanyagból, ugyanolyan értékű jegyet kapsz, mint, akié nehezített és nagyjából 5-ször annyi. De honnan a fenéből tudná valaki, hogy nem jó belőle, ha csak 5-öse, van, a könnyített részanyagokból??
2021. márc. 27. 11:46
 16/26 anonim ***** válasza:
100%
2-es: de a ki gyenge, az úgysem megy egyetemre, viszont a tanár nem akarja elvenni a kedvét a tanulástól azzal, hogy 2-est ad arra a tudásra, amit nagy szorgalommal ért el, így megkapja a 3-ast, vagy 4-es alát, esetleg. Aki meg többre képes, az igenis hozza ki magából a legtöbbet, hogy majd az egyetemet is bírja. Mert lezser hozzáállással, lehet, hogy a gimiben 4-es, de az egyetemen az bukás lesz talán.
2021. márc. 28. 19:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/26 A kérdező kommentje:
Jószívűségből adjuk meg neki a 3-ast, a 4-est, az 5-öst, esetleg a kitűnőt... Baromira idegesítő, hogy sokszor fele akkora anyagra és tudásra kap valaki 5-öst, mint amit tőlem számon kértek. Ez nem igazságos! Én konzervatív értékrendet vallok, ebben az esetben is, mint sok más esetben és úgy gondolom, hogy mindenki kapja azt, amit megérdemelt. Ha valaki hülye és rest (bocsánat a kifejezésekért) az kapjon 1-est vagy 2-est! Közvetlen példákon is tudom, hogy a tehetséget sokszor lehet sok gyakorlással és tanulással helyettesíteni, ha valaki erre sem képes, az kapja amit megérdemelt. Ne haragudj kedves 16., de a te elved alapján, ha valaki keni-vágja a tantárgyat/ágat, akkor őt jó keményen osztályozzák, azt meg akinek nincs érzéke hozzá és még lusta is rajtuk javítani, annak adják meg a jobb jegyet, jószívűségből?? Szerinted ez igazságos?? Szerintem egyáltalán nem. Egységes a tananyag és az elvárás is mindenki felé (legalábbis, annak kéne hogy legyen), ezt kell teljesíteni. Vagy egy másik példa. Tegyük fel, hogy én nagyon jó vagyok történelemből és nagyon szeretem is, részletesen tudok szinte mindent belőle. Akkor a tanár írasson velem versenyfeladatot vagy egyetemi feladatsort, nagyon nagy részletességgel, dolgozatként, míg a másiknak 3 évszámot kell leírni és már meg is van az 5-ös? Ez így nagyon igazságtalan.
2021. márc. 28. 21:18
 18/26 anonim ***** válasza:
79%

"Ha valaki hülye és rest (bocsánat a kifejezésekért) az kapjon 1-est vagy 2-est!"


Kérdező, félreérted ezt az egészet. A differenciált számonkérésnél is egyest vagy kettest kap, aki hülye és rest. A differenciált oktatásnak az a lényege, hogy mindenkit a képességeinek megfelelően kérnek számon, de a saját képességnek megfelelő teljesítményt azt a gyengébbnek is nyújtani kell. A gyengébb képességű gyereknek ugyanolyan nehéz megírni egy gyengébb típusú dolgozatot ötösre, mint a jobb képességűnek a nehezebbet... Ez a pedagógia egyik módszertana, és akkor működik, ha szakszerűen alkalmazzák. Az általad említett példák nem a differenciált oktatásra példák, hanem csak rossz tanári módszerek...


