Milyen tantárgyakat (vagy csak témaköröket) vennél ki a jelenlegi általános/középiskolás tananyagból? Illetve mi(ke)t tennél bele, ami hasznos lehet?
Én amiket kivennék, pl:
- Magyar irodalomból a vers/novella elemzéseket...20 éve érettségiztem, de azóta is feláll a hátamon a szőr ha eszembe jut az a kérdés, hogy "Mire gondolhatott a költő?" :D
Az emberek 99%-ának ez felesleges az életében, maximum aki tanárnak készül neki lenne rá szüksége...ő meg majd megtanulja főiskolán/egyetemen.
- Fizika és kémia egyes tananyagai hasznosak lehetnek a mindennapi életben is, de kb. itt is legalább 50-60 %-át az átlagember sosem fogja használni.
- Ének-zene: Oké, zenetörténetről valami fogalma legyen az embernek...de ilyen hogy szolmizálás, népdalok éneklése....felesleges.
Szintén csak az tanulná később, aki olyan irányba képzeli el a jövőjét.
- Rajz: (Nem tudom van-e még ilyesmi, vagy milyen néven fut jelenleg).
Kb. annyiból állt nekünk általánosban is és középiskolában is, hogy rajzolj le egy asztalra kirakott gyümölcskosarat, egy fellógatott drapériát,stb. (A mértani jellegű szerkesztgetéseket mondjuk szerettem.) Szintén nem sok hasznát látom azóta sem.
Ami akkoriban jó volt az a Technika/Életvitel/Háztartástan. Több néven futott. A mindennapi élet hasznos dolgaiba próbált bevezetni. Nemtudom van-e ehhez hasonló tantárgy manapság. De tényleg hasznos lehet ha mondjuk megtudsz javítani egy csöpögő csapot, ki tudsz cserélni egy konnektor/villanykapcsolót, és nem kell ilyenekért szakembert keresni és több ezer forintot kifizetni,stb.
Meg tényleg inkább olyasmiket tennék a tananyagba aminek hasznát veszi az ember az életében, amiről több poszt is elő szokott kerülni időnként az interneten... Pl.hogy készítsük el az adóbevallásunkat, Ajánlott/tértivevényes küldemény feladása (Sokaknak még ez is gondot okoz). Ingatlan/autó eladás vagy vásárlás kapcsán, hogy kezdj bele, mire figyelj, buktatói,stb. A mai digitális világban hogy kerüld el hogy csalás áldozata legyél, és esetleg lenullázzák a számládat,stb.
Akár tananyagként (vagy különórában) lehetne szó a családalapítás/gyerekvállalás/fogamzásgátlás témában.
Kresz oktatást is belevenném már az általános 1. osztálytól a tananyagba.
Remélem nem írtam azért sok hülyeséget :D
Ti hogy látjátok ezt a jelenlegi oktatás helyzetet? Mit változtatnál ha tehetnéd?
Őszintén én nagyrészt hagynám, ahogy van. 5 éve érettségiztem, emlékszem, hogy voltak amiket felesleges szirszarnak tartottam, de így utólag azt érzem, hogy egy jó átfogó képet adott a világról, nem érzem hogy valami nagyon hiányozna. Mondjuk hozzáteszem, hogy erős gimibe jártam jó tanárokkal, lehet emiatt gondolom úgy, ahogy.
Az egyetlen dolog, amit bevezetnék az a kötelező KRESZ oktatás/vizsga. Szerintem azt az átlag embernek is nagyon fontos lenne ismerni, hisz a forgalomban egy gyalogos/biciklis ugyanúgy részt vesz, mint az autók...
Semmit nem vennék ki.
A tudományokban egy művelt embernek legalább középszinten otthon kell lenni.
Már csak azért is, mert sokan annyira sem jártasak benne. Az emeli az ember tekintélyét, ha tud legalább egy keveset beszélni pl. az evolúcióról, míg más egy fosszíliát nem tud néven nevezni!
#4
Akkor görgess szépen tovább....
#6
Nem a feltett kérdésre válaszoltál, ergo értelmetlen a válaszod.
Köszi helló
Nem az a lényeg, hogy mit fogsz használni belőle. Amikor egy boxvilágbajnok megcsinál minden edzésen 50 fekvőtámaszt, azt nem azért csinálja, mert a ringben azzal fog győzni, hogy ott is nekiáll fekvőtámaszozni… hanem olyan képességeit fejleszti, amire építve később győzni tud. Az iskola sok szempontból ugyanezt tudja. Nem tud, de ha tudna se az lenne a feladata, hogy olyan tudást adjon át, amit te használni tudsz, hiszen -elcsépelt, tudom, de attól még igaz- ma még fogalmunk sincs arról, hogy 10-15 év múlva milyen munka- és életkörülmények között fogunk boldogulni. Erre nem tud felkészíteni semmi. Különböző képességekre viszont igen. Problémamegoldás, szövegértés, tanulás, stb.
