Miért él az emberek fejében- tévesen-, hogy a tömegközlekedés olcsó?
Tegnap fürdeni indultunk a párommal, egy régóta kiszemelt, de kevésbé felkapott, tőlünk 45 km-re fekvő gyógyfürdőbe.
Gondoltam, jó lenne meginni majd ott 1-2 sört, meccset nézni, ne autóval menjünk! Párom nem tud vezetni.
Lévén, sofőröm (még) nincs, a taxikban pedig sosem érzem magam komfortosan, ráadásul irreálisan drága is, abban a kegyben szándékoztam részesíteni magunkat, hogy oda-vissza sofőrrel utazunk, tömegközlekedés (busz-vonat) által kivitelezve, a vonat számomra egyébként is külön élmény, sajnos ritkán engedi időm.
Rákerestem az interneten, majd kijött a megdöbbentő eredmény: 4300 forint/fő, 2 óra feletti menetidő.
Előbbit még meg is bocsájtom, utóbbi már sztornózta is a felvetést. De csak nem engedett a gondolat...
4300 forint... Két főre 8600.
A kisebbik, jobb fogyasztású autónkkal (akár öten is) 2200 forintból fordulunk meg, ebbe már az olajfogyást és a szélvédőmosót is belevehetitek... :D
Ez lenne az "olcsó tömegközlekedés"? A napokban egy idióta úgy érvelt egy országos Facebook-csoportban, miszerint: "Van itt pénz, tele vannak az utak, dugó dugó hátán."
Erről beszélt? Hogy valaki inkább autóval tud le egy 2000 forint értékű utat a párjával, mintsem 8000 felett tömegközlekedve?
Elgondolkodtam, tényleg ennyire irreálisan drága és megengedhetetlen lehet a tömegközlekedés?
Rákerestem a legfrekventáltabb, szomszéd városba induló járatokra, 50 km oda-vissza, 500 forint (itt nem "kering" a busz), normális menetidő.
Így már árnyaltabb lett a kép, nade még mindig égnek állt a hajam: szinte forintra pontosan a fogyasztás árát tükrözi a jegyár, hosszabb menetidővel, rugalmatlansággal, kötelező sétával, nem beszélve arról, hogyha ketten utaznak tömegközlekedéssel valahova, akkor már gyakorlatilag kétszer annyit fizettek, mintha autóval mennének.
Tisztában vannak ezzel a tömegközlekedők?
Nem a 15 éves diákra, vagy a 70 éves nyugdíjasra gondolok.
Egy egyszerű, semmilyen kocsiért kevesen nem tudnának kiszorítani egyszeri 500 000 forintot, plusz havonta még átlagban, fenntartásra 15 000 forintot.
Én elképedtem... Ahhoz, hogy "versenyképes", egyáltalán megfontolandó legyen a dolog, a benzinár fele lenne reális egy felnőtt számára. 3 ember esetén, ne adj isten baráti társaságnál már így sem érné meg.
Mit gondoltok?
"Gondolkozzatok már egy kicsit. Normális esetben nem azért vesz valaki autót mert évente pár alkalommal kell."
Ettől még továbbra is igaz, hogy az összehasonlítást korrekten kell elvégezni. A kérdező nem korrekten tette ezt. A benzinköltség (+olaj +szélvédőmosó) összehasonlítása azzal, hogy a menetjegy mennyibe kerül, abszolút hülyeség.
Teljesen mindegy, hogy te meg a kérdező nem csak évi 2 különlegesebb utazásért vettetek autót. Akinek nincs autója, annak ez az évi különleges utazás egészen biztosan olcsóbb, mintha a 8400 forintos jegyárat meglátva azonnal rohanna egy autót venni. Tehát még egyszer mondom, hülyeség összehasonlítani.
@26: úgy jön ide, hogy ahhoz, hogy autóval mehess bárhova, ahhoz szükséged van egy autóra.
Lehet csak az üzemanyag árával számolnib de ha én el akarok jutni valahova, ahhoz nem elég kimenni a legközelebbi kútra és venni pár liter benzint: az nem fog elvinni sehova. Szóval az üzemanyagon kívül kell még egy-két dolog ahhoz hogy utazhassak, amelyek mind pénzbe kerülnek. Ez a kiadás is az utazás költségének része...
