Az első héten a tavalyi anyagból írt dolgozat egyes jogosan ronthatja le az idei jegyet?
A kérdés nem költői, én érzek benne jogi és logikai bukfencet, meg egy nagyadag paradoxont. A fiam osztályában a történelem tanár íratott egy dolgozatot az első héten a tavalyi anyagból, amit témazáró egyesként írt be. Ráadásul összetett és esszé jellegű kérdések voltak.
Az első kérdés az, hogy tisztességes, etikus e egyáltalán ilyen dolgozat íratása, magyarul van e a tanárnak ehhez "joga". (Nyilván meg lesz magyarázva, hogy van. Na de akkor miből zárta le tavaly? Az nem témazáró volt? Lehet tavalyi témából idén témazárót íratni?
A másik kérdés az, hogy ez lehet e témazáró jegy, ami egyenértékű az idei témák dolgozataival, amiket a fiam mindig nagyon jól megír.
Nincs erre jogszabály, tehát a tanáron múlik.
Esetleg bemehetsz hozzá megkérné hogy nehogymá'
Én a helyedben, kedves anyuka, ahelyett, hogy így felháborodnék, elgondolkoznék azon, mennyire hatásos a fiam tanulási módszere, ha mindent jól megír, aztán 3 hónap múlva egyest érdemlően tudja a már megtanult anyagot...
Nem csak hogy "joga van" a tanárnak ilyet íratni, de szerintem kötelessége is valamilyen formában. Nem csak egyik hétről a másikra kell megtanulni az anyagot. Érettséginél is hisztizni fogsz, amiért nem csak az utolsó évben tanult anyagra kérdeznek rá??...
Annyira meg nem nagy tragédia ez, ha mindig mindent jól megír a gyereked, akkor úgyis ki fogja tudni ezt javítani a többi dolgozattal, feleléssel stb.
Ja, még annyit hozzátennék, hogy ha nagyon bele akarsz kötni ebbe, akkor is csak akkor tudsz, ha a dolgozat nem volt előre bejelentve. Röpdogát lehet íratni a semmiből, viszont ilyen nagy témából, témazáró jegyet érő dolgozatot csak előre bejelentve lehet íratni.
Egyébként a tanárnak joga van a jövő évi anyagból is számon kérni, ha előre megmondja, hogy ezt és ezt kell megtanulni ekkorra és ekkorra. Ugyanezen az alapon, ugyanennyire van joga előző évi anyagokból is bármikor íratni.
Ez kicsit olyan már, mint a tékolzló homás, ahol már nem lehet olyan ügyfélpanaszt írni, hogy a kommentelők ne azonnal a vásárlónak menjenek neki. Ez valamiért megfordult, mert régen az üzleteket és ügyfélszolgálatokat támadták a kommentekben. Nem tudom, hogy ez miért fordult meg. Nyilván itt is ez van, és - bele sem gondoltam, hogy - a válaszadók egy jelentős része tanár, lehet, hogy az adott politikai helyzetben sértett és arrogáns tanár, aki nyilván egy ilyen kérdésben semmilyen körülmények között nem adhat nekem igazat. Az én ostobaságom, hogy ezt nem vettem figyelembe, de persze azért a válaszokat is ennek az ismeretében kezelem. Van egy un. pszicholingvisztikai tudomány, amelybe beletartozik a szövegek mögötti indulat leképezése, és én ezt pontosan látom ebből. Hogy miért ellenem, mint anyuka ellen irányul, arra nem sikerült rájönnöm, de az teljesen biztos, hogy az indulat nem nekem szól, hanem a kedves válaszoló elképzel valakit helyettem, és annak írja. Ugyanis apuka vagyok. Ebből nyilván látszik, hogy van valami anyuga, akire haragszik, vagy többre is, de azoknak nem mondhatja a magáét, és most tudat alatt azt is nekem mondja, ami igazából azoknak járna. Na mindegy.
De ez a dolognak csak egy része. Azt sem értem, miért kell egyből a gyerek tanulási módszereit bántani, mikor simán elképzelhető, hogy olyan jellegű dolgozatot írat a tanár, amit - igen jó tavalyi tanulás után - sem tud a gyerek jól, sőt egyáltalán sehogy megírni. Én tervezőgrafikus vagyok, tanítottam rajzot is sokat előkészítő csoportokban, és ha akarok, könnyedén adok olyan feladatot egy egész csoportnak, válogatottan tehetséges rajzosoknak, hogy mindegyikről az derüljön ki, hogy fakezű. Ezt mindenki tudja, ezt a tanárok is tudják. Tudnak olyan dolgozatot íratni, ami mindenkinek jól sikerül, és olyat is, ami mindenkinek egyes. Ez csupán rajtuk múlik és a hozzáállásukon. Szerintem ezt itt zárjuk le. Ennek ismerteében már csak intelligtencia kérdése, hogy ismeretlenül elkezdjük e a gyerekem tanulási módszereit becsmérelni, vagy már jellemhibákat írni, ismeretlenül, mint "lusta" és társai. Ezek nagyon csúnya dolgok ám. Ha igazam van, és ezek tanároktól jönnek, akkor valóban itt az ideje, hogy a tanárokat alkalmassági szűréseken kipenderítsék a gyerekek közeléből, ha nem alkalmasak a gyerekekkel való szeretetteljes bánásmódra, és a pozitív dolgok feltételezésére.
