Komplex számos feladat. Valaki el tudja magyarázni, hogy miért ez az eredmény?
Valaki el tudja magyarázni, hogy miért ez az eredmény? Előre is köszönöm!
Feladat:
Legyen z= cos(pi/3) + i*sin(pi/3). Ekkor z^6=?
Megoldás:
z^6=1
Én másként magyaráznám meg. Itt van egy összeállítás: [link]
utolsó példának ezt tettem be.
Ha jól tévedek, akkor itt inkább* Moivre képletét kellene használni;
Ha Z=r*(cos(x)+r*sin(x)) alakú, akkor
Z^n=r^n*(cos(nx)+r*sin(nx)), ahol r a Z szám abszolutértéke.
Esetünkben r=1, így z^6=cos(6*pi/3)+i*sin(6*pi/3)=cos(2pi)+i*sin(2pi)=1+0=1.
*valószínűleg a kérdező nem tanult még az exponenciális alakról, csak a trigonometrikusról.
Leírom még egyszer, hátha sikerül eljutnia az agyadig...
[valószínűleg a kérdező nem tanult még az exponenciális alakról, csak a trigonometrikusról.]
De, ha a Moivre-képlet nem jó semmire (mert ezek szerint nem), akkor miért tanítják? ...
Az exponenciális függvény középiskola 9-10.osztályos tananyag. Ha a kérdező még általános iskolás, beismerem hogy igazad van. Ez esetben minden tiszteletem a kérdezőé, hogy már most a komplex számok felé érdeklődik.
A Moivre-képletet meg nyílván azért tanítják, mert szemléletes, ill. ez is egy lehetőség, és az csak hasznos bárkinek, ha több módszerrel is meg tud közelíteni egy feladatot.
A jelen példában viszont az exp. alak az, ami a leghatékonyabb, és legrövidebb úton vezet eredményre, ezt látnod kell neked is.
Az exponenciális függvény igen, a valós függvénytanban... De a komplex számok nem. Még egyetemen sem tanítják az első félévben az exponenciális alakot, bőven örülnek annak, hogyha a trigonometrikus alakot sikerül megérteniük. Ahhoz viszont a Moivre-képlet kell.
Kiindulva a feladat egyszerűségéből, és abból, hogy még ezzel sem tudta megoldani, feltehető, hogy az exponenciális történet még nincs a közelében sem.
Teljesen ugyanaz komplexnél is az exp. fv. mint valósnál, csak tágabb az értelmezés. Hogy van az argumentumban még egy i-szorzó, az formailag nem sokat tesz hozzá. Ha komplex fv.-ként kéne reprezentálni ezt, átlátni, az tényleg bonyolultabb. De formailag e^valamivel ugyanúgy lehet szinte számolni, ahogy azt megtanulták korábban.
Abban mondjuk igazad lehet, hogy ezek még általános iskolában nem tanulták h. e:=lim(1+1/n)^n n->végt. De ez nem baj, önállóan is meg lehet tanulni ezt a nevezetes határértéket.
Vagy azt mondod nekik számítsák ki az x(n)=1/n! sorozat értékeit egyre több n-re 0-tól és adogasság össze ezeket...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!