Meddig használják még a magyar dízelmozodonyokat (személyvonatoknál)?
Szerintem amíg le nem selejtezik mindet.
Illetve amíg vannak villamosítatlan vonalak.
Valamint vannak villamosítatlan nemzetközi vonalak is.
Motorvonatoknál nem lehet megoldani a mozdony cserét nemzetközi járaton, azt nem tudom, hogy egyáltalán közlekedhetnének-e külföldön.
Illetve nagy hasznát veszik tolatási és kocsirendezési feladatoknál. Valamint Áramkimaradás/karbantartás esetén is.
Szerintem a Remot változatok még pár 10 évig elfutkároznak majd.
Bár szakértő nem vagyok, de a főbb típusokból, M62, M41 van 35-35 darab felújítva, és több kisebb-nagyobb mértékben átalakítva.
Igazából az állomásokon belüli rendezésekhez, vagy ipari vágányoknál kihúzáshoz megfelelőek, és esetenként szükség van rájuk áramkimaradásoknál is. De mondjuk alapból a mozdonyok elég hosszú élettartamúak.
Mondjuk, ha úgy nézzük, az elővárosi szakaszokon már Desiro-k váltották a régi vonatokat, hosszabb távon hasonlók beszerzését tudom elképzelni.
Teherszállításnál viszont mindig szükség lesz dízel mozdonyokra, mert ott sok esetben nem éri meg villamosítani. Ráadásul teljesítményük megfelelő, és egy új jármű sem feltétlenül tudna többet.
"az érdekes lenne, hogyha 2030-ban az 1950-es években gyártott M44-esek tolatnának a pályaudvarokon"
Erre jó példa az amerikai B-52 nehézbombázó, 55-ben állították hadrendbe és előreláthatólag 2030-ig aktív állományban is marad. Ha valami beválik és működik, akkor felesleges cserélni, főleg a vasútnál, amíg van fontosabb amit cserélni kell.
"Annyira jók a sokat kritizált kommunizmus alatt gyártott mozdonyok"
Azt amúgy nem lehet mondani. Alapból a MÁV Nohab-okat kezdett beszerezni, csak a politika miatt kaptuk meg az M62-es Szergejeket. Előbbi megbízhatóbb, "jobb" típus, mégis a kis darabszám miatt hamar kivonták. Míg a Szergejből kaptunk több 100 darabot, aminek nagy részét kivonták, viszont ez azt jelenti hogy évekre be van spájzolva az alkatrész. Ráadásul szerkezetileg megfelelőek, akkor olcsóbb egy motort cserélni, mint teljes mozdonyt.
Ja és azt hozzá kell tenni, hogy a meglévő mozdonyok többsége Ganz gyártmány, nagy mennyiségben épültek, még külföldre is jutott belőlük, van velük tapasztalat, van hozzá szaktudás és alkatrészbázis is.
"Miért nem vesznek (ha újakat nem tudnak), a '80-as, '90-es években gyártott külföldit?"
Mert külföldön is rengeteg esetben használják a régi járműveket, ott sem cserélik évente. Ráadásul ami fontos, rengeteg elmegy a bürokrácián, engedélyeztetésen. Egy teljesen új típus engedélyeit kiadni és új típust megvenni többe kerül, mint a régit átépíteni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!