Ugyanis az én fiam tanulási módszereivel nincs semmi gond, természettudományis tagozaton matek-fizika szakos, az elte elméleti matematika szakára jelentkezik, 4.5 körüli átlaggal az összes tantárgyra, szorgalmas és lelkiismeretes, 2010-ben, mikor drámaian nehéz volt a matematika felvételi a nyolcadikosoknak, (17 pont volt az országos átlag) 34 pontos felvételit írt.
A mostani dolgozatban, amiben az ő tanulási módszereit és lustaságát tetszettek volt ekézni, az történt, hogy történelem dolgozatoktól, és a korábbi évek gyakorlatától eltérően esszé jellegű kérdéseket adott, amiket nem is értettek a fiam beszámolója alapján, és az osztály jórásze arra panaszkodott, hogy ez elégtelen lesz, szinte semmit nem tudtak írni, nem is értették. Hogy a többieknek hogyan sikerült, nem tudom, majd este kiderül. Az is az igazsághoz tartozik, hogy a témazáró alatt a tanár, aki egyébként az osztályfőnök is, két diákkal egy erélyes hangvételű fegyelmi tárgyalást bonyolított az óra alatt (azok meg sem írták, az egyik el is tanácsolták az első napon csinált fegyelmi ügyük miatt), ezért a gyerekek alig tudtak a dolgozatra figyelni, ráadásul emiatt elég görcsös atmoszféra volt a teremben, és nyilván, így nem lehet dolgozatot írni.
Ami pedig a kicsit rosszmájó feltételezéseket illeti, azt javaslom, hogy előbb kérdezni, aztán ítélni. Őszintén remélem - ha pedagógusok vagytok - hogy gyerekek esetében legalább így csináljátok.
Elnézést kérek, valamiért bele sem gondoltam, hogy apuka is lehetsz :) Ezért tényleg bocsánat. Ez ugyanaz, ahogyan szerinted én tanár vagyok, holott tavasszal érettségiztem, és most kezdtem az egyetemet. Érdekes, hogy szerinted csak akkor lehetek a "tanár oldalán", ha az vagyok.. Furcsa.
(Persze megtévesztő, hogy azonnal letegeztelek, de ez meg az internet átka, meg elég sok mindené, ha esetleg sértőnek találod, akkor szintén elnézést kérek. Most már így marad.)
Alapvetően így, kicsit többet tudva már azt mondom, hogy a kérdésed lényegében rossz irányt közelített meg. Úgy értem, ha alapvetően arra kérdezel rá, hogy mennyire jogos, hogy egy adott tanár az eleve nehéz év eleji ismétlő dolgozathoz olyan feladattípust választ, amilyennel a gyerekek azelőtt még nem találkoztak, arra rögtön azt mondtam volna, hogy jogos a "hisztid" (ahogy, belátom, sértően fogalmaztam korábban), és menj be, jelezd, hogy ezt nem így kellett volna, mert igazságtalan.
Na én nem írtam, hogy Te tanár vagy, csak feltételeztem a hangnemből, mert sokszor teszek fel iskolarendszerrel kapcsolatos kérdéseket, és szinte mindig kiderül, hogy az ilyen jellegű válaszok általában tanároktól jönnek. Ha én is tévedtem, akkor elnézést.
Az a baj, hogy a porosz rendszer már ott tart, hogy jogilag megengedhetőek olyan dolgok, amik morálisan azért nem. Függetlenül attól, hogy a tananyagot tudni kell jövőre is, egy érettségizett diák sem fogja tudni a tanév elején töredékét sem annak, amit pár hónapja tudott, mert így működik az emberi agy. A nyár folyamán, a pihenés, a kikapcsolódás ideje alatt az ember ezeket beteszi az agyának egy hásó részébe, hogy tudjon pihenni. Kell ahhoz pár hét, hogy újra a tanulási időszaknak megfelelően működjön az agya. Még én sem tudok pár napig visszaállni normálisan a munkára, pedig csak 7-10 napra megyek szabira. Az ember agya ilyen. Emiatt tud kikapcsolódni és pihenni. A nyár alatt nem szabad a tananyagra gondolni, akkor pihen az ember. Pár hét elég, és ismét az iskolában van az agyuk. Tisztességtelennek érzem, hogy a tanévet ezzel indítják, holott tudják, hogy pár héttel később már teljes erővel nyomják, mert ez egy erős gimnázium. Ez a baj tényleg a porosz rendszerrel, hogy emberi, agyi, lélektani dolgokkal nem foglalkozik, csak didaktikus anyagleadással és számonkéréssel. Azt persze már senki nem említi, hogy a középiskolai tananyagnak mindössze 9%-a marad meg hasznosítható tudásként 30 éves korra. (Ha csak az általános iskola van, akkor 4%) Pedagógiai intézet felmérése. Ráadásul egy versenygimnáziumban igenis joga van a gyereknek, hogy két hónapig szellőztesse az agyát.
Az embernek mindig csak a könnyű, jó, egyszerű logikát igénylő feladatok kellenek. Csakhogy, az élet nem ilyen, és sértődötten kommenthuszárkodnak. Nem a régi rendszerrel van a baj. A fiad reálos osztályba jár, valszeg humán nem érdekli. Másrészt érettségin is magyarból ott a 4 oldalas esszé, töriből 3 esszé. Tehát hadd szokja-később hálás lesz rá.
Mindig csak a kifogások, a kifogások. Ha nem tanult rá, akkor persze, hogy könnyebb ráfogni, hogy jajj dehát a többieknek is rossz lett. Be volt jelentve? Be. Így sikerült? Így. Év eleje van és felesleges ezen aggódni, csak ha konstans lesz? Igen.
17F ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!