Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A dízelmozdony hogy-hogy nem...

A dízelmozdony hogy-hogy nem fullad le, ha megáll a vonat?

Figyelt kérdés
Úgy tudom, nincs kuplung a mozdonyban, de mégsem áll le a motorja, ha megáll a vonat.

2018. jan. 29. 21:33
1 2
 1/14 anonim válasza:
40%
Alapjáraton zakatol.
2018. jan. 29. 21:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
86%

A mozdonyok többsége diesel elektromos, azaz:

diesel motor>generátor> (kapcsoló) > elektromotorok, mint hajtóegység.

Hogy áll meg? Kikapcsolják a kapcsolót...

2018. jan. 29. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
94%
Úgy hogy dízel motoros generátor van benne ami termeli a villanyt a mozdonynak. Ahogyan írták, a dízel vonatok is villannyal mennek, csak nem felső vezetékről kapják az energiát, hanem a mozdonyokban lévő dízel motor állítja elő.
2018. jan. 29. 21:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 A kérdező kommentje:
Így már értem. Köszönöm a válaszokat!
2018. jan. 29. 22:25
 5/14 anonim ***** válasza:
100%

(Dízel-villamos erőátvíteli rendszerű mozdonyok generátorát

diagnosztikai céllal vízellenállásra szokták kötni,

azzal terhelve lehetséges "lefullasztani" is.)

2018. jan. 30. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

Az egyiket nagy vonalakban leírták.


Amúgy alapvetően majdnem ennyi a lényeg. De az a bizonyos generátor több különálló tekerccsel rendelkezik, ezekből általában egy felel a vontatásért ( A többi segédüzem, vonatfűtés általában )

Ha szimpla egyenáramú generátor, akkor elég a gerjesztést levenni és máris nem termel áramot. Háromfázisúnál meg még könnyedebben megoldható az áramkörből kikapcsolás.


A másik pedig a hidraulikus erőátvitel. Itt a lényegi elv annyi, hogy ugye hidraulikus erőátvitel, primer és secunder körrel. Primer kapja a hajtást a motortól, secunder megy a kihajtásba, közöttük szivattyú és turbinakerék a két kör között.

Viszont az olajköröket le lehet ereszteni, akkor üresben forog a primer kör, nincs hajtás. Ezzel lehet " üresbe " tenni.

2018. jan. 30. 00:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
100%

Illetve azt hozzátenném, hogy úgy klasszikus értelemben lefullasztani elég nehéz egy dízelmozdonyt, mivel a legtöbb esetben az alap vontatási pozícióban még fordulatszám emelés sem történik, és ha esetleg túl nehéz a vonat, nem a motor lesz a szűk keresztmetszet, hanem az erőátvitel elemei adják meg előbb magukat.

Villamos erőátvitelnél értelemszerűen melegedéssel jelentkezik először, hidraulikusnál pedig szintén melegedés, de ott jellemzőbb, hogy szimplán elnyomja az olajat.

2018. jan. 30. 00:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 10 deka farhát ***** válasza:
100%

Bizonyos mozdonyokban van klasszikus értelemben vett kupplung is :)


Például az A26-osokban: [link]


És az M28,1000 sorozatú mozdonyokban is: [link]

2018. jan. 30. 09:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:
18%

A régi dízelmozdonyokban volt egy dízelmotor, ami hajtotta a villanymotorokat - ezek a dízelmotorok kb. stabilmotorok voltak, szinte csak egy fordulatszámon mentek folyamatosan.


A `60-as-'70-es évek óta a dízelmotor hajtja a kerekeket is hidraulikus erőátvitelen keresztül - ez teljesen ugyanolyan, mint egy hagyományos automata váltó egy személyautóban, csak nagyobb méretben.

2018. jan. 30. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 anonim ***** válasza:

Hát, nem egészen így volt.


A villamos és a hidraulikus erőátvitel is régre tekint vissza. Igazából attól függ, sőt máig attól függ hogy melyiket használják, hogy mi a cél.


Villamos erőátvitellel főleg ha több fázist használnak könnyű nagy teljesítményt átvinni, és könnyedebben megoldható a tengelyhajtás, ellenben a mozdony tömege általában elég nagy lesz emiatt nem közlekedhet gyengébb minőségű pályákon.


hidraulikus erőátvitelnél nehezebb nagy teljesítményt átvinni, illetve a kihajtást is meg kell oldani, ha 4 tengelynél több van, akkor már elég bonyolult kardános kihajtás kell, illetve a hatásfok is sokat romlik, ami még 4 tengelynél sem épp olyan mint egy villamos erőátvitelű gépnél. Ellenben relative könnyű gépek készíthetőek, amik alkalmassá teszik őket, hogy gyengébb minőségű pályákon is közlekedjenek.

2018. jan. 30. 20:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!