A dízelmozdony hogy-hogy nem fullad le, ha megáll a vonat?
A mozdonyok többsége diesel elektromos, azaz:
diesel motor>generátor> (kapcsoló) > elektromotorok, mint hajtóegység.
Hogy áll meg? Kikapcsolják a kapcsolót...
(Dízel-villamos erőátvíteli rendszerű mozdonyok generátorát
diagnosztikai céllal vízellenállásra szokták kötni,
azzal terhelve lehetséges "lefullasztani" is.)
Az egyiket nagy vonalakban leírták.
Amúgy alapvetően majdnem ennyi a lényeg. De az a bizonyos generátor több különálló tekerccsel rendelkezik, ezekből általában egy felel a vontatásért ( A többi segédüzem, vonatfűtés általában )
Ha szimpla egyenáramú generátor, akkor elég a gerjesztést levenni és máris nem termel áramot. Háromfázisúnál meg még könnyedebben megoldható az áramkörből kikapcsolás.
A másik pedig a hidraulikus erőátvitel. Itt a lényegi elv annyi, hogy ugye hidraulikus erőátvitel, primer és secunder körrel. Primer kapja a hajtást a motortól, secunder megy a kihajtásba, közöttük szivattyú és turbinakerék a két kör között.
Viszont az olajköröket le lehet ereszteni, akkor üresben forog a primer kör, nincs hajtás. Ezzel lehet " üresbe " tenni.
Illetve azt hozzátenném, hogy úgy klasszikus értelemben lefullasztani elég nehéz egy dízelmozdonyt, mivel a legtöbb esetben az alap vontatási pozícióban még fordulatszám emelés sem történik, és ha esetleg túl nehéz a vonat, nem a motor lesz a szűk keresztmetszet, hanem az erőátvitel elemei adják meg előbb magukat.
Villamos erőátvitelnél értelemszerűen melegedéssel jelentkezik először, hidraulikusnál pedig szintén melegedés, de ott jellemzőbb, hogy szimplán elnyomja az olajat.
A régi dízelmozdonyokban volt egy dízelmotor, ami hajtotta a villanymotorokat - ezek a dízelmotorok kb. stabilmotorok voltak, szinte csak egy fordulatszámon mentek folyamatosan.
A `60-as-'70-es évek óta a dízelmotor hajtja a kerekeket is hidraulikus erőátvitelen keresztül - ez teljesen ugyanolyan, mint egy hagyományos automata váltó egy személyautóban, csak nagyobb méretben.
Hát, nem egészen így volt.
A villamos és a hidraulikus erőátvitel is régre tekint vissza. Igazából attól függ, sőt máig attól függ hogy melyiket használják, hogy mi a cél.
Villamos erőátvitellel főleg ha több fázist használnak könnyű nagy teljesítményt átvinni, és könnyedebben megoldható a tengelyhajtás, ellenben a mozdony tömege általában elég nagy lesz emiatt nem közlekedhet gyengébb minőségű pályákon.
hidraulikus erőátvitelnél nehezebb nagy teljesítményt átvinni, illetve a kihajtást is meg kell oldani, ha 4 tengelynél több van, akkor már elég bonyolult kardános kihajtás kell, illetve a hatásfok is sokat romlik, ami még 4 tengelynél sem épp olyan mint egy villamos erőátvitelű gépnél. Ellenben relative könnyű gépek készíthetőek, amik alkalmassá teszik őket, hogy gyengébb minőségű pályákon is közlekedjenek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!