Fizika feladat, amely a biciklivel a kapcsolatos?
Egy biciklin az éppen használt áttételben az első lánckerék n1 = 42 fogú, a hátsó lánckerék n2 = 28 fogú. A pedálkar hossza l = 17 cm, a kerék átmérője d = 28” ≈ 71 cm. A biciklis és a bicikli együttes tömege m = 80 kg.
Mekkora erővel kell nyomnia a pedált a biciklisnek, ha egy 14%-os emelkedőn egyenletes sebességgel akar felfelé haladni?
Segítség: Egy α hajlásszögű lejtő 100 · tg α %-os. A légellenállástól és a gördülési ellenállástól
tekintsen el!
Ötletem sincs, hogy egyáltalán, hogy lehetne elkezdeni.
Ez egyszerű mechanikai áttétel.
A lejtő okozta lejtőirányú erőből kell kiindulni. F=m*g*sin(alfa). alfa ugye adott, alfa=arctg(0.14).
Ez az erő hat a kerékre. Mivel a szöggyorsulás zérus, a nyomaték a hátsó keréken M=F*d/2.
A nagyobbik lánkeréken nyilván a fogazatok arányában nyomatéknövelés történik:
M1=M*42/28.
Na ezt a nyomatékkot fejted ki a pedálkarhosszon. Tehát F1=M1/k, ahol k a pedál hossza.
"A nagyobbik lánckeréken nyilván a fogazatok arányában nyomatéknövelés történik:
M1=M*42/28."
Ennek nem értem a fizikáját. Itt most tulajdonképpen mi történik? Miért magától értetődő, hogy "nyomatéknövelés" történik?
Pedig magától értetődő, a két oldalon a nyomaték és a fordulat szorzatának egyenlőnek kell lennie. Más különben nem stimmelne a teljesítménymérleg sem. Annyi teljesítményveszteség nincs, hogy elfüstöljön a lánckerék, és annyi többlet sincs, feltéve hogy nem hordasz még a csomagtartódban néhány kiskínait, akik pluszban hajtanák.
Máskülönben a lánc el is szakadna, ha a kerületi sebességek nem lennék azonosak.
Ill. a kerületi erőknek is egyenlőknek kell lennie... Rajzold le a hajtásláncot, akkor jobban megérted.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!