Minimum 3 oldalas fogalmazás, de mit és hogyan?
Péntekre meg kell tanulnunk Petőfi tájköltészetét, Ady szerelmi költészetét és Arany Őszikék ciklusát. A tanár leírja egy lapra, majd húz, és arról kell fogalmazást írnunk, amelyiket kihúzta, szóval meg kell tanulni mindet.
Minimum 3 oldalt kell írni, de nem tudom mivel kezdjem, miket írjak bele pontosan. Valaki segítene valamelyikbe? Mondjuk mindbe kellene. :$
NEM AZT KÉREM, HOGY CSINÁLJÁTOK MEG A HÁZIM, csak valaki írja le mivel kezdjem, mit írjak a tárgyaló részbe, és a befejezés milyen legyen. (linkelhettek is)
Előre köszönöm.
Igen, az érettségire készülünk, ezért is szeretném komolyan venni. :)
Köszönöm a segítséged, remélem sikerül megcsinálnom! :)
"Aki magyarul azt mondja: költő — mindenekelőtt Petőfire gondol. Attól kezdve, hogy belépett az irodalomba, szüntelenül jelen van. Példakép és mérce. Lehetett és lehet szolgaian utánozni, lehetett és lehet kerülni mindent, ami az ő modorára emlékeztet, de nem lehet megkerülni: aki magyarul verset ír, az valahogy viszonylik Petőfihez."
Ilyet írjak bele??????????
Petőfi Sándor tájleíró költeményei
- Petőfi szerint nincs érdek nélküli szépség, szép az, amihez érzelmi viszony fűzi
- A tájleíró költemények legtöbbje emlékezetből született
- célja: a táj bemutatása
- a leírás módszere a közelítés és a távolítás – realisztikus ábrázolásmód – dogerisztikus
- Petőfi mégis romantikus költő
- Petőfi a tájat elfogadja olyannak, amilyen valójában, tehát hű képet rajzol róla
- egyes alkotásaiban ez a leírás társadalombírálattal kapcsolható össze
- kiolvasható belőle az ott élők társadalmi helyzete, a szegénység
Az Alföld
- 1844. július, Pest
- az Alföld a felvilágosodás korában került be költői témaként a magyar költészetbe
- tehát a tájválasztás nem tekinthető újdonságnak (Bessenyei, Fazekas)
- közvetlen előzménynek a Gaál József 1836-os karcolata tekinthető (Az Alföld képe)
- Petőfinél egyedi a következetes ragaszkodás a témakörön belül az Alföldhöz
- ez a mű nem arat osztatlan sikert, sok támadás éri emiatt (erre válasz a Természet vadvirága)
- az a mű a Petőfi tájlíra alapja
- az Alföld sík vidéke a szabadság jelképévé válik
- fizikailag a végtelenség érzékét keltik
- térben megszűnnek a korlátok
- a romantikus költők vágyát tükrözik
- a gondolatok, a képzelet szabad szárnyalásának jelképe/metaforája
- 12 szakaszból áll
- az első kettő, és az utolsó versszak tartalmi keretet ad
- a leírás módszere a közelítés és a távolítás – realisztikus ábrázolásmód
- 1. és 2. vsz.
- kétféle tájideál szembeállítása
- leszámol a romantikus tájjal
- „vadregényes, érintetlen táj”
- elismeri, hogy szép a Kárpátok, de nincs hozzá érzelmi kötődése, ellenben az Alfölddel
- metafora: önmaga lelkét azonosítja a sassal
- ezt kihasználva felviszi a magasba a gondolatot, ahonnan látni az Alföldet
- ebből a magas helyzetből szemléli a Kiskunságot
- hangok: pattogás, zúgás, kurjantás
- a magasba tett nézőpont megy lefelé, egyre részletesebb
- észleli az apró mozdulatokat
- 6. vsz.
