30 perces ütemben járó vonatokat miért indítanak el 30+ perc késéssel, teljesen rendszertelenül? Miért nem regulázzák meg egy kicsit a MÁV-START-ot megrendelői (állami) oldalról?
Nagyon bosszantó, amikor beáll egy rendkívüli helyzet, bejönnek a 30 perc feletti késések, és 30 perces ütemben közlekedő vonatokat kezd el egymás seggében, teljesen rendszertelenül elindítani a MÁV-START.
Egyrészt ez teljesen gazdaságtalan, hiszen sokszor egy üres vonat megy a másik mögött, személyzettel meg mindennel, másrészt javarészt ilyenkor az egyik vonat még zavarja is a másikat.
Harmadrész, és ez a legfájóbb, hogy az utasokat teljesen összezavarják, és bizonytalanná teszik az utazást. Kimegy az ember a pályaudvarra, és azt látja, hogy mondjuk a 16:00-os vonat késik 80 percet, a 16:30-as 40-et, a 17:00-sra meg még nincs késés kiírva. Aztán random elindul az egyik vonat, természetesen se nem 00-kor, se nem 30-kor, hanem valami kettő közti időben, amikor senki nem számít rá, és folytatódik a nap végéig minden vonat 30-90 perces késése.
Ez utóbbiban persze benne van az is, hogy a MÁV-csoport utastájékoztatásra képtelen, állandóan csak kamuznak valamit, vagy még azt sem, aztán majd lesz valami. De ha ezen túllépünk, akkor is rendkívül káros gyakorlat össze-vissza ütemen felüli késéssel rendelkező vonatokat elindítani.
Minderre semmiféle megrendelő kontroll nincs, az adófizetők pénzével teljesen szabadon játszik a MÁV-START, sőt még nekik az éri meg, ha jó nagy fejetlenséget csinálnak ilyen helyzetekben, mivel a vonatszám alapján kapják a pénzt, a minőség pedig semmilyen súllyal nem szerepel. Vajon ez miért éri meg a megrendelőnek?
Ilyenkor kapásból szarrá kellene kötbérezni a vasutat, minden egyes késett vonatért. A kötbért úgy kellene megállapítani, hogy a vonat késésével arányos legyen: ha a 16:00-s 80 perc késéssel megy el, akkor annak arányában fizet a START. Természetesen lemondott vonatért is kötbérezni kellene mondjuk olyan késéssel, amennyi eltelik a következő menetrend szerinti vonat idejéig, de ha 2-3 vonatot akár le is mondanak, még akkor is kisebb veszteség éri a MÁV-START-ot, mintha az aznapi összes vonatra 60-90 perces késést fizetnének.
Ez vajon miért nincs így, vagy ehhez hasonlóan, elsősorban az utasok érdekeit, és a közpénz megfelelő elköltését figyelembe véve? Miért lett teljesen szabadjára engedve a hazai vasúti szolgáltatás, mintha minden mindegy lenne? Eleve nagyon sok gond van a vasúttal, de ha ilyen egyszerű szabályokat sem kényszerítünk rá, akkor hatalmas gondok vannak.
Csak egy példa:
Nyugatiból meg, a vonat Vácra, Vácról vissza a Nyugatiba. Ha késik és emiatt el sem indítják, akkor hogy jön vissza Vácról?
Amint megoldódik a teleport kérdése, biztosan megoldják ezt a súlyos problémát is
1-es: nem teleportálni kellene, hanem egyesítve közlekedtetni vagy rövidített utvonalon járatni a vonatokat. És ez nem azért fontos, hogy a személyzetet ne kelljen duplán fizetni, hiszen rájuk visszaúton ismét szükség van. Azért volna fontos, hogy a kapacitásszűkületeken ne akarjanak irreálisan sok vonatot átnyomni, órákkal hosszabbítva meg a menetrend szerinti közlekedés helyreállításához szükséges időt.
2-es: Az, hogy az állam egyik zsebéből a másikba teszi a pénzt, lehet hatékony. Ugyanis ha egy állami cég vezetőit anyagilag motiválják a jobb gazdálkodási eredmények elérésére ÉS van egy állami megrendelői szervezet, ami szankcionál bizonyos, a fogyasztók számára hátrányos gyakorlatokat, akkor e két feltétel meglète esetén máris nem volna akkora buli a Startnak feleslegesen közlekedtetni vonatokat.
De jelenleg nincs semmit esély a helyzet javítására, hiszen tudjuk hogyan szavazott az ország, márpedig az új innovációs tárca vezetője gyakorlatilag ledelegálta a közlekedésügyet az eddig is illetékes államtitkárnak, a Start vezetése is szépen be van ágyazva a kormánynál, nincs motiváció a változtatásra.
