Egy gépkocsi legfeljebb mekkora sebességgel haladhat az 50 m sugarú kanyarban száraz úton, ha a tapadási súrlódási együttható 0,4? Mennyi lehet a legnagyobb sebessége nedves úton, ha ott ez az érték 0,2?
Centrifugális erő: Fc=m*ω^2*r
Kocsit leszorító súlyerő (Fn mint normális, felületre merőleges erő): Fn=m*g
Súrlódási erő: Fs=Fn*μ
A megcsúszáshoz Fc-nek és Fs-nek egyenlőnek kell lennie, vagy Fc-nek nagyobbnak mint az Fs.
Nézzük az egyenlőséget. Helyettesítsük be, amit fent leírtunk.
Fs=Fc
Fn*μ=m*ω^2*r
m*g*μ=m*ω^2*r
Láthatóan egyszerűsíthetünk a tömeggel, kiesik, vagyis a megcsúszás szempontjából nem számít, mekkora, ezért nem is adták meg a kérdésben.
g*μ=ω^2*r
átalakítva:
ω= négyzetgyök (g*μ/r)
Ismert adatok behelyettesítése.
g=9,81 m/s^2
r=50 m
μ=0,4
Megkapod a szögsebességet, ω-t.
Mi kell neked?
A kocsi sebessége, ami itt kerületi sebesség (vt).
vt = r * ω
r= 5m
ω-t előbb kiszámoltad.
ha megvan a vt, ez a legkisebb sebesség, aminél már megcsúszhat a kocsi.
Kérdés második része: ugyanezt végigszámolod, csak most μ=0,2.
Ennyi.
Ha a kocsi érintőirányban is gyorsul, tesztelési céllal, hogy mekkora sebességnél következik be a megcsúszás, vajon el tudná -e érni a fenti kiszámolt elméleti megcsúszási határhoz tartozó sebességet?
v képletében hogyan jelenne meg a tangenciális gyorsulás?
"vajon el tudná -e érni a fenti kiszámolt elméleti megcsúszási határhoz tartozó sebességet?"
Hát, elvben igen, hiszen a tangenciális gyorsulásnak nincs radiális összetevője.
Gyakorlatban meg nem, a kocsi hajtási jellemzői miatt, kerékösszetartás, hajtott első vagy hátsó, gumikenődés stb.
"v képletében hogyan jelenne meg a tangenciális gyorsulás?"
Van képlet szöggyorsulásra.
"Hát, elvben igen, hiszen a tangenciális gyorsulásnak nincs radiális összetevője."
Érdekes, akkor ebben az esetben szerinted nem az m*r*w^2 centrifugális erő és az m*at tangenciális erő eredőjével kell egyensúlyt tartania a mu*m*g tapadási súrlódási erőnek?
"Érdekes, akkor ebben az esetben szerinted nem az m*r*w^2 centrifugális erő és az m*at tangenciális erő eredőjével kell egyensúlyt tartania a mu*m*g tapadási súrlódási erőnek?"
Azt az apróságot nem kötöttük ki, hogy a jármű a talajra fejti ki a pályamenti gyorsulásához szükséges erőt. :D
Gyorsulhat az más módon is.
De ha a talajra ható erővel gyorsít, akkor igazad van.
:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!