Miért ajánl fel az ELVIRA olyan utazást, ahol 3 perc van az átszállásra a csatlakozásra nem váró vonatra?
Illetve tudtommal budapesti állomásokon eleve csak akkor számít egy vonat csatlakozónak, ha legalább 30 perc van köztük. Ennek ellenére 3 perces átszállást is kidob a rendszer, lehet rá jegyet is venni.
És azért azt is tudjuk, hogy 3 perc a MÁV-START-nál nem késés, még csak nem is legyintenek rá. Így azért eléggé felelőtlenség ilyen ajánlatokat kidobni, nem?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"És azért azt is tudjuk, hogy 3 perc a MÁV-START-nál nem késés, még csak nem is legyintenek rá. Így azért eléggé felelőtlenség ilyen ajánlatokat kidobni, nem?"
Egy régi problémával kerülünk szembe ebben az esetben: a gép rugalmatlan. Nem létezik nála a "maj'nem annyi az, Jaóskám", a "kicsit sz*r", a "nem késik az annyit, hogy felírjuk" és a többi kategória. A menetrendet ismeri az algoritmus, azt nem programozták bele, hogy a MÁV-START ezt képtelen betartani. De kész szerencse, hogy ismeri a "későbbi továbbutazás" funkciót.
Na igen, de azért jobban belegondolva mindössze 3 perc SOHA nem elég egy olyan vonatnál, ami csatlakozásra nem vár. Nem csak a MÁV, hanem akár a svájci vasút is késhet 3 percet. 3 perc még akkor sem biztos, hogy elég, ha nincs késés. Pl. ha másik peronról indul a vonat.
Nyilván nem azt kell ismernie egy algoritmusnak, hogy mennyire megbízhatatlan a MÁV, hanem a MÁV-nak kellene ismernie, hogy mi a reális és mi nem, és azzal fejleszteni a rendszert.
Persze, aki tapasztalt, az tudja, hogy az ilyen ajánlatot ki kell röhögni. Csak ugye az ELVIRA-t olyanok is használják, akik nem ismerik a rendszert. Nekik konkrétan olyan ajánlatot ad a kereső, ami még ideális körülmények között is erősen megkérdőjelezhető.
A "későbbi továbbutazás" opció is leginkább azoknak hasznos, akik tudják, mit csinálnak, egy laikus utazó semmit nem kezd vele.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Sajnos, nincs lehetőség az átszállási idő kiválasztására. (A régebbi VOLÁN menetrendben volt, de mióta a menetrendek.hu van, ott sincs. Simán felajánl 0 perces átszállási idejű lehetőséget is.)
Gondolom, megbonyolítaná a programot, ha a felhasználó választhatna, de azért csak-csak nem lehetetlenség. Példa rá a német vasúti on-line menetrend: [link]
Igaz, nem tudom, hogy a használók közül hányan állítanak rajta, vagy hagyják „Standard” állapotban.
És akkor, bizony, 5 perces átszállást is felkínál. (Nem tudom mennyi a legkisebb érték, és figyelembe veszi-e a vágányok közelségét.)
Annyi, hogy nem kell számolni, elég látványosan mutatja: [link] És, felajánl az elvirához hasonló megoldást: módosítható az átszállási idő.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Jogos a felvetés, de ..:
A kérdés indoklásában a válasz ..:
ha beskatulyázzuk, hogy késnek a vonatok, sőt minden vonat késik 2-3 percet,
nos akkor ez a "csatlakozó" vonatra is igaz, tehát az is valószínűleg késni fog - van esély elérni.
Ez részemről nem komoly válasz, de ez logikusan következik a fenti gondolatmenetekből.
Ha pont az a vonat lesz rendes, amit el szeretnénk érni, akkor lekéssük.
Ellenben, ha általánosítunk és az is késni fog, akkor marad pár perc átszállni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Értem a gondod, s bizonyára ügyesebben is meg lehet oldani.
De azért ad ilyen lehetőséget is, amiért van továbbutazás 5-6 óra várakozással is.
Mi történik most. A és B vonat között van 3 perc. Ki is írja neked a B vonatot, mint lehetőség.
Ha be lenne állítva 5 perc mondjuk, akkor a B nem jelenne meg, mint lehetőség, csak B2.