# 1 Gondoltam, hogy lesz ilyen válasz. Az a MÁV csoport problémája, hogy oldják meg, lehet a # 3-as válaszoló javaslata is, felőlem szerelvénymenetben is mehet a vonat, csak ne kezdjék el egymást zavarni és össze-vissza menni. Ne magyarázza már a szerelvényforduló azt, miért megy el a 16:30-as vonat 18:17-kor 30 perces ütemben.
# 2 Könnyű azt mondani, hogy szegény MÁV-nak már így is milyen kevés pénze van, csak ez üres fecsegés. Ha nincs kontroll, nem lesz jó szolgáltatás sem. A MÁV-START-nak ma nem éri meg minőséget szolgáltatni, ezért nem is teszik ezt. Ha te a munkahelyeden folyamatosan szarul dolgoznál, valószínűleg pár figyelmeztetés után kirúgnának, a MÁV-öt jutalmazzák, ha káoszban is leközlekedteti az összes vonatát teljes rendszertelenségben az utasok kárára.
#3
Ha amúgy is késés van és nehéz megoldani a dolgokat, akkor miből gondolod hogy pl a Nyugatiban még van idő egyesíteni a vonatokat? Az nem 5 perc. A másik, hogy szerinted bármilyen hosszú lehet a vonat? Az nem gond hogy hosszabb mint a peron és esetleg belelóg a vasúti átjáróba mikor megáll az állomáson? Majd a célállomáson újra szétkapcsolni és ha kell, az egyiket tovább küldeni (az említett példa esetében Szobig).
Biztos van valami szabályozás erre is.
Tök jó, hogy otthon a fotelben ülve simán megoldanátok a MÁV összes logisztikai problémáját. Bár ha jól sejtem ha jelentkeznétek egy ilyen melóra, akkor az interjúig nem jutnátok el a tudásotokkal.
Huhh, látom azért nem nagyon vannak az átlagemberek tisztában, hogy technikailag is mibe kerül fenntartani a vasutat, és akkor nincs pénz igen.
És alapból ezen múlik, és ez nem ott kezdődik, hogy valahonnan szerzünk 1-2 milliót.
Egyetlen mozdony esetében egy kisebb felújítás is tízmilliós összegeket képes elemészteni...
#6
A mondatok értelmezésével is problémáid vannak mivel láthatóan nem érted a logikai kapcsolatukat, akkor hogy akarod a MÁV menetrendjét rendberakni egy nagyobb késés során?
Nem azt mondtam hogy ez normális és azért normális mert te nem értesz hozzá, hanem azt mondtam hogy nem lehet egy ennyire bonyult rendszert olyan könnyen visszaállítani mint ezt a kényelmes foteledben elképzeled.
Jajj Elek... Szerinted komolyan az a megoldás, ha minden vonatot egyenként átpasszíroznak mondjuk állomásközi közlekedés bevezetése esetén? Ne viccelj már, abból órákkal később lesz menetrend szerinti közlekedés, mintha vonatokat egyesitenének VAGY rövidítenék az útvonalukat.
Igen, a Nyugatiban aligha járható út a vonatok egyesítése, de nem a Nyugatiból all a világ. És igenis lehet fordulni Rákospalota-Újpesten vagy mondjuk Gödön is, ha a menetrendet úgy lehet hamarabb helyrebillenteni. Nem kell ész nélkül végignyomni az összes vonatot az eredeti útvonalán.
A fotelszakértőzést pedig kikérem magamnak, követem a szakmai fórumokat, a szaksajtót is forgatom és sokak dolgoznak a vasútnál az ismerettségi körömből - és nem mellesleg utasként is van ràlátásom.
#9
Ne haragudj, nem tudtam hogy ez ennyire egyszerű, de akkor megfordítanám a dolgot:
1. Ha ez ilyen könnyű, akkor miért nem oldják meg hogy boldog legyen a nép?
2. Ha ez ilyen könnyű, akkor miért nem csoszogsz be a megoldással és kérsz egy zsák pénzt cserébe? Esetleg kérj egy magas fizetést azért hogy bent ülj és az ilyeneket felügyeld, megold.
Szálj ki a fotelből és tedd rendbe a MÁVot, spórolj nekik fejfájást és pénzt, ezzel pedig keress nagy összegeket havonta. Áhh, gondolom sokkal jobb csóróként az esőben állni az állomáson és várni a késő vonatokra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!