Erthetoen eltudja magyarazni hogy mi az a logaritmus?
Foleg vannak ezek a kifejezesek
Log4(5) csak irtam valamit, lehet hulyeseg.
Mi ez a ket szam?a negyes ott lent kis szammal szoktak irni
4-es alapú logaritmus 5.
A kis szám logaritmus alapja.
A logaritmus arra jó, hogy exponenciális egyenleteket oldjunk meg.
x^4 = 3 Egy exponenciális egyenlet. 4. gyököt vonunk és kijön x
x = 4.gyök(3)
Ha x a kitevőben van:
4^x= 5 Akkor nem gyököt kell vonni, hanem logaritmust venni.
x = log4(5)
A log4(5) egy konkrét szám, számológépbe beütod, kb 1.160964.
Ezt vissza lehet ellenőrizni, hogy 4-nek az 1.160964 hatványa az 5.
Olyan, hogy a 12/37 is egy konkrét szám, aminek tizedestört alakja kb 0.3243
Tehát ezekre a logaritmus kifejezésekre gondolhatsz számként, rajta vannak a számegyenesen, vagy egy egyenlet megoldásaként.
A #2 jól írja, csak a lényeg nem szerepel sajnos; a MIÉRT.
A gyökvonást jó volt példának felhozni, de azért egy kicsit vigyük tovább a gondolatmenetet.
Ha visszehelyettesíted az x helyére a negyedikgyök(3)-at, akkor ezt kapod:
(negyedikgyök(3))^4, ennek értéke pedig a gyökvonás definíciója szerint lesz 3. Itt úgy szokták tanítani, hogy a negyedik hatvány és a negyedik gyök "kiütik" egymást, és ami azután marad, az lesz a végeredmény (ami most a 3).
A logaritmust azért találták ki, mert léteznek exponenciális egyenletek, amiket azért meg is akartak sokan oldani. Például a
2^x=8 esetén nem nagy kihívás megtalálni a megoldást, ami az x=3, mivel 2^3=2*2*2=8. De mi a helyzet a 2^x=9 egyenlettel? Itt már nem tudunk (a logaritmus nélkül) egy konkrét számot megadni, csak közelítgetni tudjuk az eredményt. Erre találták ki a logaritmust; definíció szerint a log(2)[9] azt a számot jelöli, amivel ha a 2-t hatványozzuk, akkor 9-et kapunk. Hogy ennek az eredményét számítással hogyan lehet megadni, az egy másik kérdés, és többféle válasz is adható rá;
-az egyik válasz az, hogy a logaritmussal kapcsolatos azonosságok miatt elég csak egyfajta logaritmusalapú eredményeit ismerni, ezt a 10-es alapra kiszámolták manuálisan, és ezek eredményét használták fel
-a másik megoldás, hogy a függvények jellemzően valamilyen sorba fejthetőek (például Taylor-sorba), és ezek segítségével megadható egy nagyon-nagyon közelítő eredmény, ami hatékonyabb az iterációs közelítéseknél.
A logaritmus a gyökvonás szempontjából pont ugyanúgy viselkedik, vagyis valamik "kiütik" egymást. A 2^log(2)[9] esetén a 2-es alap és a 2-es alapú logaritmus "üti ki" egymást, és marad a 9. Ez bármilyen (1-től különböző) pozitív alappal eljátszható bármilyen pozitív számmal.
Ha ezt sikerül megérteni, akkor jöhetnek a logaritmus azonosságai, aztán a különféle logaritmusos egyenletek.
Azért elég nagy ferdítés azt állítani hogy a logaritmust azért találták ki hogy exponenciális egyenletet lehessen megoldani. Sokkal nagyobb a logaritmusnak az a jelentősége és alkalmazása hogy a szorzás műveletét összeadásra, a hatványozást pedig szorzásra transzformálja.
Így gyakorlatilag a teljesen érthetetlen összefüggések is linearizálhatóak. Ennek óriási jelentősége van műszaki és fizikai területeken.
#4 - "Sokkal nagyobb a logaritmusnak az a jelentősége és alkalmazása hogy a szorzás műveletét összeadásra, a hatványozást pedig szorzásra transzformálja."
Igaz, csak a kérdező számára ez jelen pillanatban teljesen felesleges információ. Ha már érti a logaritmus elvét, akkor jön majd az a rész, hogy an kell használni.
A logaritmus függvény az exponenciális függvény inverze ezt azért ne felejtsük el.
#5 Ha még ma is a matematikatanár legalább bevinné tanórára a logarlécet hogy megtapogathassák a diákok, akkor bizonyára a kérdező is manuálisan tapasztalhatta volna, hogy a műszer nyelvét tologatva végezhetjük a számításokat. Innentől kezdve a száraz matematikai definíciókat és azonosságokat egy manuális "élmény" egészíthette volna ki, amely világosan rögzítette volna hogy a bonyolult műveleteket eltolásra, azaz összeadásra vezetjük vissza. Ez a logaritmus értelme, aki ezt érti az látja azt is hogy az előzőekben általam közölt információ nem felesleges, hanem a megértést segíti.
Nagyon sajnálom, ha ma már a logarléc szerepét is a számológép váltja fel az oktatásban. Számológépet nyomkodja, telefont, tabletet, okosórát szintén. Ugyanaz a rituálé, egyikből sem tanul semmit...
Abban meg nem tudom reménykedhetünk -e, hogy a függvény fogalmát ismeri -e, mert ez is egy transzformáció, amelyre megadható a meglehetősen nehézkes matematikai definíció vagy egy érthetőbb, szemléletes értelmezés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!