Mondjuk érkezel 17.00-kor. A másik vonat megy 17.03-kor.
Átszállási időkorláttal érkezel 17.00-kor, s dühöngsz, miért írta az elvira, hogy csak 18.20-kor tudsz továbbmenni, amikor itt a vonat előtted. Te pedig beterveztél a várakozásra egy gyors büfékajálást.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
# 6, 7
Igen, ez is egy szempont, hogy ha ott a lehetőség, akkor írjuk is ki, mert van rá minimális esély, hogy sikerül a csatlakozás. Csak hát az esetek többségében nem sikerül.
Nekem a fő gondom nem is az, hogy 1 átszállásos ajánlatnál kiír ilyeneket, mert max. megyek a következő vonattal. Na de 2-3 átszállás esetén borul az egész, mert lehet, hogy van egy jó ajánlat a 3 perces átszállással, de ha lekésem a csatlakozást, akkor már nem biztos, hogy a jó ajánlat fennáll.
Itt amúgy most a konkrét példa az, hogy helyi közlekedés nélküli eljutást keresek a 142-es (lajosmizsei) vonalról a Balaton északi partjára. Kőbánya-Kispestre a vonat :24-kor érkezik, Székesfehérvár felé pedig megy egy vonat :27-kor. De arról még egyszer valahol át kell szállni, vagy Kelenföldön, vagy csak Székesfehérváron, és a :57-kor induló tárnoki/martonvásári vonat eleve csak Kelenföldig lenne jó, de nem biztos, hogy 30 perccel később jó még ugyanarra a gyorsvonatra. És akkor mondjuk már egy másik gyorsvonattal kell menni, amire esetleg kell/nem kell pótjegy (mert nem minden északi parti gyorsvonatra kell, ha bizonyos szakaszon megyek).
És ezzel van a gond, mert egy tapasztaltabb utas addig nyomkodja az ELVIRA-t, amíg olyan ajánlatot nem kap, ami vállalható, és érvényes jegyet tud venni rá. De egy kevésbé tapasztalt meg az ELVIRA alapértelmezett 3 perces átszállásos ajánlatát fogja látni, ami annyira irreális, hogy aki már akart így átszállni, az csak nevet, hogy ilyet mégis hogy ajánlhat fel a rendszer. És akkor lekési a vonatot, és ott van meglőve, hogy most akkor hogy is jusson el a Balatonra? Egy tapasztaltabb ember nem esik ilyenkor kétségbe, de egy átlag vonatozó mondjuk kinézte magának, melyik vonatokkal megy, így meg borul neki.
És nyilván nem csak ez a konkrét példa az egyetlen gond az országban, csak most ezzel szembesültem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A számítógép számít. Nem tud mi mást tenni.
Ezért nehéz jó navigációt készíteni, szinte lehetetlen jó fordítóprogramot alkotni, s elvira soha nem lsz olyan intuícióban gazdag, mint Elvira.
Hibás a gondolatmeneted a többszöri átszállással.
A legjobb program sem tudna mit tenni.
A legtöbb vonaton már van nyomkövető, tudják a pillanatnyi helyét.
Egy olyan alkalmazást lehetne írni, amelyik az élő, pillanatnyi adatok alapján ad továbbutazási javaslatokat.
Ilyen a BKK Futár rendszere. De amíg a legtöbb járat nappal sűrűn közlekedik, vannak további lehetőségek.
De ha a A és B között csak óránként van vonat, akkor hiába van rátartás. Ha nem éred el a csatlakozást, akkor csak a későbbi van.
Gyors újratervezés sincs. Meg lassú sem. Hogy ha A és B között nem jó a csatlakozás, akkor utaz A-C-D-B útvonalon.
Egyébként ilyent is tervez az elvira, csak mire jó. Lehet már kivették.
Mondjuk Rákosligetről mentem volna Pécelre, s kiírta, hogy Rliget-Keleti-Gödöllő-Pécel
Mert aznap már nem volt több vonat kifelé.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az Elvira az összefüggéseivel együtt közérthető.
Lehet szűrni a Te feltételeid szerint is
pótdíjmentes lehetőségekre vonatkozóan is.
Illetve pl. itt a lehetőség kérdezni, filozofálni róla.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!