És ezekre ezek a típusú tantárgyak és tananyagok bár messze nem a legtökéletesebbek, de a célnak hellyel-közzel megfelelnek. Persze, lehetne jobban csinálni, de nem azzal van az alapvető gond, amit tanulnak a diákok, hanem ahogyan… ezen már változtatni kellene nagyon régóta, de senki nem lépi meg.
Többiekkel értek egyet. Amiket példákat írtál pont hasznosak, ennyi kultúrába nem kellene belehalni. Az oktatásban nekem is a muszáj részével van bajom. Az iskolának kedvcsinálónak kellene lennie.
Én olyan általánosban tanultam, ahol végig mehettem volna 6+6-os rendszerben érettségiig. Végül protekcióval kerültem át egy 4 osztályos gimibe. Az első helyen 4-es tanuló voltam, nem motiváltak a tanáraim, mert nem voltak jók. A végső gimim a város legjobb gimije, sokszor benne van az országos legjobb 10-ben. Esélyem se lett volna protekció nélkül bejutni. Végig mindenből 5-ös voltam, szinte minden érettségi tárgyból dicséretet kaptam. Egyetlen titka volt: a jó, motiváló tanárok.
Irodalom elemzések: évekig semmit se értettem belőlük, most se rajongok a versekért, de egyáltalán nem ártott meg, hogy érettségire egy alap műelemzési képességet össze tudtam szedni. Itt is a lényeg a tanítás lenne, hogy kellemesen elbeszélgettek egy műről vagy már előre fél a diák, hogy megint hülye verselemzés lesz.
“Fizika és kémia egyes tananyagai hasznosak lehetnek a mindennapi életben is, de kb. itt is legalább 50-60 %-át az átlagember sosem fogja használni.” Egyet értek, hogy sok felesleges dolog van, ez sok tantárgyból el lehet mondani. De nem eltörölni kellene, hanem értelmesen megreformálni. Pl. akár nem csak 1-1 tárgyba, hanem többnél is lehetne beszélni adóbevallást, én matek, magyar, töri esetén is el tudom képzelni, hogy újra elmondják kicsit más szemszögből.
“Ének-zene: Oké, zenetörténetről valami fogalma legyen az embernek...de ilyen hogy szolmizálás, népdalok éneklése....felesleges.” A készség tárgyak osztályzásával egyáltalán nem értek egyet. A végső gimimben az ének nálunk mumus volt, mert nagyon fura tanár volt, simán buktatott is énekből. Közös énekléssel nincs baj, de hogy egyesével ki kell állni a többiek elé :/ Szerintem az énekórának a zenehallgatásról, a közös éneklésről kellene szólnia. És ne csak népdalok legyenek. Én kimondottan utálom, hogy ha elkezdek valamit dúdolgatni, az nálam népdal-szerű ritmusra történik, annyira beleégett az agyamba. Zenehallgatásnál lehetne zenés darabokat nézni. Egyetem vége fele szerettem meg nagyon a Vígszínházat, kár hogy hamarabb nem találtam rá.
Rajz: egyetem elején úgy éreztem, hogy nem bioszt meg kémiát kellett volna a felvételi követelménybe belerakni, hanem a rajzot. Állatorvosiról van szó, anatómián folyamatosan rajzolni kell és azért nem mindegy milyen jegyzetet tudsz gyorsan összefirkálni. Aki kevésbé jó rajzos az lemarad, mert egyrészt kevésbé áll a kezére a rajzolás, másrészt sokat kell javítgatnia.
Másrészt szintén egyetem alatt hobbiként kezdtem el érdeklődni a képzőművészet iránt is. Azóta régiségvásárokba járok, van kedvenc festőm, van több minden amit gyűjtök. Erre is jó lenne az iskola, kellene a kultúra az embereknek. Akikkel művészeti körben beszélek, el vannak keseredve, hogy alig van már fiatal, aki érdeklődne a téma iránt.
“Szintén csak az tanulná később, aki olyan irányba képzeli el a jövőjét.” Rengetegen nem tudják, hogy mit szeretnének. Az iskolának a kedvet, érdeklődést kellene meghoznia. Pluszban lehetne mondjuk az osztályfőnöki órák keretén belül, hogy szakmákat ismertetnének (+ oda vezető utat). Engem oda vettek fel, ahova szerettem volna, mégis mai tudásommal, nem ide jelentkeztem volna. Ha egy valósabb képet kaptam volna a szakmáról és a lehetséges jövőképekről, biztos mást választottam volna.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!