Az egésznek az a lényege, hogy a gyerekek nem egyforma képességekkel rendelkeznek. A modern pedagógia elsődleges célja pedig a képességfejlesztés, és nem a tudás átadsa (persze az is fontos célja, de nem az elsődleges). A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok gyerek lemarad a többiekhez képest már alsóban azért, mert lassabb, kicsit több figyelemre van szüksége, több időre, hogy megértse a feladatokat stb. Sőt, ez nem is jelenti azt, hogy hülyébb (ahogy te írod), csak egyszerűen lassabban érti meg a dolgokat, alaposabb magyarázatra, több időre van szüksége. Ha azonban a tanár minden gyereket egy kaptafa alapján kezel és kéri számon rajtuk az anyagot, akkor az ilyen gyerekek egyre jobban lemaradnak, és a vége az lesz, hogy irtózatos kínszenvedés lesz számukra a tanulás, és kialakul egy ördögi kör: a gyerek elveszti a motivációját, mert nincs sikerélménye, meggyűlöli a tárgyat, és már az akarat sincs benne, hogy megtanulja, mondván, hogy ez neki úgysem megy. Holott a valóság az, hogy lehet, hogy több odafigyeléssel, szakszerűbb pedagógiával ugyanúgy meg tudná tanulni pl. az egyenleteket megoldani vagy a százalékszámítást kiszámolni nyolcadikra, mint a többiek. A differenciálásnak ezért az a célja, hogy ezek a gyerekek is a saját képességeiknek megfelelően haladhassanak.


Csak a diákok szemében tűnik úgy, hogy aki hülye és rest, a differenciálás miatt ugyanolyan jó jegyet kap, mint aki okos, és ezért ez igazságtalan. A valóságban szó sincs erről, és igazából ezt csak azért látjátok így, mert maguk a tanárok is sok esetben képzetlenek ehhez, ők sem tudják normálisan a differenciálás módszertanát alkalmazni, és olyanokat csinálnak, amit leírtál (ami még egyszer mondom, nem differenciálás, hanem rossz módszertani gyakorlat). Ha a tanár jól alkalmazza a differenciálást, akkor azt a diákok is megértik, és elfogadják (nem mindta a tanárnak foglalkonia kéne azzal, hogy a diákok miat gondolnak a módszereiről).

2021. márc. 30. 23:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/26 anonim ***** válasza:
100%

De hogy jobban érthető legyen, inkább írok egy konkrét példát, ami régebben esett meg. Egyszer az egyik kolléganőmtől átvettem egyik évről a másikra az egyik osztályát. Ilyenkor a tanárok összeülnek, és az előző tanár elmeséli az újnak, hogy milyen az osztály, kik a jók, kik a rosszak, milyen képességűek a gyerekek stb. Tudni kell erről a tanárnőről, hogy az a tipikus idősebb, vaskalapos, régi vágású, mellényzsebből tanító, gyerekeket leordító típus volt, aki ránéz a gyerekre, és egyből megmondja, hogy te hülye vagy, nem lesz belőled semmi. Igazából én sem kedveltem ezt a tanárt. Az egyik lányról is, akiről most írni fogok, megmondta, hogy nincs esze ehhez a tantárgyhoz, lusta és ne várjak tőle semmit (kettes volt egyébként, és SNI papírja is volt).


Az első órák alatt felmértem a diákokat, és ezzel a lánnyal kapcsolatban azt vettem észre, hogy egyáltalán nem hülye, csak kicsit több idő kell neki, mire megért dolgokat, és arra van szüksége, hogy ha pl. elolvas valamit, akkor visszakérdezd tőle, hogy mit olvasott, mert úgy rendeződnek is a gondolatai. Persze más diákokkal kapcsolatban is voltak másféle tapasztalataim, ezért kettészedtem az osztályt a gyengébbekre és az "átlagosakra". Ez a felosztás egyékbént csak az én fejemben létezett, egyáltalán nem mondtam nekik semmit erről. Dolgozatok idején (ha már erről van szó, csak erről írok, de egyébként a differenciálásnak más tanórai módszertanai is vannak) a gyengébb diákok gyengébb típusú feladatlapokat kaptak, és több időt a megoldásra. A többiek hamarabb be is fejezték rendre a nehezebb dolgozatokat, és ameddig a lassabbakra vártunk, feladatokat kaptak, hogy elfoglalják magukat. Úgyis mindig az van, hogy akik hamar befejezik, elkezdenek piszmogni, és csak a többieket idegesítik...


