A jelenlegi magyar oktatásból melyik tantárgyakat vennétek ki, ha rajtatok múlna?
Én az általános iskolán annyit nem változtatnék.
1-4. osztályig van mindenféle tárgy (ének, rajz, technika... stb.) 5-6. osztályban még technika lenne, de már ének és rajz nem. 7-8. osztályban pedig már technika sem.
Gimnázium:
Irodalmat elég lenne 9-10. osztályig tanulni. Ráadásul alacsonyabb óraszámban. Történelmet is maximum 9-11. osztályig kellene tanulni. Ellenben fizika, kémia, biológia, földrajz, matek 9-12-ig. (Bár a matek az van 9-12-ig :D) És magasabb óraszámban!
9. osztályban lenne egy Művészetek nevű tárgy (ebbe lenne az ének-zene, rajz, művészettörténelem egybevegyítve). Heti 1 óraszámban. Nem lenne se rajzolás, sem éneklés. Amikor zenei részhez érnek, akkor pl: meghallgatnak egy Mozart- Négy évszakot, ha festészet akkor projektoron a tanár mutat pár híresebb festményt, vagy éppen szobrokat, építészeti stílusokat. Szóval elméletibb lenne, és így már nem is lenne igazából kimondottan készségtárgy. Amolyan alapműveltség szempontjából jó lenne.
Viszont egy Környezet- és természetvédelem tárgy lehetne legalább 1 évig (környezettan, környezetvédelem, hulladékkezelés...stb.)
A testnevelést is úgy kellene megoldani, ahogy nyigat európában vagy az USA-ban. Le lenne szerződtettve a sulihoz pár szakedző. Minden egyes suliban lehetne választani sportágat. Lenne mondjuk 4 sportág fiúknak, ugyanannyi lányoknak. (pl: röplabda, foci, szertorna, atlétika, birkózás, kézilabda...stb.). Az a gyerek aki nem akar választani sportágat, annak lenne normál testnevelés óra, 2-3 évig, mondjuk heti 3 óraszámban.
A kötelező érettségi tárgyakat is módosítanám:
Magyar NYELVTAN (irodalom nélkül!), Matematika, Idegen Nyelv, 1 db REÁL tantárgy (fizika, kémia, földrajz, biológia). Ezek a KÖTELEZŐEK.
és utána a választható tárgyak (ez bármi lehetne, irodalom, töri, vagy még egy idegen nyelv, vagy még egy reál tárgy)
Én anno 7-re jártam (minden nap volt 0. óra) és úgy 3-kor végeztem. A tölteléktárgyakat, lehessen gimiben is szabadon órákat választani, mint egyetemen, de ne tartozzanak az alap tantervbe.
Testnevelés (heti öt wtf?!), média, életvitel szerintem legyen mind szabadon választható. Hittan csak akkor legyen, ha tényleg egyházi az iskola, de akkor se véresen komolyan.
Mindazoknak, akik a töri és az irodalom ellen vannak:
Mindkét tantárgy műveltséget ad, megtanít gondolkodni, és nem azt sugallja, hogy csak egy jó válasz van, mint a reálos tantárgyak, hanem a gondolkodásra ösztönöz, hogy nincs rossz válasz, csak a te válaszod! Ha nem lenne ennyi magyar, képtelenek lennének az emberek egy szöveget értelmezni, megfogalmazni a gondolataikat, stb, gyakorlatilag mindennapi hasznát vesszük. Nem azért vesszük az Odüsszeiát és a Candide-ot, hogy mi azt később hasznosítsuk, hanem azért, hogy azáltal is formálódjunk, mint emberek. Nem véletlen, sok neves matematikus filozófus is volt mellette, hiszen az irodalom elkerülhetetlen.
Mi ad egy embernek többet? Az egyenletek megoldása, vagy a Hamlet? Szerintem az utóbbi, mivel az egész életében elkíséri, formálja a világnézetét és a személyét is. Nagyon sokat elárul valakiről, hogy mi a kedvenc könyve, míg az semmit, hogy melyik matematikus a kedvence.
És hogy a kémiát használják a textiliparban... remek, aki ott dolgozik, az majd megtanulja. De egy újságot sem tudsz elolvasni anélkül, hogy ne találkoznál az irodalommal, és hogy ne hasznosítsd azt. A számok és a tények nem mindenek; emberek vagyunk, érzelmekkel, és azt az irodalom képes visszaadni, nem pedig a fizika.
Majd ha robotokat tanítasz, akkor helyezd előtérbe a reál tantárgyakat.
Ui.: a történelem ismerete segít abban, hogy elkerüljük a hibák megismétlését.
A mindennapos testnevelést kivenném, maradna heti 3, pluszban lennének délutáni, fakultatív sportkörök.
Középiskolából kivenném az éneket, helyette lenne fakultatív énekkar.
Hittant mindenképpen kivenném, aki hittant akar tanulni/a szülei akarják rá taníttatni, az tanulja fakultatív szakkörön/az egyházközösség által szervezett hittanórán, nem az iskolában. (Egyházi fenntartású iskolában lehetne maximum(!) heti 1, de ahol egy kis településen csak egyházi iskola van, ott nem lehetne kötelező).
Egyiket se, mert mindig lesz gyerek, aki pont abból a tárgyból menne tovább, amit csökkentenek, vagy kivesznek.
Vagy mondjuk, van ilyen: hittan meg erkölcstan.
Az két fölösleges tárgy, aki akar, az járjon hittanra.
Reál tárgyakba visszatenném azt, amit kivettek a legutóbbi módosítással, mivel olyan dolgokat vettek ki, melyekre más tárgyakból szükség van. Ha fizikából tanulják a rezgéseket, akkor szükség van arra, hogy a szögfüggvényeket kiterjesszék a teljes számegyenesre. Vagy mindkettőt meg kell tartani, vagy mindkettőt kivenni.
Állattenyésztési ismereteket kellene betenni, környezetismeret/biológia tárgyba.
Lehetne egy olyan tantárgy, ahol megismertetnek a különböző fogyatékosságokkal, leggyakoribb betegségekkel; az érintett emberek viselkedésével, azzal, hogyan segítenek magukon, és hogyan tudunk velük bánni.
Fakultatívan lehetne néprajz, kisebbségek kultúrájának ismerete.
Válaszhatóvá tenni harmadik idegen nyelvként kisebbségi nyelveket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!