Tényleg káros munka a mozdonyvezetés?
Igaz is lehetne.
De a mozdony fémből van. Fémes összeköttetésben a sínnel. Magyarul egy leföldelt, leárnyékolt fémdobozban ül a vezér. Ha egy villám belevágna a mozdonyba, azt is csak az esetleges hibajelzésből venné észre.
Ma már lassan irodai munka, de anno egy gőzmozdonyban hamar összejött egy tüdőrák.
Ilyen alapon az ingázók is ki vannak téve napi két órát a felsővezeték közelségének. Ha van is hatása, nem gondolom, hogy ki lehetne mínusz években mérni. Esetleg két hetet: na annyit más barom is vesz el az életedből.
Magyarországon még mindig nem kevés azoknak a vasútvonalaknak a száma, ahol nincs is kiépítve a felső vezeték hálózat, és belátható időn belül nem is lesz.
A mozdonyvezetés nem stressz mentes munka, és vannak egészségkárosító hatások, de nem a vezetékben futó áram miatt.
Nagy a felelősség a mozdonyvezetőn, ha hibázik emberek halhatnak meg.
A szakmája része, hogy ott tudjon megállni, ahol kell, ne a perontól 200 méterre ugráljanak le az utasok az árokba, de minden megállás, elindulás fokozott figyelmet igénylő tevékenység, stressz forrás.
A zaj ártalom, rezonáció évek múltán okozhat egészségromlást, ami mérhető, a stressz miatti nem igazán mérhető, de létezik.
A mozdonyvezetöknek van a legerősebb szakszervezete, és mivel egy speciális szakma, a mozdonyvezetők helyére nem rakhattak be buszvezetöket sztrájktörőnek, ki tudták harcolni maguknak, az átlag fölötti béreket a múltban.
A jelen már árnyaltabb, mert bár nem mondhatjuk, hogy mennyire kevés egy mozdonyvezető bére, egyre több az olyan lehetőség, ahol az azt meghaladó fizetésért is lehet dolgozni, vagy ha a pénz nem is több, van rendszer a munkába járásnak.
Mert a vasútnál dolgozók másik munkahelyi specialitása, hogy minden hónapra megkapják a munkabeosztást, ami szerint majd dolgoznak, előtte még azt sem tudják mikor lesznek szabadnaposak, dolgozbak-e mindennapokon, melyik hétvége lesz szabad - a pótlékokkal emelkedik a bérük is, a mozdonyvezetők "jó" fizetésében is benne van ez is.
Úgy gondolom, a zajártalom sokkal jelentősebb tényező, de a modern mozdonyokban, motorvonatokban már sokkal mérsékeltebb ez is.
Ja és a dízelüzemben a magasfeszültség nincs jelen, de egyes vasutak 3 kV-os rendszereinél nem tudom, hogy mekkora hatása van ennek, ha van egyáltalán.
Én csak olyanról tudok akit azért vettek le mozdonyról mert peacemakere van, de az azért teljesen más téma.
Amúgy meg ha annyira ártalmas lenne akkor egy vasutas sem élné meg szinte egészségesen a nyugdíjat.
Arról nem beszélve, hogy villanymozdonyokon a nagyfeszültségű tér elég erőteljesen el van szigetelve, jóformán lehetetlen kapcsolatba kerülni vele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!