Azt vettem észre, hogy sok főiskolai/egyetemi szaknak semmi értelme. Ugye?
Például anglisztikának mi értelme? Angoltanár nem lehet vele ma már, ahhoz meg, hogy tudsz angolul, elég egy nyelvvizsga, felesleges a diploma.
Az össze bölcsészszak a tanári kivételével: történelem, magyar önálló alapszakként mi értelme? Szabad bölcsészet: ez ér valamit egyáltalán?
Ezen kívül a természettudományos alapszakok, földrajz, biológia. A biológiának semmi értelme önmagában. Akkor legyen az ember inkább orvos, biomérnök vagy stb.
Matematika alapszak, fizika: aki érti a matekot, az gazdasági szakra, vagy infóra, vagy mérnökre menjen inkább.
Nincs igazam? Annyi a felesleges szak, hogy a legtöbbnél egy szakma többet ér.
igazi értelmiségi vagy, te tényleg ne menj egyetemre, bár az alap kavarodás ott kezdődik, hogy ne vegyük egy kalap alá a főiskolákat és a pár színvonalas egyetemet. az alapszak önmagában sehol nem ér semmit, ez teljesen igaz, szal csak mert ketté osztották, ugyanúgy kell az ötéves képzés, ahogy régen. a felsőoktatás szétbarmolása sajnos ott kezdődött, amikor behozták ezt a fantasztikus bolognai rendszert, összevontak mindent mindennel, és jóformán már meg se tudod állapítani egy diplomából, hogy most az egyetemi végzettséget takar vagy egy gagyi tanítóképzői végzettséget vagy mi a frászt, hiszen nézd csak meg, aki elvégzi a 3 éves ilyen-olyan főiskolát, az is közgazdász oklevelet kap (bár már a szó se stimmel ugye), aki meg a "régi rendszerű" egyetemi közgazdász, azt is le akarják rántani arra a szintre.
Hogy van-e értelme? Ha te nem látsz benne, ne menj oda, de azért tudod, vannak ám sokan olyanok is, akik szeretnek ismerni egy tudományterületet, és természetesen nem lehet mindent csakis kizárólag a piaci szükségletek mércéjével mérni. Az hogy manapság "egy szakma többet ér" címszóval egy kőműves többet keres, mint egy 9-10 évet tanult, többszörösen szakvizsgázott pszichológus pl, ez csak egy csepp a tengerben a sok magyar abszurditásból. De hát az a legnagyobb bajom az egész rendszerrel, hogy csak a hanyatlást látom minden téren, és esély sincs, hogy a helyzet javuljon egy cseppet is. Mi 20 év múlva is a maradunk itt egy sötét folt Európa térképén, hát az értelmesebb réteg meg nyilván kihúz a frászba, hiszen mi mást tenne?
Néhány példával válaszolnék, ezek elolvasásával valószínűleg te magad is választ kapsz a kérdésedre. Többet is tudnék nyilvánvalóan linkelni, de szerintem ennyi is segítségedre lehet, hogy láss egy kis értelmet a fentebb felsorolt szakoknak.
"Tóth Tamás Boldizsár ((Budapest, 1969. –) magyar műfordító.
Angol-német szakos egyetemista volt, amikor megélhetési okokból elkezdett filmeket fordítani. Ekkor ismerkedett meg az Animus Kiadó tulajdonosaival, akik – saját bevallásuk szerint – a humoráért kedvelték meg. Így lett ő J. K. Rowling Harry Potter-sorozatának magyar fordítója, s e minőségében tett szert országos ismertségre. Ő készítette a Harry Potter-filmek szinkronját is." (Wikipédia)
Ahogy elnézem a stílusodat, igenis hasznos volna egy olyan szak, ahol tanulsz egy kis kultúrát.
Egyébként téves gondolaton alapul a feltevésed: miszerint aki egy ilyen diplomát negszerez, annak csak is abból kellene megélnie. Ugyan miért? Sokan mennek úgy egyetemre, hogy meg tudnának élni másból, de hasznosnak tartanak egy kis kultúrát, és nem utolsósorban egy diplomát. Egy szabad bölcsészet igenis baromis sokat ad az ember személyiségéhez, ha meg egyébként nincsenek megélhetési gondjai (mert pl. már szert tett valamilyen irodai munkára), akkor mi a gond ezzel? Vagy szerinted miből áll egy matematika szakos embert továbbképezni, hogy statisztikai kimutatásokat végezzen egy irodában? Van erre példa.
A gond ott van, amikor valaki csak az érdeklődés miatt megy el egy ilyen szakra, de gőze sincs arról, hogyan tovább. Sokaknál csak a záróvizsga közeledtével merül fel akérdés, és csak azért mennek mesterszakra, hogy a választ elodázzál.
Egyébként végre valaki, aki állítólag személyesen ismer olyan mekist, aki az egyetemen végzett. Én bölcsészkart végeztem, de senkit nem ismerek. Írnál erről részleteket?
Igen, például apám keresztlánya történelem-földrajz szakos tanár, és eladó egy könyvesboltban. Egyszerűen tanárként nem talál állást. Kérdeztem tőle, hogy hogy lehet ez, amikor gyakorlaton is volt, meg iskola minden városban van több is. Igen, de ha felszabadul egy hely, elmegy szülni egy tanár stb úgyis meg van helyette, kit vesznek fel. Esélytelen, hogy állást találjon, szinte Debrecentől kezdve az összes kelet magyarországi várost bejárta a környéken.
Akkor az egyik helyi bevásárlóközpontban földrajz diplomás eladó ül a pénztárban (igaz ez nem bölcsésszak)
A másik bevásárlóközpontban pedig történelem diplomával pakolják az árut. Ez csak három példa volt, amit én ismerek.
"Ezek egyébként nagyon szélsőséges esetek, a 80% akkor sem feltétlen a szakkal kapcsolatos állást talál egyetem után."
Sokban függ az ember személyiségétől az, hogy ki milyen pályán helyezkedik el a diploma megszerzése után.
Ha valaki lelkes, kreatív, képes kapcsolatokat építeni és törtető is, emellett nyilvánvalóan ért a szakhoz, amit elvégzett, akkor nem lesz problémája. Ha valaki meg ezeknek a pont ellentettje, akkor sajnos egy közgazdász végzettséggel is ugyanennyire elkanyarodna másik pályára. Ha valaki felméri és ismeri annyira önmagát, akkor kiválóan el fog tudni helyezkedni és meg tud gazdagodni egy felmosórongy építése elektronikus úton főszak - a hamburger filozófiája minorszakkal.
Akkor lesz egy szak értelmetlen szerintem, ha csak és kizárólag olyan embereket enged útjára, akik nem életképesek az adott szakon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!