Miért ajánl fel az ELVIRA olyan utazást, ahol 3 perc van az átszállásra a csatlakozásra nem váró vonatra?
Illetve tudtommal budapesti állomásokon eleve csak akkor számít egy vonat csatlakozónak, ha legalább 30 perc van köztük. Ennek ellenére 3 perces átszállást is kidob a rendszer, lehet rá jegyet is venni.
És azért azt is tudjuk, hogy 3 perc a MÁV-START-nál nem késés, még csak nem is legyintenek rá. Így azért eléggé felelőtlenség ilyen ajánlatokat kidobni, nem?
"És azért azt is tudjuk, hogy 3 perc a MÁV-START-nál nem késés, még csak nem is legyintenek rá. Így azért eléggé felelőtlenség ilyen ajánlatokat kidobni, nem?"
Egy régi problémával kerülünk szembe ebben az esetben: a gép rugalmatlan. Nem létezik nála a "maj'nem annyi az, Jaóskám", a "kicsit sz*r", a "nem késik az annyit, hogy felírjuk" és a többi kategória. A menetrendet ismeri az algoritmus, azt nem programozták bele, hogy a MÁV-START ezt képtelen betartani. De kész szerencse, hogy ismeri a "későbbi továbbutazás" funkciót.
Na igen, de azért jobban belegondolva mindössze 3 perc SOHA nem elég egy olyan vonatnál, ami csatlakozásra nem vár. Nem csak a MÁV, hanem akár a svájci vasút is késhet 3 percet. 3 perc még akkor sem biztos, hogy elég, ha nincs késés. Pl. ha másik peronról indul a vonat.
Nyilván nem azt kell ismernie egy algoritmusnak, hogy mennyire megbízhatatlan a MÁV, hanem a MÁV-nak kellene ismernie, hogy mi a reális és mi nem, és azzal fejleszteni a rendszert.
Persze, aki tapasztalt, az tudja, hogy az ilyen ajánlatot ki kell röhögni. Csak ugye az ELVIRA-t olyanok is használják, akik nem ismerik a rendszert. Nekik konkrétan olyan ajánlatot ad a kereső, ami még ideális körülmények között is erősen megkérdőjelezhető.
A "későbbi továbbutazás" opció is leginkább azoknak hasznos, akik tudják, mit csinálnak, egy laikus utazó semmit nem kezd vele.
Sajnos, nincs lehetőség az átszállási idő kiválasztására. (A régebbi VOLÁN menetrendben volt, de mióta a menetrendek.hu van, ott sincs. Simán felajánl 0 perces átszállási idejű lehetőséget is.)
Gondolom, megbonyolítaná a programot, ha a felhasználó választhatna, de azért csak-csak nem lehetetlenség. Példa rá a német vasúti on-line menetrend: [link]
Igaz, nem tudom, hogy a használók közül hányan állítanak rajta, vagy hagyják „Standard” állapotban.
És akkor, bizony, 5 perces átszállást is felkínál. (Nem tudom mennyi a legkisebb érték, és figyelembe veszi-e a vágányok közelségét.)
Annyi, hogy nem kell számolni, elég látványosan mutatja: [link] És, felajánl az elvirához hasonló megoldást: módosítható az átszállási idő.
Jogos a felvetés, de ..:
A kérdés indoklásában a válasz ..:
ha beskatulyázzuk, hogy késnek a vonatok, sőt minden vonat késik 2-3 percet,
nos akkor ez a "csatlakozó" vonatra is igaz, tehát az is valószínűleg késni fog - van esély elérni.
Ez részemről nem komoly válasz, de ez logikusan következik a fenti gondolatmenetekből.
Ha pont az a vonat lesz rendes, amit el szeretnénk érni, akkor lekéssük.
Ellenben, ha általánosítunk és az is késni fog, akkor marad pár perc átszállni.
Értem a gondod, s bizonyára ügyesebben is meg lehet oldani.
De azért ad ilyen lehetőséget is, amiért van továbbutazás 5-6 óra várakozással is.
Mi történik most. A és B vonat között van 3 perc. Ki is írja neked a B vonatot, mint lehetőség.
Ha be lenne állítva 5 perc mondjuk, akkor a B nem jelenne meg, mint lehetőség, csak B2.
