Mit csinál az aki skandinavisztika szakot végzett?
Nézd, kettőnk közül te nem végeztél skandinavisztikán és te nem dolgozol multiban, de azért jobban tudod xD
Olyan szintű napi(!) változások vannak egy ilyen munkahelyen, szerinted ki írja elő a processzeket, ki készíti elő a sablonokat, forgatókönyveket? Elárulom, senki. Talán tíz éve igaz volt, amit mondtál, de már akkor is csak a kezdő pozíciókra.
Nincs már szinte sehol az a rutin meg megszokás, amit megálmodtál. Ami ilyen munka egyáltalán maradt, azt főleg diákmunkában látják el az egyetemisták, vagy kivitték Ázsiába addig is, amíg azt is automatizálják. Már a belsős kérdéseink jó részét is chatbotok válaszolják meg LOL
Le vagy maradva. Levelet meg már senki se fogalmaz, csak előre megírt sablonokat kapnak az ügyfelek, sőt valójában az ügyfél végzi el a munka jó részét a saját felhasználói fiókjából, amire kap egy automata valaszt.
Szó szerint nincs idő arra a fajta munkavégzésre, amiről itt felsőbbrendűen kepzelődsz.
Én német-svéd szakon végeztem és titkárnőként kezdtem. A belvárosban. Én nem is gondoltam, hogy még vannak klasszikus titkárnők, akik a hívásokat végzik, kávét főznek, megrendelik, ami kell a főnöknek stb. Egy kb. 5-6 évvel ezelőtti manualt kellett betanulnom és nem volt egyszerű feladat.
Van egy skandinavisztikás ismerősöm, aki beszerzőként (Procurement?!) dolgozik, és ő utálja. pPdig a fizetése nem rossz, de azt mondta, neki ez nem ér ennyit. Multiban kb. sz.rni sem tudsz entry pozícióban a csapatvezetőd vagy manager akárki engedélye nélkul. Illetve egy reportot több idő elkészíteni, mint ami a feladataiddal elmegy, szóval ott is az adminisztrációval b.szakodnak rendesen, hihetetlen, hogy ez mennyire réginódi. Ráadásul 3 műszak/shift van, mint egy gyárban.
Lehet feljebb lépni, de ha megteszed ugyanúgy az adminisztrációban/ügyfélszolgálatban ragadsz, semmivel nem lesz boldogabb vagy könnyebb életed. Egy bölcsészből nyilván nem lesz rendszergazda (kivéve, ha elvégez még valamit).
Ezek az SSC-k az ügyfelet tartják szem előtt és az ő keresetüket, ergo nagy ívben l.szarják, a dolgozók individualizmusát, értékeit és személyes készségeit. A dolgozó nekik nem fontos, ha elmegy találnak mást is ennyi. A customer viszont már annál inkább, ha lehetetlent kér akkor is teljesíted és kész. Tudom, hogy ez nem az SSC hibája, hanem a kapitalizmusé, de miért dolgozna bárki is szívesen egy olyan szektorban, ami csak 'szolgáltat'? És nem is egyszerű amúgy, én volt próbaidőn voltam egy ilyen helyen és több dolgot kellett megtanulnom három hónap alatt (gyakorlati dolgokat), mint amit 3 év germanisztikán együtt kis túlzással. De ehhez amúgy nem is kell egyetem, csak érettségi és nyelvtudás (a sima ügyfélszolgálathoz vagy helpdeskhez.)
Erre szokták azt mondani, hogy a kereset nem találkozik a kínálattal. Egy nyelvszakos bölcsész szépirodalmat, nyelvészetet, kritikus gondolkodást, elméleti és esztétikai dolgokat tanul, de ezekkel Magyarországon szinte lehetetlen elhelyezkedni. Esetleg ha ismersz jó embereket, mondjuk egy könyvkiadó kreatív igazgatóját, aki felvesz lektornak vagy kiadványtervezőnek, most csak mondtam valamit. Az SSC (amit sokan az egyetlen útnak látnak nyelvszak után) ezzel ellentétben egy 100% gyakorlati és profitorientált vállalat, melyet a piac és az ügyfelek rángatnak. Hiába ők tervezik a szolgáltatásaikat, a bölcsészt nem fogják a tervezés folyamatába beavatni, őt csak beültetik ügyfélreferensnek vagy projektmanagernek maximum.
"Le vagy maradva. Levelet meg már senki se fogalmaz, csak előre megírt sablonokat kapnak az ügyfelek, sőt valójában az ügyfél végzi el a munka jó részét a saját felhasználói fiókjából, amire kap egy automata valaszt."
Szóval akit oda felvesznek semmivel nem kell rendelkeznie, mert csak gombokat nyomogat. Még annyi kreatív szabadsága sincs, hogy önállóan elndönthesse, mit ír a levélbe a csap.vez vagy manager nélkül.
Igen ám, de ha ezeket az állásokat botok végzik, 10 év mulva tényleg MiNDEN bölcsész munkanélküli lesz, ezzel mi is volt a fő argumentum? Most akkor érdemes vagy nem érdemes ilyen szakokat indítani?
Nem nyomogatunk gombokat, mert nem is látjuk ezeket a leveleket. A háttérben mennek automatikusan, ami annyit tesz magyarul: nem kell hozzá ember, aki benyomja a gombot.
Fogalmad sincs hogy megy egy ilyen munka, láthatóan nincsenek IT ismereteid, és én nem fogom elmagyarázni, mert úgysem érted.
Ahol én dolgozom ott azt a tendenciát látom, hogy kizárólag azokat az embereket tartják meg, akik tudnak önállóan gondolkodni, gyors döntést hozni, csapatjátékosok és kreatívak. Szerintem ez várható nagyon sok szektorban. Ehhez kellhet nyelvtudás, mert elsősorban külföldi részlegekkel, külföldi vállalatokkal kell szorosan együttműködni.
Az irodalomra, nyelvtörténetre természetesen semmi szükség. Észre viszont van szükség, szóval a diploma egy viszonylag jó szűrő.
Sokaknak nem való egy ilyen munka, ami a világon minden munkakörre igaz. Ezen kívül is vannak skandis munkakörök, de az irodalomra sehol semmi szükség, kb 2-3 műfordítót es ugyanennyi egyetemi tanárt bír el ez a piac nyelvenként.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!