A pedagógiai asszisztenseket, miért nem vonják be az oktatásba?
Egy éve derült ki számomra, hogy létezik ez a szakma egy elhíresült Krudy iskola kissé molett bácsijának esete kapcsán. Azt sem tudtam, hogy vannak a pedagógusoknak ilyen kisegítő külön személyzete, akik előkészítik az órákat, szerveznek, ebédeltetnek, felügyelnek, reggeli ügyeletet is ellátják helyettük és helyettesítenek is. Régen ilyen nem volt
Ismert, hogy nagyon szűkösen vagyunk a pedagógusoknak. Folyamatos az elvándorlás az üzleti szférába. Miért nem terjesztik ki ezeknek az asszisztenseknek a feladatkörét és a fizetését akkor? Még mindig kevesebbet keresnek a tanároknál. Viszont megvolt a betanítási időszkuk, látják mit csinálnak a pedagógusok, hát tanítsanak ők is!
Három év asszisztensi tapasztalat után legyen tanítói képesítésük és lássák el a faladatot maguk is. Nagy különbség nem lehet egy három éves fősulit végzett tanító és egy pedagógiai asszisztens között, aki évek óta látja az "ipar" folyamatát. Miért nem hasznosítjuk őket is?
20
Fiatallal is foglalkozik.
"A pedagógiai asszisztens óvodában, iskolában, gyermekotthonban, lakásotthonban és egyéb (gyermeknevelő, gondozó) intézményben foglalkoztatott szakember, aki felsőfokú végzettségű szakember, irányítása mellett végzi szakirányú munkáját. A kompetenciahatárokat betartva közreműködik a gyermek/fiatal tevékenységeinek, tanítási óráinak előkészítésében és lebonyolításában. Részt vesz az intézményen belüli és intézményen kívüli programok, szabadidős feladatok előkészítésében és lebonyolításában. Felügyeli, kíséri a csoportot, gondozási feladatokat lát el, részt vesz a gondjaira bízott gyermek/fiatal higiénés szokásrendszerének kialakításában. Koordinálja a család és az intézmény kapcsolattartását. Munkája során differenciált bánásmódot alkalmaz. Különös figyelmet fordít a hátrányos szociokulturális környezetből érkező gyermekre, tanulóra és családjára, valamint figyel a különleges gondozáshoz való jog érvényesülésére. Munkáját a családokkal, más szakemberekkel és a gyermekkel/fiatallal történő kölcsönös tisztelet, tolerancia és hatékony kommunikáció határozza meg."
Főleg azért nem, mert nincsenek. Egy vidéki általános iskolában nulla darab ped. asszisztens van. Nagyvárosi sulikban elvétve akad 1-2.
Amúgy nálunk alsóban bevonták, amikor beteg volt az ofő, a ped. asszisztens tartotta az órákat. Teljesen illegális egyébként, bár tény, hogy még mindig jobb, mintha minden óra elmaradt volna. A diri persze tagadta a szülőknek, de azért a gyerek sem hülye, csak el tudja otthon mondani, hogy Kati néni tartotta az órát.
A tanitók egyébként 4 évig tanulnak és 6.-ig taníthatnak.
Egyetemen pedig tényleg kibuktathatják az embert.
A tapasztalat pedig tényleg a legfontosabb, amit az ember nem annyira kap meg egyetemen. Viszont ugyanúgy tanítani akkor sem ugyanaz.
Nálunk ált.-ban összesen 4 volt, ha jól emlékszem. Az egyik nem volt szimpatikus, azon kívül bírtam őket. Volt amikor csak bent volt és beszelgetett a többi tanárral mikor feladatot csináltunk. Volt olyan is aki tényleg tartott külön foglalkozást pl. agyagozás. Tanórát azért egyik se tartott.
Az is igaz, hogy most már van óvodai nevelő szakképzés is, ahol tényleg óvónőket képeznek.
Amúgy a mi osztályfőnökünk nem a legjobban szervez és azt a részét annyira nem is szeretheti. Szóval ott lehet, hogy nem lenne baj ha egy ilyen aszisztens rásegítene. Az is igaz, hogy a tanárok több évig tanulják mi jó egy gyereknek és hova viheti el őket.
Ez hülyeség!
Szerinted a sebész professzor helyett műtsön a műtős segéd, vagy az ápoló?!
Jajj!
Bár trollnak tűnik a kérdező, és nyilván a kérdés is ironikus, de sajnos van némi igaza.