Mondjuk érkezel 17.00-kor. A másik vonat megy 17.03-kor.
Átszállási időkorláttal érkezel 17.00-kor, s dühöngsz, miért írta az elvira, hogy csak 18.20-kor tudsz továbbmenni, amikor itt a vonat előtted. Te pedig beterveztél a várakozásra egy gyors büfékajálást.
# 6, 7
Igen, ez is egy szempont, hogy ha ott a lehetőség, akkor írjuk is ki, mert van rá minimális esély, hogy sikerül a csatlakozás. Csak hát az esetek többségében nem sikerül.
Nekem a fő gondom nem is az, hogy 1 átszállásos ajánlatnál kiír ilyeneket, mert max. megyek a következő vonattal. Na de 2-3 átszállás esetén borul az egész, mert lehet, hogy van egy jó ajánlat a 3 perces átszállással, de ha lekésem a csatlakozást, akkor már nem biztos, hogy a jó ajánlat fennáll.
Itt amúgy most a konkrét példa az, hogy helyi közlekedés nélküli eljutást keresek a 142-es (lajosmizsei) vonalról a Balaton északi partjára. Kőbánya-Kispestre a vonat :24-kor érkezik, Székesfehérvár felé pedig megy egy vonat :27-kor. De arról még egyszer valahol át kell szállni, vagy Kelenföldön, vagy csak Székesfehérváron, és a :57-kor induló tárnoki/martonvásári vonat eleve csak Kelenföldig lenne jó, de nem biztos, hogy 30 perccel később jó még ugyanarra a gyorsvonatra. És akkor mondjuk már egy másik gyorsvonattal kell menni, amire esetleg kell/nem kell pótjegy (mert nem minden északi parti gyorsvonatra kell, ha bizonyos szakaszon megyek).
És ezzel van a gond, mert egy tapasztaltabb utas addig nyomkodja az ELVIRA-t, amíg olyan ajánlatot nem kap, ami vállalható, és érvényes jegyet tud venni rá. De egy kevésbé tapasztalt meg az ELVIRA alapértelmezett 3 perces átszállásos ajánlatát fogja látni, ami annyira irreális, hogy aki már akart így átszállni, az csak nevet, hogy ilyet mégis hogy ajánlhat fel a rendszer. És akkor lekési a vonatot, és ott van meglőve, hogy most akkor hogy is jusson el a Balatonra? Egy tapasztaltabb ember nem esik ilyenkor kétségbe, de egy átlag vonatozó mondjuk kinézte magának, melyik vonatokkal megy, így meg borul neki.
És nyilván nem csak ez a konkrét példa az egyetlen gond az országban, csak most ezzel szembesültem.
A számítógép számít. Nem tud mi mást tenni.
Ezért nehéz jó navigációt készíteni, szinte lehetetlen jó fordítóprogramot alkotni, s elvira soha nem lsz olyan intuícióban gazdag, mint Elvira.
Hibás a gondolatmeneted a többszöri átszállással.
A legjobb program sem tudna mit tenni.
A legtöbb vonaton már van nyomkövető, tudják a pillanatnyi helyét.
Egy olyan alkalmazást lehetne írni, amelyik az élő, pillanatnyi adatok alapján ad továbbutazási javaslatokat.
Ilyen a BKK Futár rendszere. De amíg a legtöbb járat nappal sűrűn közlekedik, vannak további lehetőségek.
De ha a A és B között csak óránként van vonat, akkor hiába van rátartás. Ha nem éred el a csatlakozást, akkor csak a későbbi van.
Gyors újratervezés sincs. Meg lassú sem. Hogy ha A és B között nem jó a csatlakozás, akkor utaz A-C-D-B útvonalon.
Egyébként ilyent is tervez az elvira, csak mire jó. Lehet már kivették.
Mondjuk Rákosligetről mentem volna Pécelre, s kiírta, hogy Rliget-Keleti-Gödöllő-Pécel
Mert aznap már nem volt több vonat kifelé.
Az Elvira az összefüggéseivel együtt közérthető.
Lehet szűrni a Te feltételeid szerint is
pótdíjmentes lehetőségekre vonatkozóan is.
Illetve pl. itt a lehetőség kérdezni, filozofálni róla.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!