Azt vettem észre, hogy a lány, akiről az előző tanára azt mondta, hogy ne várjak semmit tőle, mert egyszerűen hülye ehhez a tárgyhoz, ezeket a gyengébb dolgozatokat egyre javuló tendenciával írta meg. A vége az lett, hogy elkezdett ötösöket írni, és azt vettem észre, hogy az órai magatartása is folyamatosan megváltozott. Először nem vett részt az órákban, lesütött szemmel ült végig, és látszott, hogy nem érdekli, utálja ezt a tárgyat. Amikor elkezdett jó jegyeket kapni, akkor viszont megjött a bátorsága, és elkezdett jó dolgokat hozzátenni, ha kérdeztem valamit, akkor volt, hogy senki nem tudta a választ, és ilyenkor megszólítottam őt, és tudta. Év végén már arról volt szó, hogy rájöttem, hogy magától utána olvas a tárgyamnak, az apró betűs részeket, érdekességeket is elolvassa, és többet tud igazából, mint a "normálisok", akik csak magas lóról megírják ötösre a dogákat és kész. Ezért onnantól kezdve ugyanazokat a normál szintű dolgozatokat írta, mint a többség. Év végén dicséretes ötöst adtam neki.


Persze más gyerekeknél is jó hatással volt az, ha külön figyeltem rájuk, csak azért ezt a lányt hoztam fel, mert rá különösen büszke vagyok, mindig jól esik, ha az ő esetére gondolok. Nekem az az alapelvem, hogy ahhoz, hogy a gyerek jó legyen a tárgyamból, az kell, hogy jól érezze magát az órán, és szeresse a tárgyat. Ha ez a kettő nincs meg, tehetek akármit, a többség nem fogja megszeretni és megtanulni a tárgyamat. Márpedig én azért vagyok ott, hogy megszeressék és megtanulják. Egy tantárgy megszeretésének pedig a sikerélmény a feltétele. Ehhez képest semmi jelentősége nincs annak, hogy az egyik gyerek öt perccel tovább írhatja a dolgozatot, ami 1-2 feladattal kevesebbet, vagy könnyebb kérdéseket tartalmaz, mint a másik. Úgyis ugyanazon az órán ülnek, ugyanabból a könyvből tanulnak, tehát az, amit meg kell tanulniuk, ugyanaz.


Sok gyerek (és szülő) egyébként azt is gondolja, hogy ha gyengébb képességű, akkor nem is kell semmit tennie, úgyis átmegy. Ez nálam nem így van. Ki nem állhatom azt a viselkedést, amikor a gyerek hátradől, szétterpeszti a lábát, mondván, hogy ő nem csinálhat semmit, mert úgy sem bukik meg, mert neki papírja van. Ez nem erről szól, óriási félreértés. Mindenkinek a képességéhez mérten kell teljesítenie, és számot adnia a tudásáról, ez a differenciálás. És nem az, hogy lobogtatod a papírt, és nem kell csinálnod semmit, és a hülyék egyformán ötöst kapnak az okossal.

2021. márc. 31. 00:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/26 A kérdező kommentje:
Általános oktatás van, általános tantervvel. Mindenki felé ugyanaz az elvárás. Régen az ilyen diákokat, nem gyenge képességűnek nevezték, akire oda kell figyelni, hanem egyszerűen rossz tanulónak. Ennyi. Én nem hiszek se a modern pedagógiában, se a modern pszichológiában, se semmi ilyenben. Minden úgy jó ahogy van! Sőt... Minden úgy jó, ahogy volt! Már nem is konzervatív, hanem reakciós vagyok... A rendszerváltás előtt kimondottan jó eredmények születtek a magyar oktatásban, amióta, ez a liberális oktatás reform elkezdődött, azóta romlott le minden.
2021. márc. 31. 11:11
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!