- emberek lakta tanyákhoz érkezünk
- a tanyák környéke utal az emberek áldozatos munkájára
- „Ringatózik a kalászos búza” – valaki elültette
- eddig függőleges irányú mozgás volt, most pedig vízszintes
- megérkezünk a dőlt kéményű csárdához
- pusztában élő emberek közösségi együttlétének a helyszíne
- a csárdát körülvevő környezetet aprólékosan ábrázolja a költő
- eljutunk a legkisebb részletekig
- utolsó előtti vsz. – rövid összefoglalása ennek a tájleírásnak
- fordított módszer – távolodunk, amíg a szem ellát
- utolsó vsz. – visszatérünk oda, ahol a 2. vsz.-nál voltunk – érzelmi kötődés
- kimondja, hogy szép az Alföld
- Szózatból jövő szavak
A puszta, télen
- 1848. január, Pest
- leíró költemény
- ugyanazt a tájat látjuk mint az Alföldben, csak más évszakban
- érzelemmel teli felkiáltással kezdődik
- „Hej, mostan puszta ám igazán a puszta!”
- szójáték, nyelvi humor, szóismétlés,
- puszta: többjelentésű (üres, síkság)
- az egész tájat úgy festi le, hogy költői képek sorozatából áll a mű
- a bemutatás módszerére utal a bemutatás eszköze, az összehasonlítás
- negatív tájfestés, tagadó szerkezetek
- bemutatja, ami a téli tájból hiányzik, de az előző évszakokba megvolt
- 1. vsz.
- megszemélyesítés, a kihalt téli táj megelevenedik a költői képek segítségével
- az első megszemélyesítés tulajdonképpen metafora (ősz = rossz gazda)
- elkezdődik egy párhuzam
- a nyár, a kikelet gyűjtöget, az ősz ezt mind elfecsérli
- a különböző évszakoknak megfelelően állítja szembe az alföldi tájat
- két kép készül: tavaszi-nyári és téli
- 2. vsz.
- a leírás hagyományos módszerét követi, érzékszerveinkre próbál hatni
- hallás: hangutánzó szavak segítségével
- 3. vsz.
- áthumanizálja ezt a tájat, emberivé válik minden részletében
- vonzalmat, közvetlen viszonyt fejez ki a tájhoz
- a látás érzékszervére hat
- a téli napról eszébe jut a fáradt madár repülése, ez egy teljes hasonlat
- a strófa megszemélyesítéssel zárul
- az első 3 versszakban mintha fentről tekintene erre a vidékre, de ez megváltozik
- a leírás célja itt is az ember lakta hely, a halászkunyhó, a csárda
- a módszer tehát a közelítés
- minden üres, mintha az emberek elbújtak volna
- az emberek cselekvése szaggatott
- a cselekvések inkább passzivitást sugallnak
- a természet erői nem ilyen mozdulatlanok
- utolsó 3 vsz.
- mozgalmas, dinamikus képek
- hatalmas erőteljes természet
- lebukó nap fénye – koronáját elvesztő király
- a versnek talán ilyen üzenete is van
- a forradalomvárás idején, az azt megelőző hangulatban született
Kiskunság
- 1848
- A cím a leírás tárgyát nevezi meg
- a közvetlenül megnyilatkozó lírai én a (E/1.) nem csupán szemlélődő, megfigyelő alakként van jelen, hanem benne él a tájban
- az alanyi és tárgyi költészet hangja állandóan váltakozik
- a mű az E/1. lírai én tájélményéről számol be
- visszaemlékezéssel megidézett tájat ír le, belső látomását jeleníti meg
- „testi szemeimet behunyom, és lelkeim szemeivel nézek”
- a kompozícióra a folyamatos, vonalszerű előrehaladás a jellemző
- a megfigyelő nem egyetlen pontból szemléli a tájat
- a nézőpont állandóan változik
- folyamatosan előrehaladva, az utazó szemszögéből írja le a látottakat
- a leíró részekre a az állóképszerűség jellemző
- a megjelenő mozgások ellenére kimerevített képek sorjáznak egymás után
- ezt fokozzák a gyakori belső ismétlések
- jelzői, határozói szerepű szavak ismétlése (egy-egy, itt-ott, imitt-amott) – nominális jelleget erősítik
- a felszín mozdulatlannak ható nyugalma ↔ lassú, állandó mozgás
- egyszerű kifejezésmód
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!