Hogyan fogjak neki? Középsikolások, ti hogy csináljátok?
Igaz még csak 9.-es vagyok, töriből Rómát vesszük, most fogjuk írni a tz-t. Őszinte leszek, sok anyagot csak bemagoltam, ha felelnék ne kapjak rossz jegyet, de mára az egészet elfelejtettem. Nagyon sok leckéből áll, hosszúak, tömörek, és unalmasak. Ráadásul az esszében csak fogalmazást kell írni, de nagyon muszáj lenne, hogy 5-ös legyen, ez "sorsdöntő" lesz.
Ui.: Mondjatok bármit(azért normális dolgokat), nem vagyok lusta, teljesítem, csak jó legyen.(Középsikolás tz-kkel kapcsoltaos feladatookra is kíváncsi lennék, mert még csak 1. tz-t írtunk eddig.:D)
én először az évszámokat és a hozzá tartozó eseményeket szoktam megtanulni -> így a fejemben kirajzolódik az adott téma vázlata.
Ezután elolvasom néhányszor az anyagot a töri könyvből, közben fejben folyamatosan „bővítem a vázlatomat”.
Különösen kell figyelni a személyekre, helyszínekre, fogalmakra!
Ha ezzel végéztem, akkor lefekszem és magamban felidézem, amit megtanultam. Ez segít, hogy az információk még jobban rögződjenek. Ha valamire nem emlékszem annyira, akkor újra átnézem.
A mi tz-jeink úgy néznek ki, hogy:
1. feladatban évszámokat kell leírnunk
2. helyszínek (5 információ) / fogalmak
3. személyek (5 információ)
Ezután három tételt kell kidolgozni (pl: A Tulliusi alkotmány és a Licinius-Sextius féle földtörvény ...)
+ van egy plussz feladat, ahol pontokat lehet szerezni (pl: sorold fel évszámmal a köztársaság kori Róma csatáit)
szia!
én kéttanynelvűs vagyok, de sztem a dogák alapja ugyanaz.
nekünk eddig minden tz-ben és dogában volt forráselemzés, vaktérkép, ilyen kifejtős feladat( rómánál sztem tuti lesz az köztársaság válsága) politikai intézmények, a feladatuk, a pun háborúk, a rabszolgafelkelés,a triumviratok,julius, augustus, fontosabb személyek, dátumok.
csak fogalmazást?
Na, ez nálunk is pont így van.
Ad egy témát, ki kell dolgozni és mindent leírni róla, amit tudsz...
Akkor leírom az én módszeremet(kibővítve kicsit ideális módszerré)
Figyelj órán! Jegyzetelj! Nagyon fontos, ha jól magyaráz a tanár, baromijó vázlatot kaphatsz a témához, ami fontos...
Én le szoktam írni az összes évszámot egy külön lapra, hozzákapcsolódóan az akkor történt eseményt, esetleg ha bonyolult, akkor egy tömör, párszavas vázlatot is mellé...
Ezt olvasgatom sokat, ebből megkapod a téma felépítését, támpontjait, pilléreit, amikre támaszkodhatsz, plusz a fejedbe mennek a tényadatok(évszámok, személyek). Arról nem is beszélve, hogy így pont sorrendben lesz minden, ahogy kell...
Olvasgasd a jegyzeteid meg a könyvet, de figyelmesen. Ha teheted, tanulj óráról órára, jobban elmélyül az anyag...
Ezen kívül, ha elolvasgattad, próbáld felidézni magadban az egészet pontról pontra utána közvetlen, majd még mondjuk 2x óránként, esetleg másnap is egyszer... Ez azért fontos, mert ha csak bemagolod és nem foglalkozol vele, hihetetlen gyorsan elfelejted az egészet... Ez az elmélyítésre szolgál...
Megvan a vázlat a fejedben pontosan, elolvastad párszor a könyvet, megvan részletesen is az anyag, innentől kezdve gyerekjáték megfogalmazni...
Hidd el, tudom miről beszélek, baromi okos tanárunk van, de nagyon sokat vár el... Végigjegyzeteljük az órát nála, 2x annyit kér, mint ami a könyvben van... Az első dogám nála 3/4 lett, úgy hogy az előző sulimba végig 5ös voltam...
Pont a Róma volt az első téma, amiből sikerült 5-öst írnom (addigra rázódtam bele a dologba).
Amúgy, ha valami nagyon nem jut eszedbe, inkább hagyd ki, vagy írd kicsit körül, "rizsálj" egy picit róla, de nehogy hülyeséget írj(kivéve ha a tanárt nem annyira érdekli, nálunk is van olyan, aki csak a mennyiségre megy, ha írsz neki 3 lapot egyből adja az 5öst, közben palacsintareceptet is írhatsz bele)
Remélem, ez segít :)
17/f
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!