Fizika:energiamegmaradás törvénye? Légyszi írjátok le a pontos megfogalmazást!
órán nem irtuk,a könyvben meg nem találom és hnap doga:S!!!
pls. nagyon sürgős!!!
Ez az energiamegmaradás törvénye.
Ez a fizika legáltalánosabb, legfontosabb törvénye, amelyet a természet minden jelenségére alkalmazni lehet, mert mindenütt energiaátalakulások történnek.
Energiát sem teremteni, sem megsemmisíteni nem lehet. Az energia egyszerűen van! Hozzányúlhatunk, felhasználhatjuk. Gépeinkben átváltoztathatjuk az egyik fajta energiát egy másik fajtává. Például erőműveinkben a szén égésekor felszabaduló hőenergia egy része az elektromos áram energiájává változik.
Semmiféle eddig ismert jelenség során nem keletkezik több energia, de kevesebb se!"
a neten ezt találtam...ez picit fura nekem:S most mit kéne a dogába írnom?
Kedves Kérdező és Válaszolók!
A pontos megfogalmazás:
"Egy zárt rendszer energiája állandó marad."
Azaz a klasszikus: "Energia nem vész át, csak átalakul" szöveg. (Ez is megfelel a tétel kifejtéséhez.)
Egyébként, ha beírjátok a google-be, akkor egyből a fentebb említett definíciót köpi ki.
Kicsit megkésve írok tudom, de most találtam meg a kérdést, és a fejem majdnem megindult a monitor felé a válaszokat olvasva...
A mágnesinga alapelve szerint, az állórész és a forgórészre szerelt mágnesek erötereiböl alakitja át a töblet mozgási energiát, minek jelenlétét a nagyobb gyorsulás bizonyitja.
Hagyományos módon, elektromágnessel hajtom meg a rotortárcsát az arra ragasztott mágneseken keresztül. Az inga effektus végett, nagyobb gyorsulást érek el akkor, ha a két állórész mágnes jelen van, mintha csak a rotort forgatnám impulzusmeghajtással. A gerjesztö tápon semmit nem változtatok (kb. 9V 200mA-es adapterböl táplálom). Természetesen nincs szükség ekkora energiabevitelre, viszont az egyszerüség kedvéért inkább a gerjesztötekercs messzebbre távolitásával értem el azt, hogy csak minimális erövel tudja meglökni a rotort. Volt eset, amikor öneröböl alig, vagy egyáltalán nem volt képes 1/2 kört sem megtenni. Viszont amint behelyeztem a sztátor mágneseket, már volt annyi ereje, hogy folyamatosan körbeforogjon.
Sztator mágnesek nélkül is felpöröghet a max fordulatszámig, azonban mágnesekkel kb. 30-40% al (a rotor pillanatnyi sebességétöl függ) kevesebb idö kell neki, ami nagyobb eröre vall.
A gyorsulás méréséhez irtam egy programot amit a csatolmányban mellékelek (ne feledjétek bemásolni az io.dll filet a windows mappába mielött inditjátok a programot ami portable verzió és nem kell telepiteni). A számitógép párhuzamos portjának egyik bemenetét (BUSY-pin) használom a kioldójel leolvasásához. A kioldójelet egy reflex infra fénykapu szolgáltatja amit a rotortárcsa alá szereltem. A rotortárcsára alulról felragasztott fehér szinü jelsáv kb. 10mm széles, ami azt jelenti, hogy a teljes kerületre tekitve, mindössze kb. 5-10% oskitöltési tényezövel (az érzékelö és a forgástengely központja közti távolságtól függ) gerjeszti az egyenlöre egy darab elektomágnest ami minimális nyomatékot ad jelen esetben, hiszen nem töle várjuk el a fö meghajtóeröt.
A mérési eredményekböl látható, hogy sztátor mágnesekkel jelentösen megnövekszik a rotor ereje (zöld szinü vonal) a sztátor nélküli méréshez képest (fehér szinü vonal). A piros szinü vonal a maximális fordulatszámon pörgö rotor adatait jelzi. Látható, hogy a zöld vonal sokkal jobban közelit a piroshoz. Nagyobb gyorulás a nagyobb erö következtében. A diagram vizszintes tegngelye az idöt jelzi ezredmásodpercekben [333ms/pixel], mig a vertikális skála a megtett fordulatok számát/4 (NEM a fordulatszámot). 1 megtett kör alatt 4 impulzust számol a gép (a BUSY pin állapotváltozásai), igy a kapott számot 4 el kell osztani hogy megkapjuk a megtett fordulatok számát, ami jelen esetben max 128 (512/4).
Ez lényegileg gyorsulási teszt, ahol az a cél, hogy minnél rövidebb idö alatt megtegyük ugyanazt a fordulatszámot (konstans munkához való igény). A nagyobb gyorsulás nagyobb eröre vall. Nagyobb eröt konstans, vagy inkább csökkenö tendenciájú fogyasztás mellett csakis akkor érhetünk el, ha külsö, eröt veszünk igénybe, ami a jelen esetben csak az állandó mágnesek erötere lehet.
A fogyasztás, amit nem mértem ugyan, azonban valószinüleg esni fog a fordulatszám növekedésével vagy pedig állandó marad tekintettel a konstans 5-10%-os kitöltési tényezöre, amivel a gerjesztötekercs táplálódik. A fö energiaforrás ezek szerint az állandó és mozgó mágnesek kölcsöhatása folytán jön létre, hasonlóan a fizikai ingához, ahol a plusz energiát a gravitációs erök, mozgási energiává történö átalakitásából nyerjük (pl. V. Milkovics inga).
Ha nem tévedek, akkor a mágnesinga elvre épülö motor ugyanakkora fogyasztás mellett nagyobb nyomatékot képes biztositani. Ill. ugyanazt a nyomatékot sokkal kissebb fogyasztás mellett.
A filmen látható diagramm mint illusztráció szerepel. Elözö kisérletek eredményei láthatók rajta szinkronizálva a filmen látható eseményekkel. Ezt azért irom, nehogy valaki hamisitással vádoljon ha asszinkronitást fedezne fel. Következö alkalommal, igyexem szinkron grafikont keverni a film alá. Hajszáritóm is van, ugyan, de még hajat sem száritok vele, nemhogy a rotort fujjam vele :)
Ha valakit érdekel, itt
http://www.gyakorikerdesek.hu/politika__egyeb-kerdesek__5605..
taglaljuk éppen azt, hogy a klasszikus értelemben vett energiamegmaradás törvénye kiegészitésre szorul, mert új mozgási energia léptethetö be energiarendszerünkbe a folyamatosan megujuló vonzóeröket alkalmazva. Gravitációval és az állandómágnesek erejével.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!