A dízelmozdony hogy-hogy nem fullad le, ha megáll a vonat?
Amúgy itthoni példa, 60-as 70-es években szereztünk be sok mozdonyt.
M61 M62 sorozat mindkettő hat tengelyes, villamos erőátvitelű mozdony, 100t feletti tömeggel. M41 sorozat 4 tengelyes hidraulikus átvitelű, még a 70t-t sem érte el klasszikus felépítésben. De utána készítettek itthon még villamos erőátvitelű mozdonyt is kifejezetten nagy teljesítménnyel, az M63-as sorozatot.
De ha a mai modern mozdonyokat megnézzük, itt is vegyesen találkozni az átvitelek szempontjából hidraulikussal és villamossal, annyi változott, hogy már képesek akár 5000Le teljesítményt is átvinni hidraulikus erőátvitellel, viszont villamos tekintetbne ott tartunk, hogy a dízelmotorok jelentik a szűk keresztmetszetet, mert értelemszerűen azért bizonyos tekintetben meg van szabva, hogy fizikailag mekkora és milyen enhéz motor kerülhet egy mozdonyba.
Igen, természetesen a fordulatszámot szabályozzák, egyébként ez a régebbi gépek esetében a regulátor feladata volt, de ez sem épp egyszerűen szerkezet szokott lenni, elég sok védelem, és biztonsági rendszer van bennük, de akkor a lényegi rész csak.
A könnyű elképzelhetőség kedvéért gondoljunk egy körhintára, azokra ahol vízellenállással finomindították őket. Annyiból fontos ez, hogy ott is míg csak egy kevés ért a vízbe, addig nem volt elegendő áram, ahhoz hogy a motor megmozdítsa a hintát.
Az alapelv itt is hasonló, mivel ugye villanymotorok hozzák mozgásba magát a mozdonyt és a vonatot.
Ahogy emeljük a dízelmotor fordulatszámát növekedni fog a feszültség és az áramerősség. Egy könnyű vonatnál lehet akár már, hogy alapjáraton elég felgerjeszteni a generátort és mozgásba is lendül a vonat, viszont egy nehezebb szerelvény vagy emelkedőben történő elinduláshoz akár maximális fordulatszám is kellhet, hogy megmozduljon a szerelvény.
https://www.youtube.com/watch?v=uPMfDyyjqAY
Itt egy jó példa, nehéz tehervonat és villamos átvitelű mozdony, figyeld meg, hogy a motort mennyire fel kell pörgetni ( Nagy áramot létrehozni ) hogy egyáltalán megmozduljon a vonat.
Aztán van még pár apróság, söntölés, soros-párhuzamos elrendezés előnyei, hátrányai stb, de a lényegi részek a fentebbiek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!