Sokszor leírtam már, mindig lepontoztatok, várom most is.
De más is leírta előttem, hogy sajnos a pedagógusképzés nem olyan, mint amilyennek a laikusok elképzelik. Legalábbis a középiskolai tanárokat képző bölcsészkar, természettudományi kar nagyon nem olyan.
Én is azt képzeltem volna el, hogy nagyjából elég az érettségi anyaga. Nyilván az emelt szintű érettség meg persze azért kicsit kiegészítve. Kicsit, de nem ennyire, amennyire az egyetemen csinálták. Plusz még azt gondoltam volna, hogy tanulunk szakmódszertant. Talán az alsós tanárokat így is képzik, mivel írni-olvasni csak tudnak, szóval ott nem azt kell megtanítani.
De nekünk a bölcsészkaron olyan tananyag volt, hogy köszönőviszonyban sem volt a középiskolás tananyaggal.
Külön pedagógia tanszék van, ahol mindenki ugyanazt tanulja. Matektanár, magyartanár, mérnöktanár. Időnként nem is értettem, hogy mi lenne itt a cél. Még a legértelmesebb tantárgy a tanítás története volt, mert az legalább érdekes volt. De nem lettem attól jobb tanár, hogy tudtam, hogy az ókorban hogyan tanították a gyerekeket.
Én egyébként nagyon élveztem, de utána amikor elkezdtem tanítani, akkor mindent a saját, illetve a gyerekek kárán kellett megtanulnom.
A legmagasabb szinten tanultuk a nyelvészetet, irodalmat. Bevittem órára ezt az anyagot, aztán láttam, hogy a gyerekek kicsit sem tudták követni, amit mondtam nekik. Én még gyakoroltam önkritikát, láttam, hogy a fél osztály egyes dolgozatot írt, akkor gondoltam, hogy kicsit másképp kéne ezt előadni. Sajnos sok tanár meg nem gyakorol önkritikát, hanem kijelenti, hogy lusta banda, nem tanulnak semmit, és beírja az egyeseket.
Jelenleg a gyerekemnek is van pályakezdő tanára, eszméletlen lelkes, látom, hogy milyen vázlatokat hoz be órára, szerintem nagyon sokat készül. Az eredmény? A gyerekek csak néznek, hogy mi van, nekik nem az egyetemi tananyagot kell megtanulni, hanem az általános iskolás anyagot. Semmit nem értenek az egészből, utálják, és képtelenek megtanulni. Én szóltam az igazgatónak, hogy kicsit beszéljenek már a tanárral, de természetesen nem mernek neki szólni, mert félnek, hogy elmegy.
Azt mondta a diri, beszéljek vele én. Már hogy mondhatnám ezt egy tanárnak? Egyből jönne azzal, hogy a szülő nem szaktanár, nem ért hozzá, aztán rászállna a gyerekemre, hát ez nem hiányzik.
Pedig azért azt látom, hogy amit csinál, az nem hatékony, és szerintem nagyon sok energiát öl bele, és teljesen kontraproduktív az egész.
Régen a kezdők mellett volt mentor, aztán ezt is eltörölték, mert anyagi vonzata volt, és nem akarta fizetni az állam. Így meg szív a gyerek és a tanár is. A statisztikák szerint egy év után hagyja ott a pályát a legtöbb tanár. Kicsit jobban kéne fogni a kezét a pályakezdő tanároknak, minden más szakmában van betanulás, csak itt van bedobva a jelölt a mély vízbe.
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy fogdossunk össze embereket az utcáról, és tanítsanak ők, hanem, hogy a tanárképzést meg kéne újítani, mert a jelenlegi formájában nem alkalmas a céljára.
De hát senki nem foglalkozik vele, kész csoda, hogy nem omlott még össze az egész rendszer.
28
Szerintem pedig összeomlott. Ahogy az egészségügy is.
28: lehet, de akkor nem most, hanem már vagy 50 éve.
Amikor én voltam diák, akkor is több rossz tanárom volt, mint jó.
Jelenleg azt látom, hogy a gyerekem tanárai próbálkoznak, csak hát árral szemben elég nehéz nekik.
Nekem sok olyan tanárom volt, aki még csak nem is próbálkozott. 20 éve még nem volt ilyen tanárhiány, de már akkor sem nagyon rúgtak ki senkit, a tanárok védettek voltak mindig is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!