Szerves vegyületekben azok a vonalak mit jelentenek benne? Számít hogy egy molekulában hova rajzoljuk?
Szerintem már érkezett sok remek válasz, de azért hozzátennék a határszerkezetekhez egy szemléletesebb példát:
/61666267
(www pont sketchtoy pont com per ... (nem engedte elhelyezni))
Ez például a fenol határszerkezete. Azért választottam ezt, mert egy aromás, gyűrűs szekunder (mono)alkohol 5 féle szerkezettel.
A fenol a benzolból származtatva nagyon fogja szeretni az elektrofíl szubsztitúciókat. Ha ezek a "vonalak", vagyis a technikailag nem kétszeres hanem másfélszeres kovalens kötések nem lennének benne, akkor a benzol csak ciklohexán, a fenol csak ciklohexanol lenne. Így nem reagálna úgy salétromsavval, salétromossavval, halogénnel (víz mellett) ahogy egy aromás vegyület tenné.
Igen is nagyon-nagyon fontos mit hova rajzolunk, de ha már be van rajzolva, a helyzete nem kötött, szabadon mozoghat. A kémiaoktatás egyik silány pontja szerintem az, hogy erre én is csak rettentően későn és magamtól jöttem rá ahelyett hogy picit személetesebben oktatnák a szerves kémiát. Papíron ezek a vegyületek tömör, rugalmatlan összeált betűhalmazoknak tűnhetnek minden középiskolás számára.
Nagyon komoly dolog tőled, hogy egyetemi könyveket olvasol ilyen fiatalon és kérlek ne érts félre, de hidd el bizonyos dolgoknak megvan a maga sorrendje, így a kémiának is ami szerint érdemes nézegetni. Ezt már csak azért is mondom, mert lövésem sincs mit csinálnak veled egy emelt érettségin ha elkezdesz beszélni a Lewis-féle sav-bázis elméletről a Brönsted helyett, vagy elektrofíl-nukleofíl szubsztitúciókról/addiciókról, egy Hoffmann-eliminációról, anti-Markovnyikov termékekről vagy anti-Zajcev termékekről... ezek zömmel benne vannak az egyetemi anyagban, és pontosan azért abban mert Neked (és Nektek) ezeket egyetem előtt nem kell tudni.
Anno az én különtanárom is úgy fogalmazott, hogy szinte tilos ezeket alkalmazni az érettségiben, mert konkrétan nem tudhatunk erről. Persze én is mindig rákérdeztem mindenre és érdekelt a kicsit több és mélyebb átlátása a dolgoknak, de mégsem szeretném ha a kíváncsiságod az eredményeid kárára mennének. :)
Kutass és olvass a dolgok után, de szerintem elég nagy falat a középiskolás kémia emelt szinten elsajátítása elsőnek. :) Ha ezeket érted, hidd el sokkal jobban fogod majd érteni amilyen jegyzetet most olvasol és megfelelő alapokat csinálsz az elmélyedéshez amikor felnőtt leszel. Ha most elkezded az egyetemi anyagot komolyan tanulni, akkora kavart csinálsz a fejedben amit akár 6 év fakultáció sem tehet majd helyre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!