Miért nem képesek megérteni a tanárok a kerekítési szabályt?
5-től felfelé kerekítünk. És erre rengeteg tanár azzal jön, hogy "csak 8-tól adom meg", meg "5 és 8 között kétes", meg "én döntöm el", meg "mérlegelem". Bár már ott probléma van, hogy a Krétában lehetőség van jegy beállítására, nem automatikusan kerekíti a rendszer. Természetesen ezt is ki lehetne játszani, egyszerűen rosszabb jegyeket adnának.
A százalékkal is hasonló probléma van, mert ott is imádnak irreálisan osztályozni, pedig egyszerűen 80%-tól kéne 5-öst, 60%-tól 4-est, 40%-tól 3-ast, 20%-tól (nem 25-től) pedig 2-est adni.





Igen, az külön vicces.
Imádom, amikor sok tanár azt hiszi, hogy ezt ő dönti el, hogy nála máshogy van.










1. A kerekítés matematika, az osztályzás mérlegelés. Tényleg a tanár dönti el. A tanár adhat az átlagtól eltérő jegyet, csak az osztályozó értekezleten meg kell tudnia indokolni. Pl. elég gyakori, hogy az 1-es TZ-t ki kell javítani, mert nem enged át, ha egy teljes anyagrészt nem vagy képes elégségesre átlátni.
2. A 25% csak nagy jóindulattal 2-es. Sok helyen 40% vagy akár 60% kell a 2-eshez.





Tudod, a statisztai szakmában vannak más, megbízhatóságot mérő mutatószámok. Akik jártasak a statisztikában, pontosan tudják, hogy az átlag önmagában kevés a megbízható értékelésre.
Nagyon benne lehet ez a pakliban, hogy ilyesmi állhat a háttérben.
Nos persze ne legyünk abszurdak, nyilván a legtöbb tanárnak fogalma sincs a statisztikai módszertanról és a korrekt elemzések készítésének metodikájáról. Talán valaki, aki ezzel foglalkozott, elkezdte alkalmazni, azóta pedig tudattalanul, de ezt másolva, vagy épp zsigerből alkalmazza, ugyanezen elv mentén.
Én sem feltétlen használnám az ,5-öt. Egészen más elképzelésem van ezzel kapcsolatban...
Persze nagyon fontos, hogy az ezekre irányúló elgondolást a tanár az év elején prezentálja.





Igazából kilenc tizedig lefelé kellene kerekíteni.
Ha nem tud valaki valamit TELJESEN az adott szintre, akkor miért is kapja meg kevesebb tudással a magasabbat?
Vagy te szívesen feküdnél be egy olyan orvoshoz műtétre, aki az egyetemen ötöst kapott 4,7-re, de vakbélműtét közben a szükséges 10 érből csak 7-et köt el? :)
Természetesen tudom, hogy sok helyen kell kb. a felét tudni a dolgoknak a 2-eshez, de ez egy hülyeség. Egyenlően kéne beosztani a jegyek intervallumát, ha már van osztályzás (nem kéne, hogy legyen). Direkt oda is írtam, hogy nem 25%, hanem 20%, a 25 is magasabb, mint ahogy kéne, de persze még az is jobb lenne, mint a 40-60%-ok.
Ez egy egyszerű szabály, hogy 5-től kezdve felfelé kerekítünk, ez nem a tanárok egyéni mérlegelésének témája. Vagy ha tényleg "nem érdemli meg", akkor minek adott irreálisan jó jegyeket? Egy kicsit el kéne gondolkoznia a tanároknak (több mint 90%-uk ilyen) ezen a témán, mert óriási problémák vannak... Ha ott van egy átlag, akkor azt helyesen kerekítve adunk egy jegyet félévkor és év végén. Nem adunk mást azért, mert a "témazárók rosszak", meg hasonló hülye kifogások arra, hogy a rosszindulatát valahogy (hibásan) megindokolja.
Egy tanártól hallottam, hogy azért nem adja meg helyesen a jegyet, mert nemcsak a jegyeket nézi, hanem a hozzáállást is. De a jegyekben nincs benne a hozzáállás?





Egyenlően kellene beosztani?
Ok!
Min: 1,0
Max: 5,0
Hossz: 4,0
Erre eső jegyek száma: 5
Ergo, egy jegy hossza: 0,8
Tehát:
1 - 1,8 >>> 1
1,81 - 2,6 >>> 2
2,61 - 3,4 >>> 3
3,41 - 4,2 >>> 4
4,21 - 5,0 >>> 5
Így ugye egyenlő hosszúságú!
Kérdező: továbbra sem érted az értékelésben rejlő statisztikai sajátosságokat, azért lököd a csak ,51-es dolgot.
Azzal ugye tisztában vagy, hogy már az egyedi dolgozatoknál is van olyan, ahol már 25%-tól 2-es? Nevetséges!
Azzal tisztában vagy, hogy nem kötelező érvényű az a,5 elv alkalmazása az iskolákban?
És nem: a hozzáállás nincs benne sok esetben a jegyekben!
És most foglalkozzunk a lényeggel:
miből nem kaptad meg te vagy a hozzádtartozó a jegyet és miért érzed ezt méltatlannak?
Nyilván nem a kisujjadból hoztad ki ezt a kérdést... A sértettség beszél belőled, de vajon meg is érdemelte(d) a jobb jegyet?
Justinianus: Akkor már az is egy kerekítés, hogy vannak osztályzások. Ha nem tud valaki mindent, akkor miért is engedjék át?
Be lehetne vezetni, hogy csak mindent tudva lehessen továbbjutni, nem? De ennek az orvosokon kívül nincs értelme.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!