Hogy oldjam meg ezt a feladatot?
ezt a feladatot kaptam és nem tudom hogy kezdjek hozzá, mert eleve semmit sem tudok így véleményezni úgyhogy megköszönném a segítséget ha adnátok valami tippeket vagy hogy mit írjak...
Emlékeztetőül (ahogy a keddi tanórán megbeszéltük, és amit már a Műrokonság című feladatban egyszer feltöltöttem számotokra) - A beadandó feladat:
Idézzétek fel a népi közösségek fajtáiról tanultakat (család,
nemzetség, had, rokonság, műrokonság (tejtestvérség, testvérré fogadás, örökbe
fogadás, keresztszülőség), szomszédság), vizsgáljátok meg létezésüket,
szerepüket a mai életben, hasonlítsátok össze a régi és a mai gyakorlatot, írjátok
le saját tapasztalataitokat, véleményeteket velük kapcsolatban minél több
szempontból!
A házi dolgozatotok terjedelme legalább 2 oldal legyen. Kérem,
kézírással dolgozzatok, amit 2021. december 21-ig lefotózva töltsetek fel fel IDE a felületre!
A feladatra érdemjegyet kaptok, ami, ha jól dolgoztok, emelheti a
félévi osztályzatotok értékét.





Ha pontosan ezt a szöveget küldte a tanárod, akkor
eléggé átgondolatlan, kusza kérdés. Nem csoda, ha nem
tudod, honnan indulj ki.
A néprajztudomány által vizsgált társadalmak szerveződései, közösségformái sokfélék. Ezen társadalmak és szubkultúrák szembeötlő hasonlósága éppenséggel
- közösségi jellegükben,
-az egyének közösségi gondolkodásmódjában van.
Legáltalánosabban fogalmazva a népi közösség:
- területileg is együttélő emberek olyan csoportja, akik egymással közvetlenül érintkeznek, s közöttük a társadalmi együttműködés folyamata a tevékenységek sorozatában valósul meg.
- Mindez a kölcsönös függés, az együttműködés és az egység gyakorlatát valósítja meg körükben, és a kollektivizmus magatartásformáit, gondolkodásmódját tudatosítja a közösségek tagjaiban.
(...)
Létezik:
-a természetes közösség (Gemeinschaft) (az ember szociális ösztöne érvényesül)
-a művi, a mesterségesen létrehozott közösség; (társadalmi érdekek és célok kötik egymáshoz az egéyneket)
Alapul szolgáló és viszonylag könnyen megragadható egység a család.
Rá épülnek a vérségi alapon számon tartott közösségek, rokonsági szervezeték (több generációs nagycsalád, had, nemzetség).
A történelem folyamán ezek a közösségek és a hozzájuk kapcsolódó vagyoni, termelési és fogyasztási közösségek (például nemzetségi tulajdon, földközösség, házközösség) fokozatosan veszítettek jelentőségükből.
Azonban a közösségek nem csupán vérségi, rokonsági vagy fiktív rokonsági alapon szerveződnek.
A társadalomszerveződés másik meghatározó rendező elve a területi. A ház- és udvarközösség, a szomszédság (utca- és határbeli), a falurészek, városrészek közössége vezet el a lokális társadalomhoz.
Különbséget kell tennünk a faluközösség, a helyi közösség mint társadalmi egység és az azt vezető, képviselő község fogalma között.
A területi elv a népi társadalomban falucsoportok, kisebb-nagyobb tájak (például sárköziek, kunságiak) közösségeit összefogó csoportokig érvényesül. Ezek kötelékeit erősíthetik az azonos társadalmi jogállás, felekezeti {8-25.} összetartozás, közigazgatási, uradalmi kapcsolódás, házasodási kapcsolatok, a dialektus és a népi kultúra szimbolikus értékű sajátságai. Másfelől közelítve gyakran a helyi közösségek is tagoltnak mutatkoznak, különösen a nagyobb közösségek, mezővárosok esetében. Nyelvük, dialektusuk, telepes csoportok esetében származási helyük, felekezeti vagy rendi hovatartozásuk, jogállásuk, csoportképző gazdasági tevékenységük, foglalkozásuk alapján egyetlen lokális társadalom is igen sokszínű lehet. Azaz a lakóhelyi közösségek kevésbé tekinthetők annyira szerves egységeknek, mint a vérségi, rokonsági csoportok.
A harmadik fő rendezőelv az életkortól, társadalmi helyzettől, kollektív (közösségi) cselekménytől meghatározott csoportok létezését ismeri el. Nemek és korcsoportok, különböző cselekménytársulások, pozíció- és akciócsoportok sorolhatók a közösségeknek ezen kategóriájába. Ezeket a közösségi formákat a bennük összefogott egyének töltik meg tartalommal. Fél Edit „organikus struktúrák”-nak tekintette őket, szemben a kívülről szervezett, „organizált” formációkkal, melyeket kizárt a néprajz vizsgálódási köréből.
„A népi közösség számos apróbb-nagyobb társulási csoportból áll, tehát nem egyforma, egységes, arányosan tagolt valami.”
.
A fentiekhez azt tudnám hozzáfűzni, hogy 1945 után módszeresen verték szét
a természetes közösségeket, a falut. A parasztságot részben termelőszövetkezetekbe kényszerítették. A földművesek elhagyták a falut, gyárakba kényszerültek. Szétverték a közösségek erős, egymást támogató
szövetét.
A gyárakba kényszerült földművesek elszakadtak a gyökereiktől, a hagyományaiktól, a családjuktól lumpenizálódtak.
A család és a hagyományaiban megtartó közösségek mint a társadalom fundamentuma ma még nagyobb támadás alatt állnak: az individualizmus erőszakolása, a család szétverése a társadalom alapjait támadja, és
a társadalom szétverésén keresztül magát a civilizációt támadja meg.





Hányadikos vagy? Melyik tárgyból adták fel?
Miket tanultatok a témáról? Könyvtárhasználatot tanultatok?
Én így nulláról a katalógusból vagy a Google-ban keresnék infót, és amit összeolvasok, abból írnék dolgozatot.
1 nagyon szépen köszönöm, sokat segített.
2 Általános néprajz
9.-es vagyok
És nem tanultunk a könyvtárhasználatról, de még mindenképpen utánna nézek ,de az eddigi is nagy segítség... Köszönöm.





Be kell menni a helyi könyvtárba és segítséget kérni.
És a könyvtáraknak van fenn katalógusa a neten és ott is rájössz, hogyan kell témára, címre keresni.
Meg biztos telefonon is segítenek ennek a használatában. Nyugodtan meg is mondhatod, hogy konkrétan milyen témában keresel és akkor elmagyarázzák, vagy keresnek is neked 4-5 könyvet, cikket erről a témáról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!