Miért szólt a vezetés oktatóm azért, mert kuplung nélkül indítottam el a motort üresben?
Mai nap kezdtem el a vezetést. Rutinpályán beültünk az autóba, mondta nekem ,hogy na akkor áljj oda a bólyákhoz. Én ráléptem a fékre, a veáltót megrángattam jobbra-balra, hogy tudjam h,ogy üresben van, elfordítottam a kulcsot, beindítottam a motort. Ekkor rámszólt, hogy kuplung!!! Én kérdeztem, hogy miért? nem nyomtam le! Erre mondja: Épp ez a baj! A kuplungt mindig le kell nyomni!
Most komolyan? oktató létére nincs tisztába egy autó működésével? Ha üresben van a váltó tök mindegy mit csinálsz be lehet indítani a motort. A váltóba beérkező hajtó tengely forogni fog, de mivel nincs kapcsolat két tengely között a fogasekrekek által, így a hajtott, kimenő tengely nem fog forogni. Teljesen szükségtelen lenyomni a kuplungot.
Ha sebességben van, akkor kell lenyomni. Ez a lényege. Elválasztja a motor tengelyét a váltótól.
1: mert felelőtlen vagy és hozzá nem értő. Ebből jönnek a gondok.
Érteni kell és akkor menni fog. A kuplung csak a veáltó működtetéséhez kell. Indítás után ha sebességbe akarom rakni, akkor előtte lenyomom a kuplungot. ilyen egyszerű. Ennyi erővel indexelni is kell motorindításkor :D
Ha van egy hiper-szuper kocsid, ahol a váltó kulisszája még nincsen széthullva, akkor igen, elég annyi is, hogy „megrángatod” a váltókart, de egy nem annyira hiper-szuper kocsinál nem biztos, hogy ennyiből ezt meg tudod állapítani.
Kívánom, hogy mindig kifogástalan állapotú kocsit vezethess, de ha esetleg ez nem jönne össze, érdemes ezt a „praktikát” megjegyezni azokra az időkre. Az oktatód csak ott hibázott, hogy nem indokolta, hogy miért kell/érdemes indításnál kinyomni a kuplungot, hanem magyarázat nélkül kötelezővé tette (bár ez tipikus probléma a más területen tanító tanároknál is).
Kedves kérdező, szerintem szállj le a magas lóról, főleg úgy, hogy még csak a rutinpályán kóvályogsz.
A kuplung kinyomásának fontos szerepe van amellett, hogy meggyőződsz arról, hogy üresben van a váltó. Ha 1% az esélye, hogy elfelejted ellenőrizni a váltót, akkor 100 esetből egyszer fog megugrani az autó. Ha az üres ellenőrzése mellett a kuplungot is kinyomod, amit szintén 1% eséllyel felejtesz el, akkor 10000 esetből csak egyszer fog ugrani (nem véletlenül alkalmaznak kettős reteszelést minden biztonságkritikus rendszerben). Szóval igen, nyomd ki a kuplungot, legyen reflex minden indításkor. Sajnálom, ha az oktatód ezt nem magyarázta el neked.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!