Más fórumokon állandóan azt hallomb hogy az autóhasználathoz mennyi minden fizetnivaló van: regisztrációs adó, vagyonosodái illeték, teljesítményadó, stb. A menetjegy ezzel szemben mindezeket tartalmazza, szóval az összehasonlítás is csak ezek figyelembevételével lehet korrekt.
Bele lehet számolni az autó éves értékcsökkenését (nem a vásárlási árat!), az egyszeri és az időhöz köthető költségeket, ha azt számolod hogy vegyél-e autót vagy az év 365 napján tömegközlekedéssel old meg a problémáidat. Ha ennyire részletesen belemegyünk, akkor az időt is és a kényelmi faktort is forintosítani kellene vagy legalább valamilyen szinten súlyozni. Nem mellesleg ezt egyénileg kell, hiszen nem mindegy hogy Bp belvárosában vagy Bács-Kiskun megyében egy tanyán lakik az ember. Itt az egyik okostojás hiába emlegeti hogy neki mennyire jó Budapesten a havi bérlet, ha ezzel a kérdező kitörölheti a seggét vidéken.
Viszont ha elolvassátok a kérdést, akkor teljesen másról szólt. A kérdezőnek adott az autó amire mindent fizetni kell, és ebben a felállásban hasonlította össze ezt az utat a költségek szempontjából. Nem azt hogy Józsi bácsinak kell-e autó egész évben, hanem a saját szempontjából EZT AZ UTAT. Egyszeri utazásba nem lehet beleszámolni a vásárlási árat, az értékcsökkenést és az időhöz köthető költségeket.
# 33
A kérdező felteszi a kérdést, hogy "Miért él az emberek fejében- tévesen-, hogy a tömegközlekedés olcsó?". És erre hoz egy példát, hogy ő egy utat mennyi spórolással oldja meg autóval.
Ezzel az a gond, hogy kb. senkit nem érdekel, hogy ő személy szerint mennyit spórol most. Általánosságban akarja terjeszteni azt az igét, hogy a tömegközlekedés mennyire drága, de csak személyes példát tud hozni rá. Ez így teljesen invalid.
Mint írtam, ha valakinek nincs autója, akkor kitörölheti a seggét azzal, hogy "de ha lenne kocsid, amit amúgy is megvettél és fenntartasz egész évben, akkor ez a konkrét út most olcsóbbra jönne ki neked". Nem, ha ott áll az ember autó nélkül, akkor bizony nem tudna 2200 forintból elutazni, akárhogy is sulykoljátok ezt. A kérdező az által tud most spórolni, hogy jó pár százezret már belerakott az autójába, de ezt a tényt nem vagytok hajlandóak figyelembe venni.
Tisztában vagyunk vele, képzeld. Nekem is, amikor elindulok a Balatonra, időnként eszembe jut, milyen jó lenne, ha kifizettem volna 200e-t a jogsiszerzésre, 500e-t az autószerzésre, meg még havi "15e"-t (ami szerény számításaim szerint jóval többre jönne ki) a fenntartásra, és akkor most milyen olcsón megúsznám ezt a kis utat. De nem tettem, úgyhogy most egy pár ezressel többet fizetek.
Viszont amikor nem épp a Balcsira megyek, hanem dolgozni, mint minden áldott nap, akkor meg sokkal olcsóbb megvenni a bérletet, mint akárcsak az a "15e" forintos autófenntartás (hogy a többiről ne is beszéljünk). És a tömegközlekedésnek mindegy, hogy álmos vagyok, fáradt vagyok, be vagyok csiccsentve, a jármű jön és elvisz oda, ahova menni szeretnék. Ha lerohad a jármű, küldenek másikat. Ha meghúzzák az oldalát, nem az én bajom. Ha megbüntetik a sofőrt, nem az én bajom. Ha lejár a forgalmi, nem az én bajom.
Szóval nem téves elképzelés, hogy a tömegközlekedés olcsóbb. És hozzáállástól függően kényelmesebb is. Én megengedhetném magamnak, hogy autóval járok, de azt a szívást, amivel jár, sose fogom bevállalni, amíg nem muszáj.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!