Miért késett ma közel 20 percet a PÁVA IC (11:26) és 5 percet a HOLLÓ IC (9:26)?
Legtöbbször az a kifogás, hogy "pálya állapota miatti késés"...de akkor azt nem értem, hogy a hajnali és esti vonatok miért nem késnek semennyit? Elvirán szoktam visszakövetni. De az ilyen hajnal 4-5-6 órás vonatok, esti 19-21 órásoknál sose látok késést, sőt hamarabb érnek be a tervezettnél. Pedig az lenne a logikus, hogy akkor pl. jobban le van fagyva minden, hidegebb van, jobban fúj a szél stb., tehát rosszabb a pálya állapota, mint napközben.
De akkor mi az oka ezeknek a random késéseknek? Dühítő, mert az ember nem tud normálisan megtervezni egy utazást..
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Pedig a pálya állapota sajnos nem kifogás. Sok helyen vannak olyan szakaszok, amiken a menetrendi sebességnél lényegesen lassabban lehet közlekedni (sínhibák, megsüllyedő ágyazat, vizesedés). A biztonság érdekében ilyen szakaszokon csökkenteni kell a sebességet. És ez nem csak télen van, és nem csak bizonyos napszakokban. Vannak olyan időszakok, amikor kevesebb vonat közlekedik, és vannak "csúcs" időszakok. Akárcsak a közúton. Egy késett vonat miatt több vonat is megkéshet, mert vár rá valahol csatlakozás miatt, vagy előzi a másik vonatot, vagy egyvágányú pályán meg kell várni az ellenirányú vonat beérkezését. Nyilván, ha kevésbé forgalmas az adott időszak, ez a "dominó" hatás kevésbé érvényesül, így tud behozni a késésből. A menetrendekbe vannak beépítve tartalékok, ezt általában a vonat útjának utolsó szakaszaira teszik, hogy a végállomásra való érkezéskor csökkenthető legyen a késés, így a csatlakozó vonatok kevesebbet késsenek.
Nagy forgalmú pályaudvarokon szinte percre kidolgozott technológia van, így ha egy vonat pl. később ér be 3 perccel a Keletibe, addig egy másik vonat nem tud elindulni, mert az útja keresztezné a másik vonatét, így vár.
Vagy pl. egy Nyíregyházáról- Bp-re közlekedő IC 10 perc késéssel érkezik Ceglédre, így Ceglédre a csatlakozást váró Szegedi IC mondjuk 6 perccel később indul, amit vár pl. Nagykőrősön (egyvágányú a pálya) a Szegedről Budapestre tartó IC, szintén 6 percet, így az késéssel érkezik Ceglédre, amit viszont vár a Nyíregyházára tartó IC. Szóval ez így megy. A közlekedés ilyen, a kötöttpályás közlekedés zavarérzékenysége igencsak magas.
És akkor még a műszaki hibák, balesetek, felsővezeték szakadások, sorompó, jelző meghibásodások okozta késéseket nem is említve.
Az hogy dühítő, meg lehet érteni, nyilván a fentiek sem vigasztalnak meg, ha elkésel valahonnan. Az utazásokat nem szabad percre kihegyezni, mert valós realitása van a késésnek. Annak ellenére hogy a vonatok 90-92%-a pontos.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A Holló és a Páva is kör-IC, tehát végigsétálnak a 100-as és a 80-as vonalon is. Ekkora távon már nem nehéz találni 1-2 lassújelet, amivel összeszed pár percet.
Persze a lassújel miatti késést a hajnali és késő esti vonatok is összeszedik. Nap közben viszont vannak más problémák is. Egyrészt sokszor nem lehet időben indítani a vonatot, mert túl nagy az utasforgalom. Van két perc a fel- és leszállásra, de annyian vannak, hogy megállás után két perccel még csak lefelé támolyog nagymama a gurulós bőrönddel. Ebből is összejön pár perc és ez jellemzően nem a hajnali és késő esti vonatokon van.
A másik gond a forgalom. A kör-IC-knél nagy gond, hogy Nyíregyháza-Északi kitérő és Mezőzombor között egyvágányú pályán haladnak, meg kell tervezni, hol keresztezzék egymást. Ha az egyik irányból 10 percet késik az IC, akkor vagy azt kell félreállítani pár percre, míg megérkezik az állomásra a szembejövő, vagy az addig pontos szembejövő vár a későre. Mindkét esetben nőni fog a késés. És akkor még ott van az, hogy a kétvágányún is befuthatnak gikszerek. Ez is nap közben gyakoribb, mikor nagyobb a vonatforgalom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!