A vonat hogy hogy nem csuszik le a kb.6 cm szeles sinrol?
"Ennyire biztonsagos? "
Hát látod.
"a metro is ugyanigy mukodik? "
Igen így.
"miert van az, hogy egy korszerubb vonatnak-ahhoz, hogy gyorsabban tudjon menni-mas fajta sinekre van szuksege?"
Mert a nagyobb sebesség jó minőségű, egyenletes pályát kíván, ami nálunk nem annyira adatott meg. Ráadásul nagyobb sebesség miatt a kanyar íveket is másképp kell kialakítani, sokkal nagyobb ívek kellenek. Nagyobb a fékút is, és a nagy sebességű vonatoknál minimálisra kell csökkenteni a vasúti átkelőhelyek számát is...nagyjából olyan a rendszer mint az autópálya a többi úthoz képest.
"ez a kerekperem nem tunik valami biztonsagos eljarasnak"
Miért? Több tonnás tömeg nyom fémet fémnek, a peremek miatt pedig esélytelen, hogy jobbra vagy balra "lecsússzon" a sínről.
Kanyarokban amúgy döntve van a sín is, mármint mindkét szál, ha simán vízszintbe lenne a kanyarba akkor szimplán a centrifugális erő miatt kirepülne az egész szerelvény, ezt ellensúlyozzák ezzel a bedöntéssel.
Amúgy igen, mozdonyvezető csak gyorsít és lassít, illetve figyel, persze ez nagyon egyszerűsítve. Kismillió szabály van, azonkívűl a gyorsítás - fékezés sem úgy van, hogy nyomom a gázt, behúzom a féket.
Sajnos le tud csúszni, ki tud siklani. Vonat is de még a villamos is.
Egyszer pl orrom előtt siklott ki a vonat.
Tessék villamosra példa: https://www.youtube.com/watch?v=ON99LoIhD84
Az a villamos nem lecsúszott hanem simán két irányba mentek a forgóvázai, " beterpesztett ", aláváltáskor vagy váltófelvágáskor jön össze.
Utolsó: Keréknek hogy ne lenne pereme, jó ha szakszerűen nevezzük nyomkarima, de ettől függetlenül perem nélkül vajon mi tartaná a helyén a vonatot és kanyarokban meg menne egyenesen tovább?
"a masinisztanak annyira nincs nagy befolyasa a vonatra, nem? Max sebesseget valtoztat?"
Ettől laikusabb kérdést nehéz elképzelni is.
Igenis nagy befolyása van a vonatra. Az a "max sebességet változtat" pont elég. A vasút működését szabályozó utasítások összesen több mint 1000 oldalt tesznek ki, amelyből kétévente újra is kell vizsgázni, és itt nem olyan szintű kérdések vannak, mint közúton, hogy van egy kérdés, meg 3 válasz, amelyből 2 már ránézésre is hülyeség, hanem kb. mind a három válasz jónak tűnik, akár csak egy szóban tér el, mégis csak az egyik jó. Nagyon komoly forgalmi és műszaki felkészültséget igényel ez a hivatás, ezért ennyire leegyszerűsíteni, hogy "végülis csak a sebességet szabályozza" több, mint sértő.
Pont ez a lényeg, a sebesség, hogy hol mennyivel menj, hogy jó legyen. Ha 120-szal bejárna egy kitérő irányú váltóba, nagy valószínűséggel tömegszerencsétlenség lenne a vége. Nagyon fontos a sebesség, ez a kulcsa az egésznek. Arról nem beszélve, hogy a vasúton ma használt fékberendezések sem olyanok, mint egy személyautóé vagy kamioné, hogy gondolsz egyet és fékez. Ha a teljes fékezést biztosító állásba teszed a fékezőszelepet, kb. 6-10 másodperc, míg egyáltalán érezhetően elkezd fékezni a vonat, oldás ugyanígy nagyon lassú. Nem úgy van, hogy fékezgetsz össze-vissza, és pont jó, az is komoly felkészültséget, ügyességet igényel, hogy pont ott állj meg vele, ahol kell, és még lágy is legyen. Nem egyszerű. Tehervonatnál meg? Az oldás akár 1-2 perc is lehet egy 6-800 méteres vonatnál! Ott kell aztán nagyon érezni, hogy mikor mennyire fékezzél, mikor kezdj oldani, hogy pont kijöjjön. Tegyük fel mész 90-nel a tehervonattal, és jön egy 40-es lassújel. Most találd el, hogy a 40-es lassújel kezdetét jelölő jelzés mellett éppen feloldó vonattal 40-nel haladj el. Ha nem jól csinálod, több lesz a sebesség, vagy ha túl későn oldasz, lehet meg is áll. Érezni kell. Nem kell túlmisztifikálni, ezek egy gyakorlott mozdonyvezető számára már nem nagy kihívások, mert a munka része, de meglepődnél, hogy milyen folyamat ez, amit most leegyszerűsítettél egy mondatba, hogy "végülis csak a sebességet szabályozza". Hát persze, csak ha az nem stimmel, lehet kisiklik, vagy épp lehet feleslegesen megáll a vonat tőle, vagy épp a 40-es lassújelre 10-zel érkezel, mert akkorra old fel stb.
És ahány vonat, ahányféle kocsi, ahányféle vonathossz, ahányféle összeállítás, annyiféleképp fékez. Egy szegedi hibrid IC másképp fékez sokkal amiatt, hogy vegyesen tárcsás és tuskós fékberendezésű kocsikat is tartalmaz (IC vs. gyorsvonati rész), mint egy 5 kocsis tárcsás IC vagy egy 8 kocsis tuskós személyvonat. 700 méternyi tehervonatot pontosan fékezni meg, művészet. Ott ráadásul sokszor van kevésbé jól összehúzva a csavarkapocs, és szakszerűtlen kezelés esetén a vonat szét is szakadhat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!