Miért kell helyenként perceket várni a vonatra, miután lecsukódik a sorompó?
A konkrét helyet nem ismerem, de sok olyan van, ahol másképpen nem lehet megoldani az átjárók biztosítását.
Van állomásközi és térközi közlekedés.
Állomásközinél az van, hogy a szerelvény beérkezik az állomásra. Addig, amíg el nem ér a következő állomásra, addig azon a szakaszon sem vonat nem közlekedhet, sem át nem lehet menni keresztben.
Térközi közlekedésnél meghatározott sűrűségben helyezkednek el biztosító berendezések. Amikor áthalad egy ponton, akkor mögötte tilos jelzés érvényes, a másodiktól mögötte sárga, a harmadiktól szabad.
A vasúti átjárókat is ugyanúgy érinti.
Jön a vonat. Beért a térközbe, s ott van egy állomás. Mivel azon a szakaszon vonat van, a fénysorompó tilos jelzést ad, félsorompó, egész karos leengedve.
A vonat azon a szakaszon bárhol lehet, állhat, tolathat, lassan vagy gyorsan haladhat. Nem lehet tudni, csak azt, hogy A és B között van valahol.
Amikor kiindul az állomásról, áthalad az átjárón, azt is csak te látod, a biztosítóberendezés nem. Majd csak akkor, ha elhaladt a következő mellett.
Esélyt kell adni a lassabb járműveknek is az átjáró elhagyására.
Olyan is előfordulhat, hogy az érintkező és az átjáró között a vonatnak meg kell állnia.
Őszintén, jobb lenne, ha a sorompó Lezáródása után 5-10 másodperccel jönne a vonat, esélyt nem adva a menekülésre?
Ha állomás közelében van a sorompó, akkor jó eséllyel összefüggésben áll a vonatforgalmat szabályozó jelzőkkel. Ahhoz, hogy azt szabadra állítsák, le kell zárni a sorompót. Ez a kiürítési idő miatt eleve kb. fél-egy perc. Utána a vonatnak kezelni kell a jelzőket és váltókat, ez újabb fél-egy perc még az új rendszereknél is, hiszen mechanikai mozgásra illetve ellenőrzésre is szükség van a váltók állításakor. Ráadásul praktikus egyszerre nekiállni a bejárati és kijárati jelzők kezeléséhez, ha a forgalmász nem akar ki-be rohangálni a vonat és a biztber asztala között. Ergo inkább zárja előbb a sorompót. Utána megjön a vonat, utascsere, stb. Simán megvan az 5-6 perc.
Nyílt pályán lévő megállónál meg nem tudja a sorompó,milyen vonat jön. Ezért úgy veszi, hogy Vmax mellett megállás nélkül érkezik. Aztán ha méfis van megálló, az utascserét ki kell várni a sorompónál.
Óbudán ez úgy néz ki, hogy a vonat még be se ért a vasútállomásra, már záródik a sorompó. Majd beér (jó lassan), utascsere, vár, elindul (jó lassan), és mire kegyeskedik átérni, ez így együtt kitesz 6+ percet. Iszonyatosan idegesítő, ha épp sietsz valahova.
"Esélyt kell adni a lassabb járműveknek is az átjáró elhagyására."
Szerintem másfél perc bőven elég bármilyen lassú járműnek. Ha meg épp egy kamion szorult be, azt a bakter úgyis látni fogja gondolom, és akkor megteszi a szükséges óvintézkedéseket. Ez a dolga, nem?
"Őszintén, jobb lenne, ha a sorompó Lezáródása után 5-10 másodperccel jönne a vonat, esélyt nem adva a menekülésre?"
5-10 mp meg 5-10 perc között elég sok lehetőség van. Nem mondta senki, hogy csak 5-10 mp legyen, ezt te találtad ki. Legyen mondjuk másfél perc, ami szerintem egyébként még mindig bőven több, mint elég, hacsak nem valami különlegesen bonyolult eset áll fenn.
" Inkább a vonat várjon kicsit többet, mint az autósok."
általában a tömegközlekedésnek és főleg a kötött pályás járműveknek elsőbbségük van, ha forgalomtechnikai megoldásokról van szó. A világon mindenhol.
"Megjegyzem, sokkal veszélyesebb várakoztatni az embereket, mert egy idő után egyszerűen besokallnak. Pl. egy lehetetlenül hosszú várakozás során, amikor egyszerűen tényleg nem érti az ember, miért nem jön 10 perce a vonat, akkor sokkal erősebb az inger egy biciklisnek, hogy átmenjen."
Az különböztet meg minket az állatokról, hogy tudjuk kezelni az ilyen "ingereket".
Leírom úgy, hogy te is megértsd:
Ha az átjáró nyíl vonalon van akkor azt egy érzékelő zárja akkor amikor a vonat áthalad felette. Ez most nem lényeges.
Ha az átjáró vasútállomáson belül van ( a bejáratjelzőn belül, vagy azon kívül X távolságban ), abban az esetben csak akkor állítható a vonatok bejáratjelzője szabad jelzésre, ha a sorompót lezárták. A bejáratjelzőnek van egy előjelzője ( vagy a táblával megjelölt utolsó térközjelző ) ami előjelzi, mi várható a bejáratjelzőn és a mozdonyvezető e szerint választja meg a sebességet.
Ha húzzuk a sorompó lezárását, akkor nem tudjuk szabadra állítani a bejáratot és addig az előjelző ami pályasebesség függvényében akár 1,2-2km-re is lehet azt jelzi, hogy piros lesz a vonatnak. Ebben az esetben a vonat lassít,hogy
-meg tudjon állni a tilos jelzés előtt
-hogy ne kelljen nullára lassulnia, hanem lendületből tudjon behaladni az állomásra
Egy jelfeladás nélküli szakaszon minél később zárod a sorompót annál többet fogsz várni a vonatra. Írták a jelzők és váltók kezelése legyen 1-2 perc + vonat útja Vmax sebességgel az előjelzőtől megint 1,5-2 perc ( pl sebességcsökkentett bejárati jelzésnél lehet ez több is ) és akkor ehhez adjuk hozzá, hogy jó lenne azt a jelzőt nem a motorvonat előtt 17 méterrel kezelni, tehát adj hozzá még minimum 1 perc időt.
Legjobb esetben is 5 percet állsz annál a sorompónál, akkor is ha minden klappol. Fizikailag csak így megvalósítható a biztonságos üzem a vasúton.
Ha egy perccel később állítják pirosra és a vonat meghaladja az előjelzőt és nincs jelfeladás, akkor rákészül a megállásra és lehet az utolsó 1,5km-t 40-nel gurulja végig. Akkor az út számára nem 1 perc lesz az előjelzőtől hanem 2. Semmivel nem leszel előrébb.
"Miért nem elég a vonat indulása előtt fél perccel leállítani a forgalmat?"
Mert egy 80-nal robogó vonat fél perc alatt 660 métert tesz meg,egy 100-zal érkező tehervonat 810 métert, viszont ha bármilyen probléma adódik akkor a tehervonat ezen a távon nem fog tudni megállni. Ezzel sincs gond, amíg nem valamelyik családtagodat csapja szét az átjáróban a vonat igaz? Utána azért reklamálnál miért nem zár korábban :D
Inkább tedd fel azt a kérdést, ha már úgy is állt a forgalom azon a vonalon majd két évig, akkor mi a pék fa**záért nem szüntették meg a szintbeli keresztezéseket. Az megoldott volna minden problémát...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!