Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Meddig használják még a...

Meddig használják még a magyar dízelmozodonyokat (személyvonatoknál)?

Figyelt kérdés
Kedves felhasználók. Elsősorban vasutas szakemberektől érdeklődöm, hogy körülbelül meddig/még hány évig fogják még használni a MÁV-nál a régi dízelmozdonyokat (M62, M41, M43/47, M44), különösen a személyszállításra? Korábban már valaki tett fel erre kérdést, ahol a válaszadók a villamosítatlan vonalak teherszállítása miatti szükségletért vélték, hogy a kivonás elmarad (tehervonatokat nem bírnak a motorkocsik + újak dízelmozdonyok vásárlása több 100 millió Ft). Én úgy tudom, hogy a mellékvonalakon viszonylag csekély teherszállítás van (vagy már nincs), ennek tükrében teszem fel a kérdést. (Kulturált válaszokat szeretnék.)

2015. okt. 24. 12:22
 1/10 anonim ***** válasza:

Szerintem amíg le nem selejtezik mindet.

Illetve amíg vannak villamosítatlan vonalak.

Valamint vannak villamosítatlan nemzetközi vonalak is.

Motorvonatoknál nem lehet megoldani a mozdony cserét nemzetközi járaton, azt nem tudom, hogy egyáltalán közlekedhetnének-e külföldön.


Illetve nagy hasznát veszik tolatási és kocsirendezési feladatoknál. Valamint Áramkimaradás/karbantartás esetén is.

2015. okt. 24. 13:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:

Szerintem a Remot változatok még pár 10 évig elfutkároznak majd.


Bár szakértő nem vagyok, de a főbb típusokból, M62, M41 van 35-35 darab felújítva, és több kisebb-nagyobb mértékben átalakítva.

[link]


Igazából az állomásokon belüli rendezésekhez, vagy ipari vágányoknál kihúzáshoz megfelelőek, és esetenként szükség van rájuk áramkimaradásoknál is. De mondjuk alapból a mozdonyok elég hosszú élettartamúak.

2015. okt. 24. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%
A dízelmozdonyokra mindíg is szükség lesz. A gyakorlatilag 100 százalékban villamosított svájci vasúthálózaton is vannak dizelmozdonyok. Ettől az állapottól a MÁV még fényévre van. Bőven van még nagyforgalmú villamosítatlan vonal ahol nemcsak teher, de jelentős személyforgalom van és ahová a BZ-k Desirók befogadóképessége kevés. PL: Szabadbattyán-Tapolca (nyáron) vagy a Szerencs Sátoraljaújhely. Mivel új, nagykapacitású dizel motorvnatokra ugyanúgy nincs pénze a MÁV-nak mint mozdonyokra, tehát a régi gépek min. 15-20 évig még maradnak.
2015. okt. 24. 20:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:

Mondjuk, ha úgy nézzük, az elővárosi szakaszokon már Desiro-k váltották a régi vonatokat, hosszabb távon hasonlók beszerzését tudom elképzelni.


Teherszállításnál viszont mindig szükség lesz dízel mozdonyokra, mert ott sok esetben nem éri meg villamosítani. Ráadásul teljesítményük megfelelő, és egy új jármű sem feltétlenül tudna többet.

2015. okt. 24. 21:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat. Tehát 15-20 évig még maradnak. Néhány észrevétel: a) A Desirokból miért nem lehet elég hosszú vonatokat összeállítani? b) Én is észrevettem, hogy az új beszerzések mellett elkezdték felújítani a régieket, de az érdekes lenne, hogyha 2030-ban az 1950-es években gyártott M44-esek tolatnának a pályaudvarokon. c) Kapcsolódó: Annyira jók a sokat kritizált kommunizmus alatt gyártott mozdonyok, hogy nemhogy 40/50 év után működnek, de még meg is éri felújítani őket? Miért nem vesznek (ha újakat nem tudnak), a '80-as, '90-es években gyártott külföldit?
2015. okt. 25. 09:40
 6/10 anonim ***** válasza:
Mert a vasúti járműveket hosszú évekre tervezik, illetve, mert nem éri meg átalakíttatni, úgy, hogy a hazai viszonyoknak megfeleljen.
2015. okt. 25. 14:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
100%

"az érdekes lenne, hogyha 2030-ban az 1950-es években gyártott M44-esek tolatnának a pályaudvarokon"

Erre jó példa az amerikai B-52 nehézbombázó, 55-ben állították hadrendbe és előreláthatólag 2030-ig aktív állományban is marad. Ha valami beválik és működik, akkor felesleges cserélni, főleg a vasútnál, amíg van fontosabb amit cserélni kell.


"Annyira jók a sokat kritizált kommunizmus alatt gyártott mozdonyok"

Azt amúgy nem lehet mondani. Alapból a MÁV Nohab-okat kezdett beszerezni, csak a politika miatt kaptuk meg az M62-es Szergejeket. Előbbi megbízhatóbb, "jobb" típus, mégis a kis darabszám miatt hamar kivonták. Míg a Szergejből kaptunk több 100 darabot, aminek nagy részét kivonták, viszont ez azt jelenti hogy évekre be van spájzolva az alkatrész. Ráadásul szerkezetileg megfelelőek, akkor olcsóbb egy motort cserélni, mint teljes mozdonyt.


Ja és azt hozzá kell tenni, hogy a meglévő mozdonyok többsége Ganz gyártmány, nagy mennyiségben épültek, még külföldre is jutott belőlük, van velük tapasztalat, van hozzá szaktudás és alkatrészbázis is.


"Miért nem vesznek (ha újakat nem tudnak), a '80-as, '90-es években gyártott külföldit?"

Mert külföldön is rengeteg esetben használják a régi járműveket, ott sem cserélik évente. Ráadásul ami fontos, rengeteg elmegy a bürokrácián, engedélyeztetésen. Egy teljesen új típus engedélyeit kiadni és új típust megvenni többe kerül, mint a régit átépíteni.

2015. okt. 25. 15:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
Na meg ahogy írtad, a mellékvonalakon egyre kevesebb a teherszállítás, leszámítva a főbb gyártósorokat, a fő vonalakon meg ott vannak a villamos mozdonyok, V47, Taurus, ez utóbbi durván 3 Szergej teljesítményét nyújtja.
2015. okt. 25. 15:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
100%
Miért nem lehet a Desirókból elég hosszú szerelvényeket kapcsolni? A Dezsők tulajdonképppen mellékvonalakra készültek és normális vasutak ott is használják. Egy mellékvonalra pedig 1-2, max 3 csatolt Dezső bőven elég. Tehát ezekkel a motorvonatokkal a BZ-ket kéne kiváltani és nem a nagyforgalmú elövárosi vonalakon meg Bp-Saújhely között járatni.
2015. okt. 25. 16:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat, sokat tanultam belőlük.
2015. okt. 26. 08:03

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!