Matekban mi ez az új "varázsszám"-os összeadás / kivonás őrület?
Egyik ismerősöm ma mesélte, hogy a gyermeke elsős volt idén és úgy tanultak számolni, hogy először bebiflázták a "varázsszámokat", amelyek azok a számpárok, amelyek 10-re jönnek ki: 1+9, 2+8, 3+7, 4+6, majd a kezükön adnak össze és vonnak ki úgy, hogy azt a számot mutatják a kezükön, amit hozzá kell adni egy számhoz. Tehát, ha 9-hez ad hozzá 6-ot, akkor a 6-ot mutatja a kezén és ahhoz adja a 9-et úgy, hogy először 10-re igazítja, jelen esetben hozzáad 4-et, és utána ezt a 4-et a 9-ből kivonja, marad 5, így ezt hozzáadja a 10-hez, tehát 15 a végeredmény. A kivonásnál szintén ezt teszi csak valahogy máshogy, amit már nem értettem, mert már az összeadás is tök kacifántos így, viszont a gyerkőc ott akad el, hogy mikor nem éri el egy kivonás a 10-et, akkor nem tudja a megoldást. Pl, hogy 15-3, mert ilyenkor a végeredményhez, a 12-höz nem kell a 10-est sehogy se bevonni a dologba és megakad a gép, nem érti, mit hogy…
Bevallom, én sem… mi teljesen más logikával tanultunk számolni annak idején.
Valaki el tudja magyarázni, hogy van ennek a varázsszámos számolásnak a logikája összeadásnál, kivonásnál?
Na jó, de akkor hogyan számolja ki kézen ezt? Mert fogalma sincs a gyereknek, hogy 15-ből 3 az mennyi. Nem tudja kiszámolni.
Illetve ettől függetlenül hogy van ez az egész számítási logika? Meg szeretném én is érteni. Le tudnád vezetni?
Ezt a fura módszert úgy hívják, hogy "számolás (tízes) átlépéssel".
A 21. diát nézd meg, itt van példa az összeadásra:
Itt pedig van példa az általad keresett problémára is (kivonásnál nem kell átlépni a tízet):
Viszont olyat nem találok, amiben mindenáron bevonják a 10-est és ebből azt gondolom, hogy ez vagy egy fejtörős feladat a tanár részéről, hogy gondolkodjon el rajta a gyerek vagy egy kevésbé ismert módszer lehet.
Egyébként ha muszáj bevonni a tízest, akkor én azt csinálnám, hogy 15-10=5, majd 5-3=2 <-- ezt hozzá kell adni a tízhez: 10+2=12, de ennek abszolút semmi értelme nincs szerintem és a gyereknek fel kell tudnia ismernie, hogy a kivonásnál nem fog 10 alá menni. Ahhoz hogy felismerje ezt, pedig tudnia kéne a helyiérték fogalmát (ha az egyes helyiértéken lévő szám kisebb, akkor a végeredmény 10 fölött marad), amit úgy tudom csak később tanítanak...
Köszönöm a választ, átnéztem a linkeket, már értem ezt a fajta számolási menetet. Elég furcsa, mert mi nem így tanultunk számolni annak idején, de mint általában a matekban, ebben is van logika. :)
Aki ide keveredik a kérdéshez, annak leírom, hátha érdekes lehet:
- összeadás:
Adott egy feladat, mondjuk 9+6. Na, fogjuk a két szám közül a kisebbet, jelen esetben a hatot és kinyitjuk hat ujjunkat. Aztán a második számtól kezdünk felfelé számolni, miközben becsukunk egy-egy ujjat. Tehát egy ujj lecsuk, 10, második ujj lecsuk 11, harmadik, 12, negyedik, 13, ötödik 14, hatodik 15. Minden ujjunk csukva, hurrá, az eredmény 15.
- kivonás:
Legyen mondjuk 14-8. Kinyitjuk 8 ujjunkat és 14-től számolunk lefelé. Tehát egy ujj lecsuk 13, kettő, 12, három, 11, négy, 10, öt, 9, hat, 8, hét, 7, nyolc, 6. Jé, "elfogyott az ujjunk", hat a megoldás.
Mint fent említettem, a gyerkőc ott akadt el, hogy ha 10 felett marad. Viszont a fenti ujjlecsukogatással ez is megy szépen. Pl: 15-3. Három ujjat kinyit és 15-től számol vissza. Egy ujj lecsuk, 14, kettő, 13, három, 12. Jihíí, 12 a megoldás.
Én értem, remélem, ti is. Végülis nem olyan gáz így sem számolni, max más, mint amihez szoktunk.
De akinek ezzel küzd most vagy később a gyereke, jó ha megérti. :)
Ha egyszerűen megtanítanák a gyerekeket számolni, akkor nem
lehetne horribilis összegeket keresni kamu DVD kkel. Az ingyen gyereken egy vasat nem lehet keresni. De mivel a szülők legtöbbje nem egy matematikus ( kémikus, biológus, fizikus ) megveszik a gyereknek ezt baromságot. Pedig ettől a gyerek nem lesz okosabb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!